När kan man börja rida in??

C

Castor_Plopp

Hej!

Köpte mig en ardenner hingst för ca 2 månader sen.:love: Han är drygt 2,5år, Men vet inte riktigt när man kan börja rida in den rasen/typ av häst. Alla säger så mycket olika. Hade tänkt börja till våren.. Men vad tycker ni som KAN ardenner o VET vad ni pratar om?? Har iaf börjat göra honom sadel van o bettvan.
 
Sv: När kan man börja rida in??

hejsan, skötte ett ardennersto förut o den reds in när den var i din hästs ålder . hon som ägde henne var uppvuxen med just den sortens hästar o hon sa att man kan rida in dom tidigare pga att dom har kraftigare rygg , hoppas hon hade rätt bara.:)
 
Sv: När kan man börja rida in??

Har själv större kallblod (shire) och jag brukar rida in dem vid 3 1/2 - 4 års ålder allt beroende på hur pass färdig hästen är. Ardenner och shire är 2 raser som behöver tid för att växa och hitta sig själv. Men att jobba från marken är bara bra. Att vänja dem så som du gör nu är det inget fel i.:)
Varför inte köra in honom?
 
Sv: När kan man börja rida in??

Min erfarenhet av den rasen är att de tar längre tid på sig att "växa upp" så att säga.. Visserligen är det nog väldigt induviduellt, men i vilket fall så hade jag nog itne börjat som smått förrän den har fyllt 3. Jag ser ingen mening med att jäkta, och så länge man inte har någon tävlingshäst som är anmäld till vissa unghästtävlingar, så ser inte jag någon mening med att rida in dom så tidigt.. Men det är helt don efter person! Lycka till! :) /Ellinor
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 772
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 921
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp