Bukefalos 28 år!

När kan man börja simma?

Red_Chili

Trådstartare
Inte ur ålderssynvinkel nu, utan mer med tanke på värme/kyla. Kan man låta fyrbeningarna bada redan nu, trots att det är iskallt i vattnet eller ska man vänta tills det blir varmare? Hur många grader bör vattnet vara?

Mina hundar har inte mycket till underhudsfett, ingen värmande eller vattenavstötande päls men unghunden älskar ändå att simma. Om man har med handduk att torka med och eventuellt ett täcke samt ser till att värma upp och varva ner ordentligt så att hon inte behöver lägga sig kall och blöt någonstans, finns det något som ändå gör badet olämpligt?

Jag tänkte att allt "inne i kroppen" och framförallt i bröstkorgen kanske skulle fara illa av nedkylningen, men så tänkte jag även på att hon ju faktiskt klara vintrar med minusgrader bra..
 
Sv: När kan man börja simma?

Min store är ungefär som dina i päls- hud- och fettmängd och han började bada för några veckor sedan :p Vi bor ju vid havet och han hoppar i när han tycker det är lagom. Visserligen simmar han inte, men han brukar gå i så långt som han bottnar :) Lillehunden har också vågat sig i, men bara upp till magen :p

Men då har vi ju promenerat en stund innan och de hinner torka på hemvägen så de hinner aldrig börja frysa.

Förr om åren badade jag så här års och jag lever än :p
 
Sv: När kan man börja simma?

Min har badat när det har gått hela vintern. Istäcket har ju stoppat det oftast, men nu är hon absolut i och simmar igen.
 
Sv: När kan man börja simma?

Mina har simmat hela vintern.
Se till att hålla hunden i rörelse efter den simmat bara så borde det inte vara någon fara.
 
Sv: När kan man börja simma?

Camaro ramlade i stångån för ett par veckor sen när det fortfarande låg is på vissa ställen. Hon var inte i länge men verkade inte det minsta påverkad. Hennes lekkompis (som förövrigt var den som knuffade i henne) hoppade i vattnet så och verkade tycka det var störtskönt.

Så om hundarna går i är det säkert lugnt. Bra som du säger om du ser till att värma upp ordentligt efteråt!
Och de kanske inte ska bada i flera timmar..
 
Sv: När kan man börja simma?

Åh blev sugen på att drutta i vattnet med Knasen :D Han leker med vattenskålen om kvällarna nuförtiden, gräver i skålen eftersom den är formad så han inte kan lyfta o bära på den :D

Han har redan varit i vatten och var förskräckt... Jag får inte testa bada honom förrän noskvalstret är borta, behandlades med dropp i nacken = badförbud tills det blivit bättre.
 
Sv: När kan man börja simma?

Pansarvagnen tog sitt premiärdopp idag, i en hemmagjord sjö på en åker :D Hon simmade i ca 30 min, och visade inte ett endaste tecken på att frysa under vägen hem eller så.
 
Sv: När kan man börja simma?

*KL* Här sitter en till vars hund har badat utomhus i år. Både i havet och en liten konstruerad pöl i en park. Visst skakar han lite efter en stund uppe på land men han verkar inte bry sig nämnvärt.
 
Sv: När kan man börja simma?

Min badade i förrgår i sundet! Såg ut som ett darrande asplöv hela vägen hem till bilen.

Så hon får hog vänta ett par veckor till innan nästa dopp sker.
 
Sv: När kan man börja simma?

Hm. Hon går redan i med tassarna i vattnet för att leka.. Så jag får nog helt enkelt leta upp någon bra badplats (utan is...) och gå dit med handduk beredd fall hon vill bada mer än bara tassarna.

Jag är själv en sån jäkla badkruka, så jag får lätt för mig att kallt vatten inte bara är obehagligt utan även smått farligt eftersom det är så jäkla kallt. :p
 
Sv: När kan man börja simma?

Det finns ju en risk för vattensvans, men se till att hon får torka snabbt efteråt och hållas varm så hon inte blir nerkyld så går det nog bra.:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 558
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 209
Senast: Korven
·
Gravid - 1år Vi kom inte med på nån babysimkurs, men 4månaderskillen gillar att bada så vi tänkte gå dit när det är babybadtid utan instruktör och...
Svar
11
· Visningar
2 802
Senast: hljomalind
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 089
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp