När lärde sig era barn att somna själv?

Mirre

Trådstartare
Hur gamla var de?
Hur gjorde ni?

Dottern 4 år kör någon slags "spela ut förälder metod" just nu. Varenda kväll!
Antingen får bara jag natta och hon vägrar allt med pappa, eller tvärtom där bara pappa får natta. Eller så vill hon att vi båda nattar men bara en av oss får sitta vid sängen sas. Hon kör med att "mamma/pappa dum" fast vi båda vet att hon har inga belägg för det utan det är bara något hon säger. Det vore väldigt skönt för alla om hon kunde somna själv efter saga eller så.

En större säng så man kunde ligga bredvid hade också funkat men det får inte plats i hennes rum.
 
Inte där än. Äldsta är 5 år, vägrar somna själv. Ska ligga intill nån av oss till han somnat. Kommer in till oss i stort sett varje natt.
 
Hur gamla var de?
Hur gjorde ni?

Dottern 4 år kör någon slags "spela ut förälder metod" just nu. Varenda kväll!
Antingen får bara jag natta och hon vägrar allt med pappa, eller tvärtom där bara pappa får natta. Eller så vill hon att vi båda nattar men bara en av oss får sitta vid sängen sas. Hon kör med att "mamma/pappa dum" fast vi båda vet att hon har inga belägg för det utan det är bara något hon säger. Det vore väldigt skönt för alla om hon kunde somna själv efter saga eller så.

En större säng så man kunde ligga bredvid hade också funkat men det får inte plats i hennes rum.
Varken min 2-åring eller 5,5-åring somnar själva. Storebror har enstaka gånger somnat när vi varit i samma rum men inte legat bredvid (våningssäng) men oftast ligger vi brevid. Lilla somnar i sin spjälsäng men den som nattar är kvar i stora sängen bredvid tills hon somnat.
 
Min 4,5 åring somnar själv ibland. Typ igår var han stökig och jag sa "kan du sova själv, mamma är här ute (i rummet brevid)". Han sa okej och somnade efter en stund.
Han har somnar till och från själv innan också, men jag brukar fråga eller säga "mamma måste xx, du får somna själv, jag är här ute". Sover i vår säng/kommer upp under natten (om vi flyttat honom till sin säng), sällan han sover en hel natt i sin säng. Eller överhuvudtaget....
 
Vi har samsovit med våra barn sedan start och 7-åringen har nyligen börjat somna och sova själv. Vi väntade tills han kändes redo och frågade om det var ok. Någon gång frågar han om vi kan ligga kvar och då gör vi det.
 
Min äldsta som är 7 år vill ibland somna själv, men allt som oftast blir båda barnen nattade. Barn blir trygga av att ha föräldrar nära på sina egna villkor och jag tycker det är mysigt att natta. Jag nattar några år till om barnen vill.

Kan sägas att jag minns själv som barn att jag inte tyckte om att somna själv alla gånger. Jag vaknade ibland på kvällarna eller nätterna, samt minns att jag hade mardrömmar. Mina barn har aldrig vaknat av mardrömmar. Jag vet att de fått en trygghet jag själv inte riktigt kände.

Forcera inte utan följ barnets behov.
 
Nästan omgående. Minns inte exakt men har iaf inget minne av långdragna nattningar. Bara borsta tänderna, läsa något, upp till sovrummet, puss puss godnatt älskar dig, gå därifrån.
 
Jag tänker att beteendet ni kallar att ”spela ut föräldrarna” är tecken på något behov hos er dotter. Säkerligen är det ju inte exakt det hon säger om att det måste vara mamma eller pappa som nattar. Men jag tror inte att en 4-åring gör så varje kväll för att hon tycker att det är kul.

Mina är 8 år och 5,5 år (och 1,5 år men han räknas inte :p ). De somnar inte själva utan en av oss sitter vid deras sängar (de delar rum).

Har inte direkt någon ambition att de ska lära sig somna själva. Det lär de göra alldeles för snart ändå. Värdesätter snarare de stunderna nu när de är lite större. Det är då tankarna och funderingarna kommer hos dem och vi har de bästa samtalen.

Men så här har det verkligen inte vi alltid varit. Vi har verkligen haft vår del av långa sega nattningar. Vi har i långa perioder gått kvällspromenader så att de fått somna i vagn eftersom det var halvt hopplöst att natta inne.
 
7&8 somnar själva ibland men vill oftast ha någon av oss med.
Det märks att det är just en trygghet och att de behöver den.
När de var yngre fick de ofta somna i vår säng och vi bärde över när de somnat.
De kommer ofta över på natten/morgonen om de vaknar, alternativt kryper intill varandra.

Att det är för behov av närhet och trygghet är rätt tydligt och jag gjorde väl misstaget nån gång när de var mindre att natta o gå och det är verkligen inte rätt medicin för alla barn. Ångrar det än.
Har haft långa jobbiga nattningar i många år egentligen då ingen rutin fungerat (för mej o barnen. pappans metod fungerar utmärkt-för honom. Inte alls för mej). Provade 'allt' och det skapar tyvärr också 'problem' även om det var tvunget liksom.

Så, låt det ta tid. Det kommer.
Inget barn kommer vilja ha mamma o pappa som nattar en vid tolv års ålder tänker jag 😎
 
Tror hon var 8-9 månader eller så när vi flyttade hennes spjälsäng till eget rum, men hon har sovit som en stock och somnat på egen hand sen födseln typ.
 
Vår dotter har somnat själv så länge jag kan minnas. Hon blir 6 i december.
En av oss nattar, läser saga, sen säger vi godnatt och går ner. 95 % av tiden somna hon ganska omgående, ibland hör vi hur hon går upp och pillar med något i rummet, men lägger sig själv igen ganska snart efter.

Vi har nog från tidig början drivit på att kunna somna själv. Och hon har aldrig protesterat eller bett om att vi ska sitta/ligga bredvid.
Är hon sjuk vill hon gärna vara nära och sova hos någon av oss, vilket hon såklart får
 
Det beror ju lite på vad man menar med att "somna själv"? Min dotter har alltid sovit i egen säng (och i eget rum från 4-5 månader), dvs vi har aldrig praktiserat samsovning (huvudsakligen för att jag har svårt att sova med någon tätt inpå mig). När hon var bebis brukade jag amma henne till sömns och sedan försiktigt lyfta över henne till hennes säng. Funkade, men kunde ta lång tid. När hon blev lite äldre och under många år, långt upp i skolålder, så var det "klassisk nattning" som gällde, dvs läsa saga, sitta/ligga i hennes säng och prata lite (och eventuellt somna själv...). Men jag har nog kunnat gå ifrån henne efter nattning utan att hon redan somnat från att hon var runt 4 år.

Från kanske 10-årsåldern så har hon ju egentligen inte alls behövt bli nattad med saga och sånt, men vi har på något vis ändå hållit fast vid att prata en stund innan hon somnar, i samband med att jag gått runt och släckt lampor för att själv gå och lägga mig. Har hon varit vaken då, så har jag gått in till henne och bytt några ord, även genom tonårstiden och framåt. Hon är nu 23 och bor bara delvis hemma, men vi gör likadant fortfarande, oftast när jag släpper in hunden till henne (han vill vara med mig så länge jag är uppe, men sover hos henne när hon är hemma).
 
Vår dotter har somnat själv så länge jag kan minnas. Hon blir 6 i december.
En av oss nattar, läser saga, sen säger vi godnatt och går ner. 95 % av tiden somna hon ganska omgående, ibland hör vi hur hon går upp och pillar med något i rummet, men lägger sig själv igen ganska snart efter.

Vi har nog från tidig början drivit på att kunna somna själv. Och hon har aldrig protesterat eller bett om att vi ska sitta/ligga bredvid.
Är hon sjuk vill hon gärna vara nära och sova hos någon av oss, vilket hon såklart får
Samma här, bortsett från att hon nästan aldrig vill sova med oss. Ibland vill hon prata extra mycket på kvällen, men oftast har vi nog hunnit prata igenom det mesta under dagen/middagen. Vi nattade ”fysiskt” genom sele tills hon var runt 6 mån, sen somnade hon själv i sängen rätt snabbt.
Fram till året satt vi ofta och sjöng vaggvisa en stund men sen hon började prata har hon ofta sagt åt oss att gå ut när vi bäddat, satt på någon saga och pratat lite.
Vi ska till hennes kompis land imorgon och hon funderar mycket på hur hon ska sova, längst ner på listan kommer att sova i samma rum som mig eller pappan. Helst vill hon nog sova själv säger hon.
 
Hur gamla var de?
Hur gjorde ni?

Dottern 4 år kör någon slags "spela ut förälder metod" just nu. Varenda kväll!
Antingen får bara jag natta och hon vägrar allt med pappa, eller tvärtom där bara pappa får natta. Eller så vill hon att vi båda nattar men bara en av oss får sitta vid sängen sas. Hon kör med att "mamma/pappa dum" fast vi båda vet att hon har inga belägg för det utan det är bara något hon säger. Det vore väldigt skönt för alla om hon kunde somna själv efter saga eller så.

En större säng så man kunde ligga bredvid hade också funkat men det får inte plats i hennes rum.
Vår nyligen fyllda 6 åring har precis börjat somna själv. Innan så satt någon av oss föräldrar kvar om han inte somnade medan vi läste bok. Han har alltid varit kvällstrött och morgonpigg så nattningarna har aldrig varit jobbiga eller utdragna utan han har somnat snabbt. Numera sitter han med när vi läser bok, sedan är det god natt. I början var vi kvar på samma våning men gick tex och duschade, då somnade han under tiden. Numera kan vi gå ner och titta på tv.
 
Min 6 åring och jag delar fortfarande säng och kommer troligen fortsätta med det nåt år till. Hon är inte helt trygg med att somna/sova själv och enligt erfarenhet vet jag att det inte blir bättre av att forcera. När hon är redo lär vi veta det.
 
Min 3,5 åring somnar själv sedan ett par månader tillbaka. Läser saga, sjunger vaggvisa och sen puss och godnatt. Vi finns precis utanför hennes rum och kan gå in om hon är sig vara rädd för något. Då går vi in och her puss och kram och går ut igen.
Hon får leka ganska fritt med leksaker så länge hon är i sängen. Hon somnar själv på mellan 5 och 45 minuter. Ibland kommer hon ut ett par gånger men vi följer med tillbaka och stoppar om på nytt.
Vi var tvungna att införa somna själv lite kvickt då vi oftast är själva på kvällen, jag eller min man, och lillebror 6 månader inte alltid bara kan sitta med där inne tyst och snällt i väntan på att hon ska somna...
 
Somna själv äldsta alltid typ. Yngsta sen ett år. Natta med saga och kram släcka typ till 10-11 år.

Men somna har de fått göra utan vuxen i rummet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Humla
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: julgrisen
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ny Samsung?
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp