Bukefalos 28 år!

När livet inte känns så kul

Jag brukar se till att äta så bra mat som möjligt, sova så ordentligt som möjligt... och sedan äta choklad, dricka varmt te, ordna "hemma-spa", gå ut på skogspromenader, prata med vänner och framförallt, vara extremt ärlig mot mig själv med vad jag vill göra på fritiden och vad jag mår bra av. Genom att lyssna på magkänslan och bara göra det som känns bra, då blir det lättare.

Sedan är det såklart bra att ha en så bra grund som möjligt i livet, med sådant som är viktigt för en själv ordnat för sig. Tex ett trivsamt boende, ett trevligt jobb osv.
 
Jag är i en stor svacka just nu när jag inte känner att livet känns så kul, att jag får panik att det ska vara såhär i typ 40 år till... Det är en jobbig period för mig på jobbet med stress just nu, ett styrelseuppdrag som tar mer än det ger och träning som känns väldigt tung och det mesta värker i kroppen. Jag försöker härda igenom och göra sånt jag mår bra av, skära ner på så mycket som går som stressar mig, men känner att jag behöver lite tips på hur man får tillbaka livsgnistan. Gör du något särskilt när livet känns motigt för att göra det lite lättare/roligare? Kanske någon aktivitet? Unna sig något?

Jag brukar när livet känns lite motigt planera in en semesterdag en måndag. Sen gör jag något riktigt roligt eller skönt den dagen. Perfekt att planera in en semesterdag efter en stressig period på jobbet t.ex. Jag brukar t.ex. gå på halvdagsspa helt själv. Det är rimligt i pris , måndag förmiddag oftast lite folk. Helggästerna har åkt och de konferensgäster som finns har oftast möten då. Har hänt att jag haft ett helt spa för mig själv i fyra timmar. Sen gör jag något jag gillar på eftermiddagen inleder med en god lunch och t.ex. går på bio eller liknande eller bara åker hem och kryper upp i soffan med en bra bok. Låter mig aldrig styras av några måsten en sån dag.
 
jag har äntligen tagit mig ur en årslång svacka och där hjälpte det inte att lägga till någon rolig aktivitet - den energin fanns inte utan det behövdes att jag tog mig ur en av mina energitjuvar.

I mitt fall var det styrelseuppdraget i BRFen som var den utlösande faktorn, när jag väl bestämt mig så gick det i 180 och jag hittade nytt boende, sa upp mig som ordförande efter 13år(!) och i o m flytten kom all energi tillbaka - jag gick in som volontär i ett helt nytt sammanhang, hittade nya fantastisk vänner, insåg att jag har ett värde som människa, bestämde mig för att ställa mer eller mindre ultimatum till chefen på jobbet eftersom han inte lyssnat/förstått tidigare och idag kom mailet att jag numera har nya ordentliga arbetsuppgifter på jobbet. Allt tack vare att jag bestämde mig för att ta bort en av mina energitjuvar.

Så mitt råd är att sluta härda ut, se över vad du kan förändra i nuvarande åtaganden istället - byt träningsform, ta en paus från styrelsen (eller hoppa av) eller kolla om det är möjlighet att göra någon förändring på jobbet.
Vad fantastiskt det låter! Tog ett snack med sambon igår om att försöka flytta och tog upp vad jag är missnöjd med nuvarande boendet. Han är med på tåget. Så jag ska boka in ett möte med banken och se om det går att lösa finansieringen. Det skulle verkligen lösa mycket för mig även om en flytt innebär mycket jobb.
 
Saker jag gör för att muntra upp mig själv är;
* ge mig ut på utflykt med någon bara till något museum, loppis eller något och så ska där finnas fika (viktigt).
* Köpa hem något gott, krypa ned under en filt, dricka the, äta det goda och läsa en bok eller titta på en film.
* Samma som ovan plus någon form av handarbete, sticka, virka, brodera.
* Gör saker ute i trädgården, allt från att bara hänga där och läsa, spatsera runt och kolla läget till att gräva hål och plantera saker.
* Sitta ute och tälja (medför te)
* Ta en promenad med eller utan musik eller svärmors hund
* Dansar till bästa musiken på hög volym
* Målar, ritar eller övar på snirkelskrift
* Syr något och lyssnar på ljudbok
* Ringer en vän
* Bäddar ned mig tidigt och sover till nästa dag i hopp om att den blir bättre
* Gnäller sjukt mycket för någon anhörig eller vän, som får mig att inse att allt inte är så eländigt som det känns.
* Bakar eller liknande
Tack för en bra lista på konkreta grejer att göra! Baka bröd har jag verkligen varit sugen på att göra länge och det är ju verkligen något som ibte går att stressa fram.
 
Jag är också i en stor sacka just nu. För mig ä det dock inget som kan botas av ett teaterbesök, utan jobbet gör mig både trött och olycklig, och jag har mer eller mindre bestämt mig för att leta inte bar s nytt jobb, utan ny karriär.

Tills dess att jag har en plan som jag känner mig glad och förväntansfull inför tror jag inte att det kommer bli sådär jättemycket bättre, iaf inte på ett hållbart sätt - det underliggande skavet finns ju fortfarande där.


Dock försöker jag se till att jag orkar sålänge - jag är just nu på väg hem för en långhelg hos föräldrarna, och efter bästa vecka har jag 2 veckor ledigt i en försenad semester, där jag nyss bokade en 5 dagars soloresa till Avignon. Det ger åtminstone en paus från det andra som tynger ner mig nu.

Jag försöker också spendera tid med vänner och inser hur många fina människor jag har i mitt liv, men det där att inte riktigt se fram emot något, eller känna stark entusiasm eller glädje, tja, jag sympatiserar.

Jag håller tummarna för att både du och jag hittar tillbaka, o kommer tillbaka med energi o livsgnista!
Min vanliga flykt brukar vara att byta jobb, men detta jobb ger mig så mycket fördelar som är sällsynt i min bransch och jag vill verkligen jobba inom mitt område - jag älskar det. Vi får peppa varandra :)

Lycka till med jobbsökandet!
 
Jag brukar när livet känns lite motigt planera in en semesterdag en måndag. Sen gör jag något riktigt roligt eller skönt den dagen. Perfekt att planera in en semesterdag efter en stressig period på jobbet t.ex. Jag brukar t.ex. gå på halvdagsspa helt själv. Det är rimligt i pris , måndag förmiddag oftast lite folk. Helggästerna har åkt och de konferensgäster som finns har oftast möten då. Har hänt att jag haft ett helt spa för mig själv i fyra timmar. Sen gör jag något jag gillar på eftermiddagen inleder med en god lunch och t.ex. går på bio eller liknande eller bara åker hem och kryper upp i soffan med en bra bok. Låter mig aldrig styras av några måsten en sån dag.
Åh vad lyxigt! Jag har dels semester och sedan några injobbade dagar att ta ut, ska nog verkligen försöka ta ut de så snart som möjligt!
 
Vad fantastiskt det låter! Tog ett snack med sambon igår om att försöka flytta och tog upp vad jag är missnöjd med nuvarande boendet. Han är med på tåget. Så jag ska boka in ett möte med banken och se om det går att lösa finansieringen. Det skulle verkligen lösa mycket för mig även om en flytt innebär mycket jobb.
Ja det känns helt fantastiskt och jag njuter av mitt nya boende varje dag (och att slippa styrelsejobbet ;) )

Vad roligt att din sambo är med på tåget :) Jag håller tummarna för att det ordnar sig med banken och nytt boende. Även om en flytt är jobbig och tar tid, när man väl kommer ut på andra sidan så är det sååå värt det och man glömmer bort vilket slit det var. Kan verkligen rekommendera att ta in både flyttfirma och städfirma - det underlättar enormt :)

Lycka till!!


Själv hittade jag mitt boende innan jag ens pratat med banken, såg huset, var på visning och helt plötsligt var jag mitt uppe i en budgivning utan att ens ha ett lånelöfte - men det ordnade sig fort ändå :)
 
Så är det nog för oss alla emellanåt. Jag känner ungefär som du just nu tror jag. Det är bara uppförsbacke allting. Utom en enda sak, havet. Seglingen är det enda som ger mig ny energi för tillfället.

Om jag får ge ett råd - släpp inte träningen även om det inte är kul. Träningen hjälper även i motiga perioder.
Håller med i det där med att inte släppa träningen. Även om det inte känns kul för tillfället så gör det väldigt gott åt både kropp och själ. Det är mycket tuffare att ta tag i träningen igen efter ett uppehåll - både mentalt och fysiskt.
 
Jag är i en stor svacka just nu när jag inte känner att livet känns så kul, att jag får panik att det ska vara såhär i typ 40 år till... Det är en jobbig period för mig på jobbet med stress just nu, ett styrelseuppdrag som tar mer än det ger och träning som känns väldigt tung och det mesta värker i kroppen. Jag försöker härda igenom och göra sånt jag mår bra av, skära ner på så mycket som går som stressar mig, men känner att jag behöver lite tips på hur man får tillbaka livsgnistan. Gör du något särskilt när livet känns motigt för att göra det lite lättare/roligare? Kanske någon aktivitet? Unna sig något?
Jag har haft det tufft i perioder, har analyserat vad det är som gjort att jag mått som jag mått och ändrat på det som gått. Det innebar bland annat att ändra mitt sätt att se på saker och ting. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det i text, mer än att kontentan blir "rom byggdes inte på en dag".
Det tar tid att vända runt livet och det kommer vara tufft, vissa dagar värre än andra, vissa bättre osv.

Det som fick mig att må dåligt var ingen partner, inga vänner, dålig ekonomi, en bil som krånglade, en skadad häst, arbetsmiljön på jobbet och en massa annat.
När jag blev tvingad att köpa ny bil och helt plötsligt råd att köpa en soffa, ändrades det lite till det bättre ett tag, ekonomin var fortfarande dålig men den höll sig flytande och jag gick runt. Jag började umgås med några få vänner lite oftare. Hästen fick avlivas och det var tufft, men ekonomin bättrades kraftigt. Nu på jobbet stationerades lastbilen på annan ort och arbetsmiljön förbättrades.
Jag har försökt hålla mig positiv trots att det var väldigt lätt att halka ner i dom onda cirklarna. Det har tagit mig 4 år att va där jag är idag och jag känner mig nöjd med livet. Jag satte upp små målstolpar och peppade mig själv, jag vet fortfarande inte riktigt hur jag bar mig åt för att ro det i land.

Redan i tonåren när jag stod på perrongen på väg ut framför tåget flög en tanke genom huvudet "men vad händer om 10 år?", den tanken lever kvar än idag. Jag inbillar mig inte att hela livet kommer va skit, det blir vad jag väljer att göra det till. Det jag kan påverka påverkar jag, det jag inte kan påverka det får jag göra det bästa av istället. Allt för att vända det till något positivt.

Jag må verka lite "chill", men jag tar varje dag som den kommer har fortfarande bitar kvar att jobba på. Å andra sidan utvecklas vi hela livet. Har läst en del böcker, nu senast läste jag Magnus Carlson's bok "Jag är inte färdig" och den fick mig att fundera lite över mitt liv och min situation. Har även varit på en föreläsning med Johanna Lassnack (ryttarinspiration), som var riktigt bra.
Jag har många gånger tänkt på de orden hon sa "jag kan, jag vill, jag ska" och de har bland annat motiverat mig att förändra mitt liv och min situation.

Sen är det inte säkert att det som jag gjort fungerar för någon annan. Tycker det är svårt att sammanfatta i text på vad och hur jag gjort.

Oavsett så tror jag inte att ditt liv kommer se ut som det gör nu och den enda som kan påverka ditt liv är dig själv. Vi andra kan peppa och stötta dig på vägen, men du måste göra jobbet. Jag tror på dig, du kommer fixa det. Kan jag, kan du. Ge inte upp hoppet, det är det sista som lämnar människan sägs det.

Hoppas det inte blev allt för rörigt i textformat. Sänder en stor e-kram och ett stort lycka till på din resa. :heartheart:heart
 
Jag flyttade 70 mil. Jag bytte jobb. Jag känner mig fantastisk. Det handlar nog om att faktiskt försöka vända på alla stenar och klura på vad det som skaver. Inte låta tiden gå.
 
På en redan pressad situation på jobbet så lägger de på ännu mer. Jag vill inte vara som min föregångare och säga nej till allt, men det har blivit så nu och jag har tappat all sug att ens gå dit. Så nästa vecka ska jag ta ett snack - att det inte funkar och att jag inte vill mer. Jobbet möjliggör en flytt, men säger banken nej så kommer jag avsluta jobbet. Jag kan inte ha både ett jobb och ett boende som jag inte trivs på/med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 853
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Exile
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 579
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp