Bukefalos 28 år!

när man tar bort en bädd

F

fialoppan

Hej!
nu har jag provat bädd på min polle i en månad och lite till, men han fungerar inte särskilt bra på det eftersom han gräver upp med sina hovar och det ser ut som en krigsplats nästan varje dag. Nu till frågan, borde man göra nåt särskilt när man tar bort bädden? :confused: Tänkte göra det imorgon tidigt på förmiddagen. Min plan är bara att kasta ut allt på gödselhögen, låta boxen luftas så länge det går (ungefär 8-9 timmar) och sen in med ny halm.

tacksam för snabba svar :)
 
Sv: när man tar bort en bädd

Ut med bädden, sopa ordentligt och låt det lufta så länge du kan innan du strör på ett lager kalk/stalosan/boxnytta och lägger in den nya halmen . Det borde kunna fungera, inte så mkt annat att göra den här tiden på året när man inte kan blaska med vatten och låta torka i en vecka eller två..
 
Senast ändrad:
Sv: när man tar bort en bädd

OK men är inte kalk farligt för hästar? :confused: känns som det "borde" vara det
 
Sv: när man tar bort en bädd

vart kan man köpa ett sånt kalk? :)
 
Sv: när man tar bort en bädd

Jag brukar bara slänga ut bädden och lägga in nytt. :p
Låta torka en stund innan såklart.
Så himla blött är det ju inte.

Fast så har vi alltid haft spån så det är ju enklare, om det är lite fuktigt i botten så torkar ju spånet upp det.
 
Sv: när man tar bort en bädd

Ok , ja det får kanske bli så imorgon men det får lufttorka i boxen åtminstone 8 timmar och borde bli bra då tycker man.

har tänkt på en annan sak, om hästen har kissat så det är blött på boxgolvet när man mockat klart (om man inte har bädd) kan det då fungera att lägga på kalk/stalosan/boxnytta om man inte hinner låta kissfläcken torka av sig själv?
 
Sv: när man tar bort en bädd

Ja, det kan funka, gör så du :)

Kalk/stalosan/boxnytta finns oftast hos de företag som säljer foder och strömaterial.
 
Sv: när man tar bort en bädd

Vad är poängen med att låta det torka? Räcker att hästen kissar en gång så är det ju blött igen, särskilt om du enbart använder halm. Jag lyfter ur, sopar rent sen in med nytt. Har alltid spån i botten och halm ovanpå. Använder inte kalk men det är bra om du bara har halm så slipper du värsta ammoniakångorna.
 
Sv: när man tar bort en bädd

Vad är poängen med att låta det torka? Räcker att hästen kissar en gång så är det ju blött igen, särskilt om du enbart använder halm. Jag lyfter ur, sopar rent sen in med nytt. Har alltid spån i botten och halm ovanpå. Använder inte kalk men det är bra om du bara har halm så slipper du värsta ammoniakångorna.

glömde skriva det kanske men jag ser det lite som en självklarhet att man sopar rent efter bädden (eller när man mockar rent för den delen), så jag kommer alltså ta ut bädden, sopa rent, låta luftas ett par timmar och sen på med ny halm. Kalk/boxnytta/stalosan har jag inte möjlighet att köpa idag då det är söndag och det är idag bädden ska ut, så det får bli till i veckan jag köper det :)

edit: och meningen med att låta det torka och sopas är helt enkelt för jag tycker det känns fräschast så.. :p särskilt på sommaren, just nu på vintern spelar det mindre roll
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: när man tar bort en bädd

När jag tömmer en box med bädd så tar jag ut allt, slänger på gödselhögen & sopar rent.. sen har jag bara i nytt spån/torv eller vad man nu använder (: inte alls svårt eller krångligt. Luktar det mycket så strö på lite kalk.
 
Sv: när man tar bort en bädd

Jag skottar ur, sopar rent om det behövs och sedan in med nytt spån.

Hur avancerat kan det bli att ta bort en bädd? :D
 
Sv: när man tar bort en bädd

haha nej jag tror inte det är avancerat, men jag tänkte om man skulle göra nåt särskilt, vad vet jag? :p nu har jag dock tagit ut den, sopade rent och lät luftas några timmar och det gick hur bra som helst, förutom att dom i stallet kanske inte blev så glada när gödselkontainern plötsligt var halvfylld igen när den tömts 2 dagar innan :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp