Bukefalos 28 år!

När rumsren?

C

Cinzano

Har en tik på ca 11 veckor. Hon kissar hela tiden inne som ute. Försöker ta ut henne med ca 1 h mellanrum, men ofta hinner hon kissa en gång inne ändå. Hon smyger iväg och gör det så det är inte så lätt att ta henne på bar gärning om man säger så. Hon är jätteduktig på natten då jag tar ut henne en gång, men dagtid är det värre. När bör en hund vara rumsren? Har ni några konkreta tips på vad jag kan göra? Inte så spännande att springa runt i pisspölar överrallt. :banana:
 
Sv: När rumsren?

En 2-3 månaders valp är inte fysikt utvecklad till att ha kontroll på blåsan. Du vet, tanke och handling för en valp är ett. Du får lära dig läsa av din valp så du på en gång ser när behovet ev kommer. När dom sovit/lekt/ätit brukar dom vara nödiga. Ibland räcker det med att dom leker några min så är dom kissnödig. Vid 7-8 m mån bör hundar vara rumsrena...fast en del hundar kan ju pga ägarens bekvämlighet anse det för dom vara mest bekvämt att göra ifrån sig inne en lång tid...Regelbundet 1 ggr/timmen funkar inte....menar att: dom är ju inte nödiga på regelbundna tider ;)..Ibland får jag springa som en tok in/ut ett x-antal ggr/timmen..för att en del dagar ha det lugnare..Men du vet, trägen vinner. Jobba på så ska du se det löser sig tids nog.
 
Sv: När rumsren?

Min tjej (lagotto) har inte blivit rumsren förrän vid 5 månaders ålder. Detta trots att jag i början var ute varannan timme, efter mat, lek, sömn osv.
Man ska tänka på att valpens knipmuskler (har jag hört) inte är utvecklade förrän vid 5-6 månaders ålder.

Funderar lite på att du skriver att hon smyger iväg och kissar. Det är inte så att hon letar efter dörren men inte hittar?
Begränsa utrymmet till några få rum om inte det redan är gjort och kämpa vidare.
En del behöver längre tid än andra!
 
Sv: När rumsren?

De kissar väl nånstan mellan var 15:e minut till varannan timme :smirk: Har du en kissnödig valp så får du vänta tills 4-6 månader innan den är helt rumsren. Det är sällan det går på tre veckor, fast det finns visst valpar med enorm kissblåsa som klarar det. Har jag hört...
 
Sv: När rumsren?

Ingen av mina hundar har varit rumsrena före 6 månaders ålder. Om det är normalt vet jag inte men jag har svårt att tänka mig att man kan begära av en 11 veckors valp att den ska vara rumsren. Du får nog kämpa på ett tag till.

Mvh Angelina
 
Sv: När rumsren?

Dom hundar vi har haft har varit väldigt olika. Vinthunden tog mycket lång tid på sig att bli rumsren, där dröjde det nog till han var 6-7 månader, medans vallhunden blev rumsren otroligt snabbt, vid knappt 4 mån ålder har jag för mig (eller han lärde sig i alla fall att säga till enormt snabbt). Min 3½ månaders valp som jag har nu börjar bli bättre, men ett par inomhus-pölar om dagen blir det fortfarande. Det jag försöker göra är att ständigt hålla uppsikt på valpen och inte släppa honom ur sikte, så att jag hinner se eventuella tecken på att han är kissnödig eller avbryta precis när han sätter sig ner. Jag har spärrat av delar av huset och delar av rummen med kompostgaller så att han inte ska kunna smyga undan och gömma sig och göra pölar i dolda hörn. Så det är 100% uppmärksamhet som gäller om jag inte vill trampa i pölar....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver tillfälligt hjälpa en anhörig med hens hund, då hen troligtvis ska läggas in på psykiatrisk avdelning. Det är en mellanstor...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Stinaelin
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Min pumivalp Sparven är nu 10,5 vecka. När han kom hem kissade han både ute och inne, helt enkelt där han var när han var kissenödig ;)...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 042
Senast: russinbulle
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp