När sinar mjölken?

J

Jossan

Min lilla Cactus har hunnit bli nästan 10 mån och fått flytta ifrån mamma till en jämngammal lekkompis.
Fölet åkte för 2 veckor sedan, och mitt sto har inte sinat än. Är det normalt?
Innan den definitiva avvänjningen har de under ca 2 månaders tid stått i varsin box på nätterna, men gått i samma hage dagtid.
Jag har läst lite gamla avvänjningstrådar, men inte fått klarhet i exakt hur lång den här processen kan vara.
Jag tod bort allt kraftfoder direkt, och har sedan dess bara gett morötter (hon har gott om hull, så hon klarar sig). Dessutom drog jag de första dagarna ner på vårt relativt kraftiga hösilage, och ersatte det med ett näringsfattigare hö. Jag har tempat dagligen, men inte sett till någon feber.
Jag har motionerat henne varje dag, och masserat juvret när det har känts extra hårt. Men INTE mjölkat ur.
Trots detta känns juvret inte sa fasligt mycket mindre än när fölet diade.
Hur lång tid kan det ta?
Skulle jag dragit ner fodret ännu mer?
Jag förstår att hon inte kommer att se ut som innan hon blev mamma, men vilken storlek kommer juvret att ha fortsättningsvis? Minskar det jättemycket från när de ger full di?


Tacksam för svar!


/Josefine
 
Jag har samma problem, jag köpte mitt sto för 2 månader sen, och hon hade då precis separerats från sitt föl, hennes juver är fortfarande svullna, jag har pratat med min veterinär och hon sa att det kan ta lång tid, det beror helt på individen, jag masserar ganska mycket, men mjölkar inte heller ur.
 
Min häst har varit ifrån sitt föl i 1 månad nu och juvret är litet igen, men det finns fortfarande lite mjölk kvar (kollade lite) så jag låter det vara och det sinar nog helt såsmåningom...
Hon får full fodergiva igen, vi minskade bara första veckan, eftersom stoet har lätt att falla ur.
 
Tack för svaren!
Så då är 2 veckor kanske inte hela världen?
Jag låter det gå ett tag till innan jag börjar oroa mig...


Mvh/Jossan
 
Vi fick ett föl i år. Det stoet sinade på bara ett par dagar. Vi brukar ta bort allt kraftfoder i en vecka då fölet avvänjs, då brukar dom sina fort.
 
Den har redan sinat, men sen kan juvret vara stort (mjukt) i ett par månader om det är ett avelssto som fått flera avkommor! Var försiktig med massagen bara.. den kan stimulera nyproduktion av mjölk, fölen buffar ju på juvret då de vill dia.. väntar några sekunder, så rinner mjölken till.. och dom kan sen dia!!

Känns det inte stenhårt och varmt.. så är allt bra!

'Jättekramar' till dig som lät fölis gå kvar hos sim mamma över 9 månader :love:
 
Tack!!!! :bow:
Självklart fick fölis gå kvar hos mamma så länge det var möjligt!
Stoet i fråga har bara fått ett föl, så hon är inget avelssto. Juvret är halvmjukt, inga hårda knölar eller olika stora juverhalvor i alla fall. Och mjölk finns det kvar, kände lite försiktigt idag.
Tack för ditt svar!


Kram/Jossan
 

Liknande trådar

Avel Hej! Då både jag och de 5 veterinärerna jag pratat med är förvirrade så skriver jag här i hopp om lite klarhet. Jag har ett sto som...
2
Svar
32
· Visningar
4 496
Senast: Nariko
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 956
Senast: Stereo
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 649
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 118
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp