Bukefalos 28 år!

När ska hunden ha mat?

Yrja

Trådstartare
Satt och funderade lite. Vi har haft en hund under min uppväxt, en Groenendael som var min systers. Han var familjehund och tränades mycket av min syster, framförallt lydnad och sök, ställdes även ut. Men i det stora hela var han familjehund och tävlades inte direkt. Fungerade dock väldigt bra, trots rasen, men som sagt fick han mycket stimulans och motion. Iaf. så hade han alltid torrfoder på sin plats i huset, dygnet runt, och för mig känns ju det naturligt vettigast. Han åt när han var hungrig - vilket inte var så ofta. Var absolut ingen överviktig hund utan eg. ovanligt "smäcker" för att vara grönis.

Men när man ser på andra så har de nästan aldrig matskålen framme hela tiden. De gör mat åt hunden på fasta tider och den äter allt på en gång...

Så vad är eg. bäst? Och varför? Vad är naturligast? Varierar det för olika hundraser/användningsområden?

Sånt som är bra att kunna om man som ganska okunnig en dag skaffar hund och ställs inför valet.
 
Sv: När ska hunden ha mat?

torrfoder kan stå framme länge utan att bli dåligt och har man en hund som själv har koll på hur mycket den ska äta så finns det ingen anledning att styra mattiderna. men min labbe hade ätit ihjäl sig om det fanns käk framme hela tiden. och schäfern hade tröttnat och inte ätit alls.
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Kan bara hålla med Cillamuffins.

Lyssna på hunden (undantag labbar, nu när jag ändå är på gång ;) :devil: ) de talar tydligt om hur/när de vill ha sin mat. Jag är emot att kräva att hunden ska äta vissa tider på dygnet. Många hundar vill äta nattetid och vissa fungerar utmärkt att ge morgon och kväll.

Mina äter: Tik 12.00 och ca 02.00 och hanen äter 08.00 och 20.00. De är tider som fungerar bäst för dem och då anser jag att de ska få det.
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Låter vettigt.. :bow: Jag tycker ju att hunden ska ha tillgång till mat hela tiden - om man inte har en hund som blir överviktig av det men jag upplever att de tröttnar på torrfodret och inte käkar mer än de behöver efter ett tag. Men jag vill gärna höra med er riktiga hundmänniskor.. Det måste ju finnas nån anledning till att man börjar ge på vissa tider.
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Tror att folk ger på vissa tider för att det är enklast så. Inget fel i det, så länge det fungerar på hunden.

Många ger nog när de själva ska äta frukost och samma när de på kvällen ska/har ätit kvällsmat. Lätt att komma ihåg, om man har hundar som inte talar om att det för en vill säga. :smirk:

Vet inte om det finns några andra anledningar, kan inte komma på någon i alla fall.
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Jag håller med om att man måste kolla av sin hund hur den trivs med maten. Från början fick våran Springer sin mat uppblött i någon timme innan han fick den och två gånger om dagen. Men som unghund började han matvägra och då gick vi över till att bara hälla på vatten och servera en gång om dagen och det fungerade.

Nu på "äldre" dar så får han mat oftast en gång om dagen, men under jaktsäsong får han två gånger för då är han uppe på så hög ranson. Du blir det intensivtävlingar i agility hela sommaren så det blir nog så att han får två gånger om dagen då oxå.

Men numera slukar han maten så fort den kommer ner på golvet så för oss känns det som det funkar bra! ;)
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Efter att ha trugat och lockat och plockat med mina kräsna och fisförnäma tikar har jag ledsnat och låter skålen numera stå framme dygnet runt. Det funkar bra och dom är lagom i hullet. Märker att dom helst äter på kvällen och natten...
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Ger inte torrfoder utan burkmat. Min lilla tik tycker det är kanon och får mat vid 7-8 på morgonen samt 16.00. Hade en till hund innan och han åt allt han kom över.. därför vande sig även denna hunden med mattider.
För mig funkar det jättebra och det är lättare att "ha koll" på hur mycket hon äter.
Men hon städar gärna torrfoder efter katterna :angel:
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Nu räknar jag mig inte till någon av de "riktiga" hundmänniskorna :D , men jag tänkte bara skriva att jag hörde nånstans att man kan skapa en förväntan kring maten genom att göra den "exklusiv" och bara servera den vissa tider på dagen, dvs inte låta den stå framme jämt. Och det skulle alltså vara användbart om man har en hund som är kinkig med maten.

Själv hade vi också alltid hundmaten stående framme jämt till de hundar vi hade under min uppväxt, vilket fungerade bra. Ibland åt dom inte på flera dar, ibland åt dom upp direkt när vi fyllde på. Dom fick sin ranson torrpyllor en gång om dagen helt enkelt, så fick dom äta upp det när dom ville. Det fungerade bra med dom, men som sagt, ingen av dom hade problem med vikten eller inställningen till mat.
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Jag ger min hund färskt foder så det skulle aldrig gå om han hade fri tillgång. Ger istället 3 gånger per dag och till det har han fri tillgång på ben och torrfoderkulor i hans aktiveringsboll. Han är ingen hund som blir överviktig så han kan ibland få lite extra som matrester och annat gott.
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Mina hundar får mat 2 ggr per dag.
jag kan inte ha mat framme jämt.
Då skulle Jack Russeln äta ihjäl sig.
Å den andra skulle inte få något.

Men jag måste kolla tiderna när dom får mat.
Blir det för länge mellan målen så Kräks båda hundarna.
Är det vanligt?
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Jag är nu inne på min andra tax och båda har haft fri tillgång på torrfoder. Många menar att det inte skulle fungera på taxar, men de är/var i lagom hull även enligt veterinär (även om "kreti och pleti" menade att min förra var mager). Båda dessa hundar har kräkts om de fastat för länge.

Jag tror att det är mycket svårare att ha fri tillgång på mat om man har flera hundar och konkurrensen är hårdare, men det beror nog också på hur ihärdig man är och hur matglada hundarna är...
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Vi ger vovven mat två gånger om dagen, morgon och kväll. Tidigare hade han mat i skålen hela tiden men han gick då bara och småpillade och spred runt torrisarna i hela lägenheten. Nu äter han antingen allt på en gång eller så sparar han lite, men det är slut inom en timme.

/Timsetim
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Lite matrester fick vår hund också ibland. Vi var många i familjen så det blev ofta mat över. Men där får man väl se lite på vad man har för hund. Och veta vad man kan ge den och inte.

Upplevde också att vår hund åt mest på kvällen när det blivit lite lugnare i huset, och kanske ev. tog han ngn tugga på morgonen/dagen. Men annars såg jag honom sällan äta. Sen var jag så liten då att sånt var inte så viktigt för mig. :cool:
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Atlaz får mat 3 ggr/dag, någon annan lösning finns inte

Han skulle äta ihjäl sig ( eller riskera magsäcksomvridning ) om han hade fri tillgång då hans foder egentligen "måste" vara uppblött.

Nej sådan funkar inte i detta hus.
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Jag harinte fasta tider till min hunde, men hon får mat två gånger om dagen. Skulle hon ha fri tillgång, vilket jag föredrar så skulle hon, precis som vissa andra här, äta ihjäl sig. Jag har testat, men hon blev rejält tjock av det!!
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Vår dobbistik fick 8-9dl torrfoder kl 17.00 varje dag och rester efter det (rätt mycket). Hon vägde lika mycket hela sin tid här på jorden förutom sista månaderna när tumören gjorde sitt.
 
Sv: När ska hunden ha mat?

Jag har testat att låta skålen stå framme och bara fylla på när det tar slut, men hon äter hela tiden. Hon har några kg kvar som ska bantas ner.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 083
Senast: Virrvarr
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 303
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 552
Senast: Lazio
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 734
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp