Bukefalos 28 år!

När tankarna är emot en (om att måla in sig själv i ett hörn)

Gry

Trådstartare
Hej!

Är på väg att sälja min goa plutt som är en perfekt skogsmule/kurs/lättare tävlingshäst för att köpa en framtida tävlingshäst (island). Och eftersom jag är allmänt knäpp och har en förmåga att vända och vrida på allt (gärna mot mig själv) så går jag nu omkring med Sveriges beslutsamhetsångest.

Jag tänker att å ena sidan kan jag köpa en häst som är på god väg, har grundförutsättningarna att nå riktigt långt, men som i dagsläget har en bit kvar. (Har en på G). Köper jag en sådan häst tänker jag att det knappast är min förtjänst om vi når långt. Och misslyckas vi är det mitt fel.

Köper jag en läromästare ligger hästen på topp och chansen att få möjlighet att utvecklas i takt med hästen är lika med 0. Väldigt tråkigt och hur kul är det att vinna en gren med en häst som kan vinna i sömnen bara ryttaren inte skumpar för jäkligt?

Eller så kan man köpa en unghäst och utbilda själv, fast då tar det flera år innan vi kan tävla, jag kan inte så pass mkt att jag kan välja ut en framtida kanonhäst bland ett gäng bra hästar. Jag kan nog med hjälp rida in och utbilda en unghäst (har ridit halvblodsunghästar, dock ej island).

Tänker att det enda som är värt ngt, är att köpa en halft medioker häst och få den att bli fantastisk. Inget annat. Men jag har ingen lust att köpa en häst med halvtaskig stam som ingen tror på. Att köpa en kanonunghäst och få den till att bli kanon är kanske också ok. Men jag vill tävla snart och det går ju inte då.

Jag vet att detta är ett jättekorkat resonemang, och jag är medveten om hur jag målar in mig själv i ett hörn. Kanske att den här tråden handlar mer om hur jag sätter krokben och tankefel för mig själv snarare om vilken häst jag borde köpa. För så här gör jag när det gäller annat också; Vänder och vrider på allt så det blir mot mig själv på nåt sätt. Det gör att jag nästan blir helt handlingsförlamad och får beslutsamhetsångest deluxe. Kanske att hästköpet eg bara kan representera min knäpphet snarare än att jag vill ha råd att välja typ av häst.

Tankar?
 
Sv: När tankarna är emot en (om att måla in sig själv i ett hörn)

Eller så köper du en häst med hög utvecklingspotential, som inte har varit på tävlingsbanan förut. Alltså en häst du ser har framtida möjligheter, det är bara för dig att träna upp hästen och börja tävla redan i höst. Det finns sådana till salu för mycket moderata priser.
 
Sv: När tankarna är emot en (om att måla in sig själv i ett hörn)

Fast en bra läromästare gör ju rätt när ryttaren gör rätt, så visst är det utvecklande. Hur du sen väljer att göra kan jag inte råda dig till. Lycka till, hur som helst!
 
Sv: När tankarna är emot en (om att måla in sig själv i ett hörn)

Gör som jag. :)
Köp en yngre, men inte allt för ung häst, som du känner har potensial. Simlir :love: , 7 år, var inte mycket riden och ganska vinglig, men hade en stor skritt, härlig trav, rund galopp och var ganska nyss töltsatt. Nu en och en halv månad senare så har tölten ramlat rejält på plats och vi allt från kryper fram i smygtempo till fräser fram i ökad tölt här på skogsvägarna. Det behöver inte ta evigheter att få hyfsad ordning på en yngre häst så pass att det går att tävla. Man bör väl ändå börja från 0 och jobba sig uppåt tillsammans? Det tycker i alla fall jag känns roligare, än att köpa en häst som redan har stor tävlingsvana i de högre klasserna. Och som du säger eg. klarar ännu högre klass om man själv inte stört den med sin mediokra ridning. :p
Om jag törrs så anmäler vi oss till klubbens KM i höst, så får vi se om vi hamnar sist eller ej. Någon ska ju göra det oxå. :cool:
 
Sv: När tankarna är emot en (om att måla in sig själv i ett hörn)

Hej!

Är på väg att sälja min goa plutt som är en perfekt skogsmule/kurs/lättare tävlingshäst för att köpa en framtida tävlingshäst (island). Och eftersom jag är allmänt knäpp och har en förmåga att vända och vrida på allt (gärna mot mig själv) så går jag nu omkring med Sveriges beslutsamhetsångest.

Jag tänker att å ena sidan kan jag köpa en häst som är på god väg, har grundförutsättningarna att nå riktigt långt, men som i dagsläget har en bit kvar. (Har en på G). Köper jag en sådan häst tänker jag att det knappast är min förtjänst om vi når långt. Och misslyckas vi är det mitt fel.

Köper jag en läromästare ligger hästen på topp och chansen att få möjlighet att utvecklas i takt med hästen är lika med 0. Väldigt tråkigt och hur kul är det att vinna en gren med en häst som kan vinna i sömnen bara ryttaren inte skumpar för jäkligt?

Eller så kan man köpa en unghäst och utbilda själv, fast då tar det flera år innan vi kan tävla, jag kan inte så pass mkt att jag kan välja ut en framtida kanonhäst bland ett gäng bra hästar. Jag kan nog med hjälp rida in och utbilda en unghäst (har ridit halvblodsunghästar, dock ej island).

Tänker att det enda som är värt ngt, är att köpa en halft medioker häst och få den att bli fantastisk. Inget annat. Men jag har ingen lust att köpa en häst med halvtaskig stam som ingen tror på. Att köpa en kanonunghäst och få den till att bli kanon är kanske också ok. Men jag vill tävla snart och det går ju inte då.

Jag vet att detta är ett jättekorkat resonemang, och jag är medveten om hur jag målar in mig själv i ett hörn. Kanske att den här tråden handlar mer om hur jag sätter krokben och tankefel för mig själv snarare om vilken häst jag borde köpa. För så här gör jag när det gäller annat också; Vänder och vrider på allt så det blir mot mig själv på nåt sätt. Det gör att jag nästan blir helt handlingsförlamad och får beslutsamhetsångest deluxe. Kanske att hästköpet eg bara kan representera min knäpphet snarare än att jag vill ha råd att välja typ av häst.

Tankar?

Det här låter väl som en jättebra mellanväg, varför haka upp sig på hur du kommer att utveckla hästen. Det är ju hästen som kommer att utveckla dig;)

Om det är din första riktiga tävlingshäst så kanske du inte behöver slitet med att bygga upp den från grunden. Utan vill koncentrera dig på att rida på bana snyggt i 4-5 varv. Inte så lätt som det låter alldeles oavsett hur bra hästen är.

Om du har mycket riderfarenhet i övrigt så kanske inte en ren läromästare är helt rätt heller. Fördelen är att du får lära dig precis hur det känns när det är i form, i takt, med lyft och tempo. Att ha den känslan "i rumpan" är inte så dumt när man köper den där lovande unghästen och ska utbilda helt själv därefter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp