Närbild på häckande Fiskgjuse

Ewa-Lena

Trådstartare
De här fiskgjusarna har övertagit ett övergivet havsörnsbo någonstans i Finland. De har börjat lägga mossa i boet och övervakar det tillsammans. Antagligen kommer vi få se några fiskgjuseungar framöver i boet. :laugh:

Klicka i bilden så zoomas bilden till närbild.

Tidigare i vår har vi sett havsörnar landa i boet men då verkade det bara vara för att vila. De landade för sent på året för att vara häckande havsörnsbo. De börjar tydligen häcka i februari redan, så de var väl less på närkontakt med kameran och valde bo nån annanstans? ;)

Någon finsk person kanske kan översätta texten i bildernas underkant?
 
Sv: Närbild på häckande Fiskgjuse

Spännande! :laugh:

Jag kan inte finska, men enligt Google Translate så står det längst ner: "Långsammare anslutning, mindre lämplig för uppdaterad bild" Och om man klickar på den ändras det till: "Tillbaka oftare för att uppdatera bilden". Det verkar alltså ha att göra med hur ofta bilden uppdateras.
 
Sv: Närbild på häckande Fiskgjuse

Jag tittade in på boet så där i förbifarten så fångades den här bilden:

full_seili-tele.jpg


Coolt att fånga bilden på fågeln med mossa i klorna, inflygandes mot boet. :laugh:
 
Sv: Närbild på häckande Fiskgjuse

Visst är de häftiga? Jag har sparat lite bilder, men de är på jobbdatorn. Ska lägga ut dem när jag har tid. :)
 
Sv: Närbild på häckande Fiskgjuse

*KL*


Här kan man läsa lite om fiskgjusen, och lyssna på dess läte. Det står om de vinklade vingarna som man tydligt kan se på den bild jag lade in för ett par dagar sen.

En annan intressant sak med Fiskgjusen är att den är den enda arten i sitt släkte. Det finns alltså endast en Pandion-fågel: Fiskgjusen.
 
Sv: Närbild på häckande Fiskgjuse

ÅH, vilken underbar länk! TACK!

Ang texten under bilden så är det alltså ett alternativ för de med sämre uppkoppling, där bilderna laddas ner mindre frekvent (inte lika ofta) så att man hinner se bilden innan nästa kommer. :D
 
Sv: Närbild på häckande Fiskgjuse

Det råder lite stiltje i boet just nu. Honan (troligen) ligger där hela tiden. Så hon ruvar nog på sina ägg. Ska bli spännande att se när de äggen kläcks!
 
Sv: Närbild på häckande Fiskgjuse

VILKEN SNYGGING!!!! sparar sdom favorit :D

finns det inte fler liknande kameror på häckande fåglar och djur?

tycker sånt här är väldigt spännande..

jag hade en gång en länk där dom filmade ett bo från en pilgrimsfalk, men jag hittar den inte :eek:
 
Sv: Närbild på häckande Fiskgjuse

jo, jag tyckte det såg misstänkt ut, så ajg kommer helt klart följa dom :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp