Bukefalos 28 år!

" Nafsning "

R

Riverbridge

Hej!
Jag har lite problem med min polle då han gärna nafsar så fort han kommer åt. Hur ska man hantera det? Har försökt med många olika saker men nt hittat ngt som funkar.

Tack på förhand. :)

Mvh Riverbridge
 
Sv: " Nafsning "

Ge aldrig hästen mat från handen till att börja med :)
 
Sv: " Nafsning "

Prova att slå bredvid där han nafsar - alltså inte på hästens mule. Om han t.ex nafsar i din jackärm, slå till snabbt och bestämt på jackan, precis bredvid hästens mule. Det har varit mycket effektivt på alla hästar jag har provat på, hästen tycker det är obehagligt men man gör inte illa den, kränker den eller utmanar den:)
 
Sv: " Nafsning "

Jag är "jätte elak" :devil:
Làter aldrig hästen nafsa det är`dàligt uppförande! :grin:

Jag smáller tll dem pà mulen och säger till dem ordentligt. Hästen SKA veta att den inte fàr bete sig sà, jag är flockledaren och ingen man fàr nafsa pà.
Ledarskap.

Fast det betyder in inte att de hästrna jag tränar inte tycker om mig eller är rädda för mig. Nej jag màste säga att jag med de flesta hästarna har vänskap och ömsesidig respekt.

även om jag ger hästarna godis ibland som de tycker mycket om sà fàr de inte nafsa. Men jag leker oxà med dem. De älskar när man leker med deras mule :love: jag stoppar in fingrarna under mulen och andra dumheter. Men jag har inte blivigt biten än sà länge i alla fall :angel:
 
Sv: " Nafsning "

Jag brukar putta bort mulen några gånger, händer det inget då så håller jag fast någonstans i läppen tills hästen tröttnar+ lite längre. Brukar ta dem ett fåtal gånger att förstå att om man nafsar så fastnar man ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
681
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästhantering Har en häst som jag tidigare skrivit lm här på Buke. Hon har mycket i sitt bagage och jag har jobbat mycket för att vår relation ska bli...
2
Svar
22
· Visningar
2 217
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp