Bukefalos 28 år!

Någon lite sadelkunnig tack

Evergreen

Trådstartare
skulle behöva någon som kan klura lite på mina frågor och hjälpa mej. :p
Blir galen på dessa sadlar.

Hade en Hubertus Flexline dressyrsadel till min pålla förut ett tag, men den tryckte "ojämnt", trodde det berodde på att den hade kilbossor/var för mycket svängd (den glappade bak med kan jag tillägga)
Efter jag ridit med den var trycket, alltså smutsen på schabraket, fördelat så att det var tryck bak efter bossorna, samt någon centimeter in, inget i mitten, o sen lite framme.

Var ute hos en sadelutprovare som kollade på pållan o rekommenderade en Wintec 500, som vi köpte en, fast en PRO. Den tryckte på samma sätt som hubertusen, alltså avtrycket på schabraket var ungefär likadant.
Lämnade tillbaka den o red barbacka ett tag igen, o hade hemma en del olika (dressyr)sadlar som vi provade, b.la en Pessoa Anky, som också tryckte "fel" samt en Albion hr, som jag har nu. Efter den blev det inget avtryck alls i början, och den såg till en början ut att ligga helt ok, tills nu, då den likförbannat trycker som de andra jag nämde.

Jaha tänkte jag, och funderade på om det var kilbossorna som ställde till det?
Red i en vid allround/hoppsadel en gång utan några utstickande bossor bak, och vad ser jag när jag kommer tillbaka till stallet, jo, avtrycket är PRECIS likadant som efter dressyrsadlarna, även om den sadlen är bra mycket kortare och allting.

Så, någon som har någon teori på vad det är som "går fel"?
För att beskriva avtrycket lite närmare:
Längst bak under bossorna är det mörkast, sen blir det lite ljusare in under sadlen ungefär 10 cm kanske, sen är det liiite färgat hela vägen där den ligger an, precis så man ser det, o längst fram så är det en mörk "rand" som går ned på bägge sidorna.

Pållan min är arabkorsning, med rätt lång, lite svängd rygg (något överbyggd) rätt bred manke.
Har inga bra, direkt nya "ryggbilder" men såhär ser hon ut ungefär.
http://medlem.spray.se/dinalatawen/DRESSYR/Kollar.JPG
http://medlem.spray.se/dinalatawen/DRESSYR/St%e5r%20hos%20Linda%20och%20f%e5r%20%e4ppel.JPG

Hade jag haft en kamera skulle jag ha tagit massa bilder ur alla vinklar, men så är inte fallet... :p
 
Det låter som att den trycker längst fram och bak bildar liksom en bro över hästens rygg. Det kan bero på att sadlen är för rak i bommen till din häst. Eller så är sadeln för lång fast det hade du provat med hoppsadeln, men jag tycker absolut inte att din häst har lång rygg. Ser i alla fall inte så ut på bilderna.

Hoppas det kan vara till någon hjälp, är tyvärr inte expert på det här med sadlar.

Mvh

Camilla
 
Hej :)
Tack för svaret.
Ja... Det borde vara att dom har varit för raka, men både Wintec o Hubnertus brukar väl ha rätt svängda bommar har jag för mig?
 
Det høres ut som hesten min! Men jeg tror ikke salen ligger i bro, jeg har prøvd en million saler, og det virker som smuts/skitt/støv samler seg mest der hvor salen glipper litt opp, altså foran og bak. jo mer salen glipper opp, jo lengre innunder kommer smutsmerkene, det er min erfaring...

Veldig konstig, kanskje det er noe spesielt med överbyggte, lett svangde hester?
:confused:
 
Okej, "skönt" att någon har samma problem!
Jaa... Det är mystiskt!
NÅGON sadel måste det ju finnas som ligger an jämnt hela vägen, men det verkar inte så i nuläget. :crazy:

Ska försöka få ut en sadelutprovare igen, men det blir nog inte ännu på ett tag, eftersom ekonomin krisar lite. :p
 
Jag har också en kortryggad, överbyggd häst fast islänning. Jag får också avtryck längst bak under bossorna. När ingen sitter på hästen tycker jag ändå inte att trycket är så hårt, utan rätt jämnt runt om. Det verkar omöjligt att hitta perpekta sadlartill överbyggda hästar.
 
Bra at vi er flere i
"smuts/svettemerker langt bak selv om salen ligger jevnt"-foreningen!

Jeg har EGENTLIG bestemt meg for att slutta å lita på svette och smutsmerker, for jeg kjenner jo med handen när jag rider, at sadlen INTE klemmer der hvor merkene er...

Kanskje passer ikke svettemerke-reglene på alle hester? :confused:
 
Må føye til én ting til; for meg virker det som at merkene blir konstiga selv om sadeln ligger jevnt. Det er akkurat som om skitt og svette "skyves" ut i fra sadeln!
 
Tittade på dina bilder över ryggen och såg att din häst har en lite svängd rygg ja, samt lite överbyggd. Har en liknande häst själv och den har en Prestige Golden Star.

Kanske värt att prova?
 
Jag skulle prova en Edingburg på din häst... dom e mer "runda" undertill och passade min ponny som såg ungefär lika dan ut... hade problem å hitta nått som passade men tillslut fick jag händerna på edingburgen å den satt som en smäck. :D
 
Jag vet.
Men dom ligger ju ändå inte sååå högt i nypris, alltså så blir det ganska överkomligt begagnat. :)

Edingburg hittade jag knappt någon av, men den låg runt 6 begagnad tror jag. Så dom är väl i ungefär samma prisklass.
 
Jag tror jag gav 7 för min och då var den begagnad ca 1 år och knappt använd... himla bra deal.. dom som köpte den hade en smal b ponny och kom på EFTER dom betalat att den var för stor.. ja den passade juh på min välmusklade Dponny så :D
 
Nej, har inte haft någon sådan hemma o testat.
Men det verkar ju värt att prova. :)
Finns dom som dressyrmodeller också?
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 354
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 538
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 630
Senast: Aureola
·
Utrustning Skulle behöva lite tips på sadlar till min New Forrest. Det ska vara kort anläggningsyta, lite, lite svängd och runt 100-105 grader...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: Triax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp