Bukefalos 28 år!

Någon lite sadelkunnig tack

japp prestige (appalosa) finns i dressyr oxå några olika modeller,, riktigt trevliga sadlar... låg oxå bra på min ponny så det borde funka :)
 
Har en kompis vars häst har rätt mkt svank och är överbyggd. Hon har en Appaloosa, tyvärr minns jag inte vilken modell. Du kan ju kontakta någon som säljer de sadlarna och prova flera olika modeller.

Har du varit i kontkt med en sadelmakare el bara sadelutprovare? jag skulle rekommendera sadelmakare, har h*n ingen sadel att sälja som passar så kan h*n iaf rekommendera en sadel som kan tänkas passa utan att vara bunden av ett visst märke.
 
Jag fick tyvärr inte fram dina bilder men det finns några saker du lätt kan kontrollera. Sadla hästen utan någon sadelgjord och sadelunderlägg. Lägg sadeln "två" fingrar bakom bogbladet och dess omslutande muskulatur. Det är viktigt för denna grundläggande kontroll av sadeln att hästen står på ett vågrätt underlag, står rätt och med normal hållning.
Blir det nu ljusare mitt under sadel som du beskriver det kan sadeln vara för rak eller för lång för din häst.
Håll din vänstra hand mitt i sadeln och känn sedan med din hägra hand längs med under sadel. Det ska nu vara ett jämnt tryck längs med under hela bossan. När du känner att det är ett jämnt tryck under sadeln kan du dra åt sadelgjorden.
Hästen måste få vad vi brukar kalla för bogfrihet. Om sadeln ligger an mot bogbladet kan hästen korta sitt steg och sänka ryggen, vilket kan göra att det uppstår ett tomlrum under sadeln. Hamnar sadeln uppe på bogen måste hästen lyfta sig själ, sadel och ryttare. Det uppstår då också ett tomrum under sadeln.
Rid nu med sadel. Hästen får inte för denna koll arbetas så att den blir svettig för det kan då vara svårt att tyda hur sadeln legat an mot hästen. När du ridit klart så ska du försiktigt lyfta av sadeln. Sadeln har nu lämnat ett "fingeravtryck" hur den legat an mot hästens rygg. Titta först på om sadeln legat an mot bogen eller om den rent av legat uppe på bogen. Är sadeln uppe på bogen kan det bli en vad du kallar för "mörk rand" just bakom bogbladet. Har hästen en mycket markerad bog kan denna rand uppstå något längre bakåt. Det blir oftast lockigt. Är sadeln för rak för din häst när hästen är under arbete så uppstår det lockar mitt under sadel. Skulle sadeln vara för smal för din häst uppstår det lockar ungeför vid stigläderskrampans slut och bakåt. Är sadeln för lång för hästen kan hästen "skjuta" på sadeln med sitt bakparti, vilket i sin tur kan leda till att sadeln åker upp på bogen. Har häten lite mage så kan sadelgjorden dra fram sadeln an mot bogen. Är så fallet kan du prova de båkåtskurna sadelgjordar men du måste kontrollera att dessa ligger helt an mot muskulaturen över bröstbenet.
Lycka till!
 
Hej!
Tack så mkt för svaret. :)
Ska göra som du tipsade om imorgon när jag rider.
Att sadla för långt fram så sadeln hamnar på bogbladen, vet jag att jag inte gör. Är väldigt noggrann med det, har nästan lite problem med att jag lägger den lite långt bak ibland...

Måste fråga, är du sadelutprovare eller sadelmakare eller något...? :)

Jag red med samma sadel på min andra häst idag, och den tryckte ungefär likadant på honom, och han är varken överbyggd eller har spec svängd rygg, så jag funderar på om det kan vara att sadeln är för smal? Läste på någons sadelutprovarsida att den kan trycka på det sättet (bak o fram) om den är det.
Men den ligger still o sådär, glider varken fram eller tillbaka... :)
 
Det är rätt att sadeln ligger an fram och baktill om sadeln är för smal för hästen. Ju smalare sadeln är dessto störr är i normalfallet också tomrummet under sadeln. En för smal sadel kan tyvärr i varierande grad "gräva" sig ner bakom bogen, vliket i sin tur gör att sadeln inte kan åka så mycket längre fram.
 
Okej :crazy: Det lät ju inte speciellt trevligt.
Ändå så är den VID, nog nästan den vidaste sadeln jag haft till henne tror jag.

Hon är ju rätt bred över ryggen, men hon är ju inte extrem (tycker inte jag iaf)

Här är förresten 2 nya bilder på hennes rygg, fast dom är inte heller speciellt kanon :o
Rygg2
Rygg1
 
I dag fick jag upp dina bilder. Vad beträffar sadlar så är din häst i dagsläget rätt svår. Det är inga problem att hitta någon sadel som passar hästens rygg när den är i arbete. Problemet, vilket mycket väl kan vara övergående, är i dag din häst bröstbenskurva. Din häst har som det ser ut en mycket markerad bröstbenskurva. Hästen har med andra ord lite mage. Detta gör med största sannolikhet att sadelgjorden åker lätt fram an mot hästens armbåge. Sadelgjorden drar då med sig sadeln an mot hästens bogblad. Även sadelgjorden kan om den kommer i kontakt med armbågen störa hästens aktion. Hästens bog kan i dessa fall bli störd både av sadeln och sadelgjorden. Jag nämde tidigare för dig att det i dag finns bakåtskurna sadelgjordar som inte drar fram sadeln så mycket. De är gjorda för hästar med lite mage. Man ska ändå alltid känna med fingrarna in under sadelgjorden för att försäkra sig om att det finns ett jämnt tryck under hela anläggningsytan över bröstbenet.
Om jag var dig skulle jag prova en sadel med korta sadelgjorsstroppar och en lång bakåtskuren sadelgjord. Sadla i den första och sista sadelgjordsstroppen. Får du ingen bogfrihet så kan du sadla i de två främsta sadelgjordsstropparna. Genom att du sadlar på detta sätt så håller du sadeln maximalt borta från bogen. Får du ändå ingen bogfrihet måste du använda något hjälpmedel för att hålla tillbaka sadeln från bogen. Det viktiga i fallet är att din häst måste få möjligheten att arbeta i rätt form. Det kan din häst inte om sadeln ligger an mot eller uppe på bogen. Får du inte bogfrihet med den bakåtskurna sadelgjorden eller att sadelgjorden inte fördelar ett jämnt tryck är mitt förslag att du ska prova en svanskappa. Jag vet att svanskappa är ett känsligt ämne så bli inte ledsen på mig nu men skulle det vara det ända som gör att hästen får full bogfrihet är det enligt min mening det bäst för hästen.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 354
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 538
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 630
Senast: Aureola
·
Utrustning Skulle behöva lite tips på sadlar till min New Forrest. Det ska vara kort anläggningsyta, lite, lite svängd och runt 100-105 grader...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: Triax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp