Bukefalos 28 år!

Någon med vit herdehund här?

A

Annapanna

Jag får hem min vita herdehundsvalp till helgen och undrar om det är någon här inne som har eller känner till rasen? Skulle bara vara roligt att höra vad folk har att säga om den eftersom den inte är så vanlig.
 
Sv: Någon med vit herdehund här?

Jag anser att man kan skilja dem åt även om de har samma ursprung eftersom de utvecklats på olika håll när man förbjöd vita schäfrar i tyskland. vit herdehund skiljer sig exteriört från schäfer då den har rakare rygg. Även mentaliteten sägs vara mildare än hos schäfer då vit herdehund klassas som sällskapshund. Däremot kan man mönstara in en vit schäfer som vit herdehund om den uppfyller vissa krav. (har inte riktigt koll på hur det går till)
 
Sv: Någon med vit herdehund här?

Inte mer än att min kompis är helsåld på rasen och ska skaffa en när tillfälle kommer.
Vi har kollat lite på rasklubbens hemsida och där kan man ju läsa via olika uppfödare just om fördelarna med vit herdehund framför schäfer (hälsan).
 
Sv: Någon med vit herdehund här?

jo det är samma ursprund och linjer men eftersom man strävar efter en annan exteriör på dessa hundar så tycker jag det är bättre att helt enkelt kalla dem för vit herdehund. Tyvärr så får man allt för ofta kritik från schäferanhängare då de hävdar att vit färg inom schäfer är förbjuden och inte vill att man kallar sin vita herde för vit schäfer.
Vill bara påpeka att detta inte var någon kritik mot schäfer i allmänhet då min förra hund var schäfer.
 
Sv: Någon med vit herdehund här?

Ingen kritik, jag är bara nyfiken: vad skiljer en schäfer från en herdehund bortsett från färgen? Jag är positiv till att hundar inte avlivas pga färgfel, för som det så sant heter ska man ju inte döma hunden efter håren. :D
 
Sv: Någon med vit herdehund här?

Vit herdehund och schäfer härstammar ju från samma stamfäder där vit färg förekom. sen när den vita färgen förbjöds i tyskland utvecklades vit herde på andra håll. Därför ser de inte riktigt lika ut, bland annat har man avlat på en rakare rygg hos vit herde och de sägs även ha ett mildare temprament. Användningsområdet är väl i princip det samma men herden räknas som sällskapshund. Anledningen till att jag själv valde en vit herde var att jag tidigare haft renrasig schäfer och trivs med rasen men tyvärr sett aldeles för många som inte hållt sig friska då den är hårt avlad.
 
Sv: Någon med vit herdehund här?

-lånar knapp-

Finns det någon här som vet bra ställen att annonsera sina valpar på webben? Var brukar annonserna finnas mest?

Tessan
 
Sv: Någon med vit herdehund här?

Bland annat här

Sedan har du bukefalos eget annonsforum som ligger under radannonser längst där uppe i det här fönstret.
 
Sv: Någon med vit herdehund här?

Tack för tipset!

Jag har alltid tänkt på Blocket som ett ställe där man köper begagnade bilar och kanske någon möbel. Men det klart man kan annonsera sina hundar där. Tack!

Tessan
 
Sv: Någon med vit herdehund här?

Jag har tyvärr ingen herde men en vit schäfer på snart 5år har haft funderingar på att mönstra hantill herde.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
744
Senast: Kakis
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 278
Senast: co-SMAD4
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 957
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp