Någon som har häst med inkorrekt benställning som håller och funkar?

ako

Trådstartare
Har precis köpt en ny häst (hbl, 6 år) som jag verkligen tror på och känner för. Hon passar mig som handen i handsken. Ett litet krux finns dock: hon är något parallellförskjuten och intåad fram. I övrigt ser hon trevlig ut exteriört, rör sig och hoppar bra och är av en förhållandevis lätt modell.

Jag frågade min veterinär vad han trodde om det hela vid besiktningen, och han trodde inte det skulle vara några problem med tanke på vad jag ska använda hästen till (hoppning och dressyr på LA-nivå på lite sikt). Hon gick rakt igenom böjprov, och hon har aldrig varit halt varesig på det ett och ett halvt år hon varit kontinuerligt riden eller tidigare, samt är helt ren, sval och fin i benen -inga överben eller gallor. Vid tidpunkten för vet bes och böjprov var hon fullt i gång på alla sätt.

Nojig som jag ändå är ;) stirrar jag nu i allafall hysteriskt på hennes ben och funderar på om hon kommer att hålla (helt meningslöst nu när jag faktiskt har köpt henne- jag vet). Det är också därför jag vill höra med er om erfarenheter av hästar som inte är helt korrekta i sina framben. Känner ni till några som håller och funkar? Och i så fall, vad består deras inkorrekthet i?

Trevlig helg!
AKO
 
Hejsan

Mitt halvblod är av en mindre och gracilare modell samt parallellförskjuten och inåttåad fram.
Vad jag vet så har det inte påverkat hans aktiva liv. Han har varit ridskolehäst och fortfarande igång. Han är en mycket mycket pigg herre på 17,5 år. (Har haft kotledsinflammation men av andra orsaker än parallellförskjutningen)
Måla inte fan på väggen :smirk:
Mvh T
 
Min häst är knätrång fram och hastrång bak. Gick kurs för en känd tömkörningsinstruktör och han sa att min polle aldrig skulle kunna samla sig pga benställningen. Har nu börjat träna med riktning mot barock, och det funkar kanon. Samlingen kommer mer och mer.

För min del var det kärlek vid första ögonkastet, så de sneda benen var det inte så mycket att göra åt.

Lycka till med hästen

// Ingalill
 
OM hästen bara har SMÅ avvikelser från den ideala benställningen så behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket. :)

Vad du ska tänka på är dock att se till att hovslagaren INTE försöker rätta till benställningen, för det kan man aldrig göra på en vuxen häst! DÅ blir det problem, om man försöker sig på det!
Hovarna ska skos så att de belastas så korrekt som möjligt, DÅ får du bästa chans för hållbarhet! :)

Det är inte alls omöjligt att din häst kommer få s.k kompensatoriska överben under sina framknän, detta är vanligt just på parallellförskjutna framben. Det är INGET farligt, snarare tvärt om då dessa öveben stärker benen där det behövs, men du bör kanske ta det lite lugnt just medan överbenen bildas. :)
 
Båda mina hästar är inåttåade. Den stora är paralellförskjuteen också men det påverkar henne inte alls. Hon har gått 150 hoppning och msv dressyr och det visar ju att det inte är ett speciellt stort problem.. Lite gulligt :D
 
Hej allihopa! Tack för alla svar!! Känner mig lite lugnare nu, och ska försöka "tänka bort" frambenen o njuta av min fina pålla :d. Fler exempel tas förstås oxå gärna emot.

Hanna: Parallelförskjuten är när skenbenet inte sitter helt rakt under framknäet, utan lite på sidan av knäet. Tänk dig att du vill dra en rät linje genom knäet men den hamnar lite på sidan nere på skenbenet. På en häst med korrekt benställning förblir linjen rak.

Hej så länge/
AKO
 
Hej!
Jag känner igen din noja. För ett år sedan köpte jag en halvblodsvalack, även jag föll pladask för honom. Han är lite hjulbent bak och har ett överben höger bak. Har gått igenom veterinärbesiktning och jag har inte haft några problem med honom det senaste året. Undrar om det är någon annan som har samma erfarenhet? Spelar det någon roll om de är inkorrekta fram eller bak. Jag har mest tänkt rida ute i skogen och dressyr.

/AN
 
Värt att tänka på: Om du kollar på de flesta hästar så har de någon form av "onormal" benstälning. Det är faktiskt rätt få hästar som har helt "normala" ben. =)
Så lugn, bara lugn! =)))
 
[citat Hon har gått 150 hoppning och msv dressyr och det visar ju att det inte är ett speciellt stort problem.


[/quote]

GRATTIS till en både hållbar och mycket allsidig häst!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 747
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 820
Senast: Tora
·
Hästvård Hej Hopp! Tänkte kolla lite allmänt vad ni anser om att köpa en häst med lite gallor? Har hittat ett 7 årigt sto som jag verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 003
Senast: roge
·
Träning Jag vet inte vad jag ska göra med min lilla 2-åring. Han har blivit rädd för andra hästar. Det började med att han har gått på...
Svar
8
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp