Någon som har haft säte sent/fött säte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

vendelay

Var hos barnmorskan förra veckan och då låg bebisen fint neråt sa hon, var idag på privat ultraljud för att få reda på könet och av ren nyfikenhet på hur bebisen vägde och så med - Säte sa doktorn. :crazy:
Är i vecka 34 nu, den 'borde' ju ha vänt sig men så var inte fallet. Sjukhuset jag hade tänkt föda på får man inte föda sätesbjudning på, och jag vill verkligen inte ha ett snitt.
Kanske går jag sakerna i förväg, men tänk om den inte vänder på sig. Iofs finns ju vändningsförsök med, någon som gjort det?
En sak jag heller inte förstår är hur barnmorskan kunde känna så fel, jag själv vet att den inte har bytt håll senaste veckan, den har hållt samma position nu i flera veckor. Tänk om man hade kommit in färdigbakad till förlossningen och så säger de att det är säte och nu åker skalpellen fram? :confused:
Fram med era erfarenheter, tack! ;)
~Vendelay
 
Sv: Någon som har haft säte sent/fött säte?

Jag vill oxå veta.... jag är oxå i v34 och bäbisen ligger i säte!! jag vill verkligen inte heller snittas.... för min första förlossning gick så himla bra... men om det fortfarande är säte nästa gång kan dom väll försöka att vända den... :(
 
Sv: Någon som har haft säte sent/fött säte?

Ringde till barnmorskan idag för att säga vad doktorn sagt, hon var ju lagom grinig idag :crazy: Hon sa otrevligt att det inte var något att göra förrän 36 fullgångna veckor. Om den fortfarande låg säte på nästa besök skulle jag få en tid till vändningsförsök i alla fall.. Läskigt. :cry:
 
Sv: Någon som har haft säte sent/fött säte?

Inget av mina tre fullgångna barn har varit fixerade utan har legat "löst" ända till förlossning. Sista veckorna har det varierat lite om de varit upp eller ner men de två senaste har snällt stannat med huvudet ner. Jag var lite snopen över att jag inte kände när de vände sig, men det gjorde jag inte, en gång helt övertygad om att barnet vänt sig, men vid kontroll nej. Alltså är det troligt att barnmorskan vet hur barnet ligger.

Första barnet gjorde jag ett vändningsförsök på då jag inte gärna ville föda i säte då jag både var ung och det var 1:an. En vändning innebär alltid en risk men det gick bra. Han låg kvar så tills det var dags, utan att vara fixerad.

Har även gjort en vändning till då jag fick en pojke i v. 27. Då hade jag tur och träffade "rätt" läkare som höll med mig och tyckte att vi skulle prova. Men det fallet var ju annorlunda då man inte låter prematura barn komma i sätesbjudning då lungorna blir ihoptryckta åt fel håll.

Ps. Det gör inte ont att vända (man får muskelavslappnande dropp för att livmodern skall bli "slapp") däremot ser det så ut eftersom de får ta i ordentligt från utsidan, ibland fler än en... Ds.

Lycka till! Förresten, var det en tös eller pojk? :)
 
Sv: Någon som har haft säte sent/fött säte?

Min lillasyster föddes i sätesbjudning. Det upptäcktes inte fören på förlossningen, så det var föresent att försöka vända henne. Mamma är liten och späd men de beräknade att hon skulle kunna föda som vanligt. Det gick väl ganska bra, men mamma sa att om hon varit första barnet hade det inte blivit ngr fler. Det tog ett par dagar för lillasysters ben att räta ut sig, men sen har det inte varit ngr problem med henne. Hon har ett fruktansvärt morgonhumör och vi brukar skoja om att hon vaknade på fel sida redan från början.
 
Sv: Någon som har haft säte sent/fött säte?

Tack för svaren :)
Det var en liten flicka =)
Jag hoppas på att hon ska vända på sig som en snäll flicka (men med tanke på vad för moder hon har vet man aldrig hur det går :angel: )
 
Sv: Någon som har haft säte sent/fött säte?

Min son låg i säte och det upptäcktes i v 39. UL bekräftade detta och då uppskattade dom killens vikt till 3,7kg :o . Jag är ganska liten i kroppen så bm trodde inte att det skulle gå att vända krabaten.
Fick iaf en tid till förlossningen för ett vändningsförsök och det gick fin fint ;) . Man får ligga med benen i högläge och så "puttar" läkaren beibisen till rätt läge med massage utanpå magen. Först försökte en AT läkare, som gjorde sin praktik, att vända men det gjorde så ont att jag bad dom avbryta. Sedan tog den ordinarie läkaren över och beibisen var vänd i ett nafs :smirk: . Det är en liten risk med en vändning så man får vara fastande och allt förbereds för ett akutsnitt. Min son föddes 14 dagar senare o vägde 4,2kg :love: . Honom hade inte jag velat föda i säte :o . Lycka till med ev vändning.
 
Sv: Någon som har haft säte sent/fött säte?

min syster vägde ganska precis 4 kg och var 49 cm. Stakars mamma!
 
Sv: Någon som har haft säte sent/fött säte?

Jag födde min son i säte.

Har inget att jämföra med eftersom jag bara har honom men dom röntgade mitt bäcken och mätte så att det skulle gå och då ville jag inte vända honom.

Han var lite "krokig" första tiden och kunde inte mätas men annars var det ingen skillnad. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 560
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 184
Senast: paradiset
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
74 610
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Barn Imorse vaknade jag av att jag hade vansinngt ont Jag kunde ej komma upp ur sängen och jag visste inte om min sambo var hemma så jag...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp