Bukefalos 28 år!

Någon som har koll på veterinärutbildningar?

Weeazel

Trådstartare
Hej

Jag skulle vilja bli veterinär i framtiden tror jag. Är det 20.0 som krävs fortfarande för att komma in eller finns det ställen som tar in peroner med lägre betyg. Tror inte att 20.0 hade varit så svårt att fixa på en "vanlig" nv-linje. Men nu råkar det vara så att jag går på en så kallad "elitlinje" i matematik med en nv-grund och där läser vi jättesvår matte, alltså bland annat högskolekurser och sedan läser vi ju även svårare fysik. Och allt detta leder till jättemyket plugg i just matten och fysiken vilket i sin tur leder till att alla andra ämnen får lida, plus att det är sjukt svårt att få "rättvisa" betyg inom matten och fysiken eftersom lärarna är sjukt mkt hårdare mot oss än vad de andra lärarna är mot sina elever, plus att man blir ju jämförd med Sveriges bästa matematikelever i min ålder, eftersom de går i min klass. Det är alltså folk från hela landet som går i min klass, det är riksintag och man får gå på intervjuer och skriva intagningsprov osv. när man söker in.

Så därför har jag efter mitt första år ett snitt på ca 15,5 vilket inte var något jag planerade då jag fortfarande gick i grundskolan.

Om alla utbildningar i Sverige har en intagningspoäng på 20.0 utan undantag, finns det då någon veterinärutbildning utomlands någonstans som någon kan tipsa om?

Jätte tacksam för svar :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Någon som har koll på veterinärutbildningar?

Det är bara Uppsala som har veterinärutbildning i Sverige och tyvärr så behövs det höga betyg, du kan läsa mer på http://www.]slu.se. Lycka till!!
 
Sv: Någon som har koll på veterinärutbildningar?

Om man nu vill gå i Sverige är det högsta betyg som gäller. Det kan vara enklare att komma in på utbildning i Norge, Danmark. En hel del läser också i Budapest. Om du inte är främmande för att läsa utomlands är ju detta alternativ

Jag tror fortfarande man kan komma in på högskoleprov? Det borde du ha ganska lätt med som är duktig på matte...

Kanske kan du tenta upp några betyg?

Lycka till! Ge inte upp om det är detta du vill! Jag kom in fjärde gången jag sökte, började med reservplats 999, vilket lika gärna kunde ha stått "släng dig i väggen", men nu har jag min leg vet sedan ett par år...

Bli inte heller stressad om du ej kommer in på en gång. Man är oftast ej mogen att gå in på en sådan lång utbildning direkt efter gymnasiet. Dessutom är all erfarenhet bra! Jobba ett tag med människor och/eller djur! Och som sagt, ge inte upp om veterinär är det du vill!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Jag går just nu på gymnasiet, naturlinje med inriktining matte, heter Matematikgymnasiet vid Danderyds Gymnasium, ifall någon...
Svar
8
· Visningar
1 595
Senast: mizz_perfect
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp