Bukefalos 28 år!

Yrken med hästanknytning.

Weeazel

Trådstartare
Hej hej!
Jag går just nu på gymnasiet, naturlinje med inriktining matte, heter Matematikgymnasiet vid Danderyds Gymnasium, ifall någon känner till det. Innan jag började på gymnasiet hade jag planerat att snitta 20.0 för att sedan plugga till veterinär, vilket är min framtidsdröm att få jobba med (om man ska ha fötterna på jorden dvs. :angel:). Men nu är det så att eftersom vi läser så (sjukt)svåra kurser och man blir jämförd med landets bästa matematikelever (riksintag på linjen med intagningsprov och intervjuer å skit) så är det otroligt svårt att få bra betyg inom fysiken och matematiken (vilket är det som mest skiljer oss från vanliga natur-elever) och efter mitt första år på gymnasiet vet jag att jag inte kommer få ett snitt på 20.0 och därför letar jag nu efter alternativa yrken eller eventuella veterinärutbildningar utomlands.

Någon som har några tips om utbildningar utomlands? Eller någon som vet vad en hippolog egentligen sysslar med, har inte riktigt förstått vad det är man jobbar med som hippolog, förutom att det har med hästar att göra såklart. Dela gärna med er om eventuella utbildningar, längd, hur tufft det är, om det är svårt att få jobb när man är färdigutbildad och även om ni vill, vad en normal grundlön för en nyutbildad hippolog är och sedan om det finns någon möjlighet att få högre lön i och med att man får mer erfarenhet och har arbetat fler år i branschen.

Riktigt tacksam för svar :bow: :bow:. // En orolig sönderstressad och förvirrad hästintresserad kille :confused:
 
Sv: Yrken med hästanknytning.

Dessa finns mest i Sverige... Jobb som hästskötare finns dock gott om i utlandet!
Hästyrken:

-Ridledare 3 v - Ridinstruktör (förkunskap: ridledare) - Ridlärare 2 år(hippolog)
-Hästskötare, lön 12-16000 tror jag. Bäst att ta hästskötarexamen som "bevis" på vad du kan.
-Tränare (utb. från sv.ridsportförb &ridskolan strömsholm)
-Hovslagare 2 år
-Equiterapeut ("Utbildningen inriktas på hästens muskulatur och rörelseapparat. Equiterapeuten behandlar hästar med olika metoder, till exempel med massage och stretching")
-Djursjukvårdare (på häst) 2 år
-Stallchef 2 år
-Beridare - Unghästutbildare 2 år (flyinge)
-Travtränare 2 år?
-Gymnasielärare på naturbruksskola hästinriktning
-Ungdomsledare
Info: ams.se, slu.se, http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=92226

Hippolog:"Hippologprogrammet som omfattar 2 års studier vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Utbildningen kan leda till arbete som ridlärare, stallchef eller verksamhet inom trav- eller galoppsport. För att antas till utbildningen ska du ha yrkespraktik samt utbildning inom hästområdet."
Citerat från ams.se
 
Sv: Yrken med hästanknytning.

Finns även Ridskolepedagog, som KY-utbildning
 
Sv: Yrken med hästanknytning.

Veterinär i Danmark (Köpenhamn) kräver inte 20.0 i snitt. Ganska vanligt att svenskar läser där eftersom det är lättare att komma in...

Annars: Du kan inte prova högskoleprovet?

Sen har du ju självklart husdjursagronom!
 
Sv: Yrken med hästanknytning.

Jag är bara jävligt imponerad över att du går ett matematikgymnasium! Klarade inte ens Matte A på gymnasiet!

Men annars så tror jag de flesta yrken redan är nämda ovan!
 
Sv: Yrken med hästanknytning.

Jo, högskoleprovet är såklart ett alternativ, men det känns som att 20.0 kommer bli ganska svårt att nå :/
Vet du vad intagningspoängen i Danmark brukar ligga på ungefär? Läser man på danska eller engelska?

Haha, tack tack, nja, så svårt var det inte at komma in, man måste bara visa att man har bra baskunskaper och logiskt tänkande på intagningsprovet och visa att man inte är något psykbryt-offer i intervjuen, men psykbrytoffer blir iof alla som går där ett tag haha :P :rofl:
 
Sv: Yrken med hästanknytning.

livet består inte enbart av hästar!

har jag kommit på efter att ha landat på jorden igen och insett att veterinärdrömmarna ligger väldigt långt borta! :rofl: hästar är en dyr hobby!

att tjäna bra med att jobba med hästar kan man stortsett glömma faktiskt. önsketänkande snarare! att få 16000kr i lön för ett så krävande arbete fysiskt som hästyrkena innebär anser jag är löjligt. typiska kvinnoyrken som är lågavlönade och hur många över 40 jobbar som hästskötare?

för att tjäna lite bättre bör man nog bli veterinär eller djursjukvårdare på sjukhus eller något liknande. men det lär inte vara några 8-17 jobb direkt:idea:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla! :) Tänker att jag släpper en del av min "huvudbomb" här inne hos er djurmänniskor! Jag sitter nämligen med världens kaos i...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 653
Senast: lizan
·
Skola & Jobb Jag har velat bli veterinär så länge jag kan minnas, men har de senaste 4-5 månaderna knappt känt att det lockar alls. Jag sökte till...
Svar
9
· Visningar
1 376
Senast: Libra
·
Hästvård Hej Jag skulle vilja bli veterinär i framtiden tror jag. Är det 20.0 som krävs fortfarande för att komma in eller finns det ställen...
Svar
3
· Visningar
4 545
Senast: Flizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp