Någon som har Rambo summer series turnout?

Är det inte så att de mäter i fot och tum (?) och avrundar till närmaste "vanliga storlek"? Så därför finns inte alla storlekar med 5 cm mellanrum, och vissa blir nån cm större/mindre än standardstorlekar. Har för mig att det är så iallafall :)
 
Är det inte så att de mäter i fot och tum (?) och avrundar till närmaste "vanliga storlek"? Så därför finns inte alla storlekar med 5 cm mellanrum, och vissa blir nån cm större/mindre än standardstorlekar. Har för mig att det är så iallafall :)

Fast så är det med nästan alla. Irländska/engelska mäts i feet och inches (tex 6'6), amerikanska i tum (tex 87") och Europa i cm (tex 145 cm). Sen mäts olika mått, inte alltid rygglängd som i Europa.

Jag brukar alltid mäta rygglängd. Sen vilken storlek det blir på täcket är inte alltid samma mellan täcken. Men just HW har jag mätt ett antal ggr då deras rygglängder ofta diffar rejält mot svenska centimetrar. Mer i de mindre storlekarna.
 
Ska jag klaga på nåt är det att det ligger en söm över manken. Idiotisk.

Jag läste på Horsewares hemsida något om "förbättrad design över manken för mindre tryck" kan det vara sömmen du syftar på? Undrar hur de tänkte där.

På deras hemsida finns bara den mörkblå varianten med v-knäppning och vanlig liner så det känns som om den ljusgrå är något de dragit tillbaka.
 
Ja det är i butik den mörkgrå verkar finnas.

Jag tror inte sömnen ingår i någon förbättrad design, snarare otur när de tänkte. Eller att de tänkte att det hamnar framför manken
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Det där är väldigt olika. Alltså hur mycket det skiljer mellan storlek X och Y. Jag har varit med om allt mellan 5 till 13 cm skillnad i rygglängd mellan två storlekar. På Horseware.

Men 155 blir ju inte bara större i ryggen, och om det så skulle var just 7.5 cm och motsvarande i bogen blir det för stort ändå, och då kasar det lättare bak etc. Tyvärr.
Min häst har i normala fall 165 på täcke, men när jag köpte ett 165 HW Rambo flugtäcke, blev det jättestort på henne.
Hon kan egentligen ha 155 täcken men då blir de så trånga i bogen, men jag undrar om inte flugtäcket jag köpte är större även i bogen.

När jag köpte mitt täcke fanns det massor av storlekar att välja mellan, hade kunnat välja 160 om jag hade velat. Kikade lite på det och det verkar som de har 140, 145, 155, 160, 165... men varför inte 150? Mysko säger jag.
 
Min häst har i normala fall 165 på täcke, men när jag köpte ett 165 HW Rambo flugtäcke, blev det jättestort på henne.
Hon kan egentligen ha 155 täcken men då blir de så trånga i bogen, men jag undrar om inte flugtäcket jag köpte är större även i bogen.

När jag köpte mitt täcke fanns det massor av storlekar att välja mellan, hade kunnat välja 160 om jag hade velat. Kikade lite på det och det verkar som de har 140, 145, 155, 160, 165... men varför inte 150? Mysko säger jag.

HW saknar vissa europeiska storlekar. 135 finns inte heller. Eller 105. Däremot har de många halvstorlekar (100, 130, 140 osv). Hört många förklaringar till "glappen" men inga som stämmer.
 
Det här med storlekar :meh:

Jag köpte 140, tyckte att det var lite för kort så jag bytte till 145, det ligger bra när man bara lägger dit det men åker snäppet för långt bak om man drar lite i det, vad göra:confused:

Pålles Horseware-historik :
Rambo flybuster, storlek 145, användes en sommar och fungerade fint men skavde lite på bogarna vilket jag i efterhand tror var på grund av för stort, bakre sömmen var en bit ner på svansroten.

Rambo wug vari-layer 250 gram, storlek 145, användes ett par veckor, bestämde sedan att det var för stort (satt likadant som flybuster) och bytte till 140 vilket sitter som en smäck.

Rambo original 100 gram, köpte 140 direkt denna gång, sitter jättebra, möjligen någon centimeter för kort.

Med summer series upplever jag att 140 är typ 3 cm kortare än rambo original i samma storlek och 145 typ 3 cm längre....

Kan det vara för att rambo original liksom "satt" sig lite som jag upplever det som längre?
 
HW saknar vissa europeiska storlekar. 135 finns inte heller. Eller 105. Däremot har de många halvstorlekar (100, 130, 140 osv). Hört många förklaringar till "glappen" men inga som stämmer.
Jag fattar inte hur man taggar folk så det får bli ett svar ... Vad tycker du om storleken på ditt nu efter en vecka?
 
Jag fattar inte hur man taggar folk så det får bli ett svar ... Vad tycker du om storleken på ditt nu efter en vecka?

Vintern kom tillbaka...

Tagga med @namn :)

Men upplever Rambo wug medium i 145 som större. Rambo wug lite något mindre och summer turnout som minst
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Vintern kom tillbaka...

Tagga med @namn :)

Men upplever Rambo wug medium i 145 som större. Rambo wug lite något mindre och summer turnout som minst
Det stämmer med min upplevelse.
Eftersom täcket är i nät och något stretchigt lutar jag nog åt 140 ändå även om det kändes i minsta laget. Framförallt kändes 145 lite stort i själva halshålet och då är ju risken att det åker bak, samtidigt inte kul för pålle att täcket är tajt ... Så jobbigt, jag vill ju inte stå där om ett par veckor och önska att jag valt den andra storleken.
 
Det stämmer med min upplevelse.
Eftersom täcket är i nät och något stretchigt lutar jag nog åt 140 ändå även om det kändes i minsta laget. Framförallt kändes 145 lite stort i själva halshålet och då är ju risken att det åker bak, samtidigt inte kul för pålle att täcket är tajt ... Så jobbigt, jag vill ju inte stå där om ett par veckor och önska att jag valt den andra storleken.

Jag har ju inget val. 155 kommer bli för stort :S
Men får sälja det om det blir helt skit.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag valde till slut 140. Igår hade pålle täcket på sig en stund i gassande sol, 7 grader ungefär, som test. Han var snarast svalare i täcket än innan jag satte på det :up:

Och storleken blir bra. Något kort i ryggen men eftersom materialet är lite stretchigt upplever jag att det åker bak lite mer än ett täcke i vanligt nylon. Jag insåg också att Horseware kanske varit medvetna om detta och kortat av några cm med vilja.
 
Strömsbergs gård skriver nu att båda färgerna är med V-knäppning

Outstanding sådana här dagar. Solsken, mulet, isvindar, solsken och vindstilla osv. Har 100 gr linern i.

Sitter inte optimalt men släppt övre haken i knäppningen samt har inte gjordarna i kors utan rakt, och hittills inte behövt ha det mer än några dagar i rad så det har funkat.

Återstår att se om det håller i skogshage med sly...

18278478_1295432483886055_6608636423692911031_o.jpg


18238809_1295432473886056_1194411283120065176_o.jpg
 
Senast ändrad:
Vad gäller storlekarna på HW så mäts de som någon skrev i fot och tum (1 fot 30,5 cm och en tum 2,54 cm) och i nederkant av täcket och inte i ryggen som i svenska mått. Därför överensstämmer inte storlekarna helt.
 
Och här har det varit sommarväder så mitt har bara hängt, men denna vecka väntas mer aprilväder så det ska testas. Jag har också funderat en del på hållbarhet men samtidigt höll mitt flybuster förvånansvärt bra :)

En kompis i stallet har också inhandlat ett så nu finns det en större testbas :p
 
Och här har det varit sommarväder så mitt har bara hängt, men denna vecka väntas mer aprilväder så det ska testas. Jag har också funderat en del på hållbarhet men samtidigt höll mitt flybuster förvånansvärt bra :)

En kompis i stallet har också inhandlat ett så nu finns det en större testbas :p

Aprilväder var ordet. Idag kör vi +1 och snöstorm typ. Jag har aldrig behövt ha så många olika täcken framme såhär sent i maj förr :S
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Lycklig matte :love: pålle kom in från hagen varm och go och torr om ryggen men sval i kroppstemperatur. Sambons lånehäst (som inte har lyxen att bli bortskämd med Rambo) var för varm under sitt vanliga täcke men hade inte varit gladare utan pga snålblåst och snöstorm mitt på dagen.
 

Liknande trådar

Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
417
Senast: Fiorano
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
984
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag rider så hästen blir svettig, skrittar av så den slutar eftersvettas men vill inte släppa ut med vanliga täcket direkt på. Framför...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: 95johsv
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
826
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp