Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

Lena J

Trådstartare
Jag tycker den verkar väldigt smart och säker. Dessutom kan man använda dem som uppstigningshjälp i "nedfällt läge".
 
Sv: Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

Nej, jag har inte prövat den ännu men jag är otroligt sugen på den! Den verkar väldigt bra!

Men då jag vill ha stålvarianten så lär det dröja ett tag till innan jag slår till på den ;)
 
Sv: Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

Nu har jag beställt ett par svarta i "plastvarianten". Hoppas de är lika bra som de verkar, dessutom kanske jag kan komma upp även utan pall!
 
Sv: Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

finns det någon risk att den löser ut även om man inte faller av? T.ex vid ett klumpigt och stötigt hopp över hinder eller i bocksprång? hade ju inte varit så kul om den "lossnar" i såna situationer. Hur är underlättar de vid uppsittning? Kan man böja ner dom så de kommer längre ner? Blir det samma effekt som att länga stiglädret eller på något sätt bättre?

Ska man köpa dom efter sin vikt? Efter lite snabbsök står det något om 60-80 kg?

Jag behöver sviktande stigbyglar för att skona knäna, är de någon svikt i dessa? Eller är det praktiskt omöjligt att skapa stigbyglar som både sviktar OCH är säkerhetsstigbyglar?

Jag har funderat på sprenger bow balance, är de säkrare än vanliga hela stigbyglar i och med att den kan "vippa" lite bakåt om man skulle fastna? Borde man inte lika gärna kunna fasta längre in med foten om man lyckas vippa den framåt och kila in foten framåt när man ramlar av?
 
Sv: Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

hade inte sett smartrider'n innan men beställde dem (3 par) 5 min efter att jag läst tråden :smile: precis sådan typ jag velat ha och för tillfället letat efter
 
Sv: Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

Jag tror inte att de kan lösa ut under ritt. Det verkar som de måste vinklas 90 grader för att "släppa" från fästet.
De underlättar vid uppsittning genom att man viker ner den "inre bygeln" så den kommer längre ner. När man kommit upp så böjer man tillbaka den. Låter väldigt smidigt, men som sagt, jag har inte provat själv ännu.
Man köper stigbygeln efter vikt, finns en massa olika. "Plastvarianten" finns också i massor av färger.
Jag tror inte att originalet i rostfritt säljs i olika viktklasser.

Det är nog ingen svikt i dem som det är i "Bow Balance". Jag har ett par sådana. De sviktar bra, men jag håller med dig om att det verkar lätt att fastna.
 
Sv: Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

blir kul att höra vad folk tycker när de används lite mer :) Jag själv skulle vilja ha dom i rostfritt men de var ganska mkt dyrare .. :P

Har aldrig åkt av unghästen men tillsut kommer det väl... och då skulle en säkerhetsstigbygel vara på sin plats! Har just nu bara med gummisnodd och ett par med böjd utsida, vilket känns lite uråldrigt och dessutom är fult.

Ursäkta för indragande av annan stigbygel, men bow balance verkar marknadsföras som säkerhetsstigbygel på vissa sidor? Men ingen förklaring på varför. Antar att de är för att fotplattan kan böjas neråt men frågan är hur stor inverkan det har för att förebygga att fastna?

Smartriderstigbyglarna, någon som vet för vilka vikter man kan beställa? såg bara 60-80 kg.

Och sedan, hur starkt är plast? Har det sämre hållbarhet än metall vid slitage och kyla?
 
Sv: Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

Är de i plast uppbygda på samma sätt som de "vanliga"? Om man tittar på bilderna så ser det inte ut som att de i plast har några skarvar för att kunna fällas ut? Om/när någon har testat eller sett de i plast så får ni gärna berätta om de verkar vara lika bra som den dyrare varianten (:
 
Sv: Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

Ursäkta för indragande av annan stigbygel, men bow balance verkar marknadsföras som säkerhetsstigbygel på vissa sidor? Men ingen förklaring på varför. Antar att de är för att fotplattan kan böjas neråt men frågan är hur stor inverkan det har för att förebygga att fastna?

Skulle tro att det beror på dessa punkter. Det här är sånt jag upplevt själv:
Metallbågen är svängd (så det blir nästan som en australiensisk stigbygel, fast på båda sidorna istället för bara en).
Dom har bred fotplatta så man inte halkar omkring så lätt. I och med svikten så sitter foten där den sitter när du har lite vikt i stigbyglarna, foten kanar inte in eftersom det är uppförsbacke.
Dom har tyngd så dom flyger inte med upp i luften lika lätt som t.ex plaststigbyglar kan göra.
 
Sv: Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

jag har fått mina smartrider escape, tyvärr har jag bara ridit med dem 1 gång men jag kan berätta lite om dem ändå. Om jag har fattat rätt (har bara sett classic på bild) skiljer sig escape från classic genom att escape släpper hela "inne"bygeln och följer med foten vid "behov" medan när classic löser ut sig så sitter den fortfarande fast i överbågen.
Överbågen på escape har runda hållare längs ned där innebygeln, som är hel, kan rotera runt. Innebygeln släpper bara från ytterbågen vid 90 graders vinkel och är fast i ytterbågen både uppfälld och nedfälld som när man ska sitta upp. Som uppfälld sitter innebygeln fast i ytterbågen genom en "upphöjning" på båda sidor. Det är lite svårt att få loss innebygeln från ytterbågen (som när man ska sitta upp med dem) men det kanske bara är nu när dem är nya, däremot så tror jag dem släpper som dem ska om man skulle ramla av.

Jag tog storlek medium på mina vilket är för 60-80 kg. Det finns även light för 40-60 kg och heavy för 80-110 kg.

Nu har inte jag så stor erfarenhet av olika stigbyglar, jag har bara haft gummibandsstigbyglar innan, men min upplevelse av dem är att dem ser väldigt stora ut pga att det är två "byglar" i en, men dem är ändå lätta då dem är i plast. Och i jämförelse med mina förra stigbyglar var escape sköna att rida i då dem är rundade i sidorna och mjukare i gummiplattan. Skoj också att det finns i färger, jag köpte blå, vinröd och bruna.
 
Sv: Någon som provat säkerhetsstigbygeln "Smartrider Escape"?

Väcker liv i denna tråd då jag är sugen på dessa stigbyglar, ni som har dem och ridit i dem ett tag. Vad säger ni? :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Letar hjälm och funderar på att prova Casco Champ. Har en Casco Mistrall 2019 hemma på prov just nu. Den sitter väl okej men det...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Blossom
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp