Bukefalos 28 år!

Någon som vet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysaan

Trådstartare
I en annan tråd skrev någon att barn man går över väldigt länge med kan bli sena med utvecklingen i livet sedan. Någon som läst något om det och kan hänvisa till den forskningen???
 
Sv: Någon som vet!

Det var jag som skrev och de pratade om det på TV och det stod i tidningarna för nån vecka sedan.
De hade kommit fram till att barn som föddes efter v.42 oftare var senare i utvecklingen än andra barn födda tidigare.
MEN om de sedan föddes senare för att de var senare utvecklade eller för att de "blev" sådana för att de föddes senare stod det inget om.
Men de sa nått om att barnmorskorna i landet hade börjat uppmärksamma detta eller vad det var...
 
Sv: Någon som vet!

Hmm! Minns du vilken tidning eller har du någon aning om vart man kan läsa artikeln?? Är intresserad eftersom min äldsta son är jättesen och föddes i v.42+6
 
Sv: Någon som vet!

Intressant - jag gick ju över länge, 19 dagar och då satte dom igång mig.

Min kille är väldigt med motoriskt (tom stabilare tidigt även om han var halvsen med att gå) m jämnåriga fast han är född sent på året dessutom.
Skolmässigt sett - svårt att säga än. Han är ju kille, född sent och med två helt olika påbrå - jag läste jättetidigt jättebra - far hans läste urdåligt jättesent.

Dock jämnade vi ut oss senare och det är ingen skillnad på oss vuxna intelligensmässigt sett - jag läser dock mer än dubbelt så fort som han men det har ju ingen livsbetydelse.
 
Sv: Någon som vet!

Jag tror inte det kommer bli någon skillnad på min son och andra barn intelligensmässigt när han bli stor heller. Det jag var nyfiken på är om långt övergången kan ha något samband med hans senhet.

Han är i dag 4 år och pratar som en 2 åring. Rent motoriskt skulle jag inte kalla honom sen utan försiktig. Dessutom har han alltdi haft panikl när det gäller toabesök så han har fortfarande blöja osv.

Men intelligent är killen. Nu gick jag iofs 42+6 och blev då igångsatt för att han skulle komma ut. Förmodligen hade jag gått ännu längre om han skulle kommit självmant.

19 dagar är iofs efter v. 42 men det är säkert inte alla som drabbas heller. Min son har varit sen med allt. Han började inte krypa förräns han var 10 månader och började inte gå förrän han var 15 månader men sedan har han iofs gått efter det. :)

Det skulle vara intressant att läsa den forskningen för att se om det kan vara det som är felet.
 
Sv: Någon som vet!

Min son är född v42+2 och han har aldrig varit sen i utveckligen. Tvärt om. Han pratade flerordsmeningar som ett-och-ett halvtåring. Som treåring räknade han till hundra framlänges och baklänges. Han började läsa vid 4,5 års ålder och nu pratar han flytande engelska - han är snart 10. Motoriskt har han varit väldigt duktig på stormotorik, men han har handstil som en kratta.
 
Sv: Någon som vet!

Jag förstår att inte alla barn som föds efter v. 42 blir sena men jag tycker fortfarande att det skulle vara intressant att läsa artikeln eller forskningen.

Jag har i min omgivning undantag så jag vet att dessa finns. Min ursprungsfråga var om någon visste någonstans jag kunde läsa forskningen eller någon artikel i ämnet.
 
Sv: Någon som vet!

Jag har också bara sett om det på tv/text-tv. Kanske finns det under någon tv-kanals nyhetssite på nätet?
 
Sv: Någon som vet!

Min äldsta är född i v 44 +2, "smartast" och motoriskt bäst utvecklad av tre syskon
 
Sv: Någon som vet!

Jag hörde också detta, på radion. Men jag har bestämt för mig att de extra påtalade att man kunde dra tydliga kopplingar till att det ofta fanns orsaker till varför barnen var sena. Och att det mer var kopplat till detta än den sena födelsen.
Hmm, ut och leta lite på nätet kanske.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: Görel
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
22 320
Senast: sthu
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 571
Senast: Eurydome
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 183
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp