Bukefalos 28 år!

Något i halsen?

Blueberry

Trådstartare
De senaste dagarna har Billy flera gånger fått någon slags kikattack.
I några sekunder är det som att han får svårt att andas, eller har fått något i halsen.
Igår på kvällen lät han lite konstigt när han andades innan han somnade, som ett väldigt milt snarkande.

Jag är inte årets mest hispiga, och han äter och är glad och verkar ganska oberörd.
Han hade kennelhosta i våras, och det låter inte riktigt som det... Utan mer som att han har något som retar i halsen.

OM det är något har fastnat i halsen, vad kan jag göra?
 
Sv: Något i halsen?

Kan det inte vara en halsinfektion? Då verkar det gärna som att de sitter nåt i halsen. De harklar sig och får liksom kväljningar kan även kräkas lite. Äter gärna gräs.

Isf är de bara vila och tempa varje dag. Det är inget farligt men kan precis som kennelhosa leda till lunginflammation och annat tråkigt. Min hade de alldeles nyligen.
 
Sv: Något i halsen?

Drar han in luft genom näsan, "rosslar" och låter som om han inte får luft?

I sånna fall hade jag gissat på noskvalster, min phaléne gör det varje gång hon får noskvalster. (Ganska ofta beroende på att min hyresvärd vägrar behandla sina hundar:mad:)

Hon drar liksom in luft genom nosen men det låter som om hon sätter ihalsen eller har nåt i vägen i luftvägarna. Så håller hon på och snorklar så en stund innan det går över. Sen snarkar hon som en gris så fort hon har noskvalster:o

Dock så är det lättfixat, man får 3 tabletter av vetten som ska ges med en veckas mellanrum. Redan första tabletten brukar ta bort "snorklingarna"
 
Sv: Något i halsen?

De måste inte ha alla symptom. Det vanligaste är nog att man tror att de fått något i halsen tror jag vet sa.
Noskvalster kan man tydligen se men man måste inte se dom.
 
Sv: Något i halsen?

Inget som syns!
Vi har lyst i både nosen och halsen. Lite vitt dreggel i halsen bara. (Inte tjockt som slem. Just slemhetsgraden är viktig ;) )
 
Sv: Något i halsen?

Min tik fick allergi på slutet. Märktes genom att hon stannade under rundorna och riktigt drog efter luft genom både nos och hals så hon lät som en gris grymtar. Hon fick ett flertal behandlingar mot noskvalster utan resultat. Efter en blodanalys kom vi fram till att det va allergi mot främst kattmjäll och husdamm. När jag hade lämnat bort katten och städat ordentligt så försvann andhämtningarna.

Men noskvalser påminner om det hon hade också, inte lätt att få syn på noskvalset då dom sitter långt upp i noshålan men i bland ska man tydligen kunna se dom om men det får jag lämna till någon annan som vet säkert:)
 
Sv: Något i halsen?

Han får till i morgon på sig.
Jag väntar på att mina veterinärvänner ska logga in på facebook.
 
Sv: Något i halsen?

Kan vara kennelhosta , tyvärr:crazy:
Den är redan utbredd över hela landet nu .
 
Sv: Något i halsen?

Låter helt klart som Kennelhosta tyvärr.

Vanligast är att man tror att hunden "fått något i halsen" när hunden drabbats.

Andra vanliga symtom är att hunden hostar upp vitt slem och att den hostar mer när den "kliver upp" efter att ha vilat.

Håll lite koll på tempen och undvik att träffa andra hundar!

/Swat
 
Sv: Något i halsen?

Han är vaccinerad, och hade kennelhosta tidigt i våras.
Blir de inte mer resistenta om de har haft det?

Hittills idag har det inte varit någonting.
 
Sv: Något i halsen?

Kennelhosta finns i fyra olika "stammar" och vi kan inte vaccinera mot alla.

Detsamma gäller om hunden smittas, den kan få en "typ" men kan sedan bli sjuk igen om en annan "stam" är i omlopp.

Vissa år har mina vaccinerade hundar blivit sjuka medan de ovaccinerade klarat sej... Så kennelhosta kan drabba alla oavsett vaccinering eller ej tyvärr!

Sedan kan hostan vara allt från att hunden hostar ett dygn/en dag och sedan inget mer till att hunden blir sjuk och får lunginflamation eller någon annan "följdsjukdom".

/Swat
 
Sv: Något i halsen?

Good info!
Hittills idag, och hela natten, har det varit helt lugnt, så låt oss hoppas att det bara var ett dygn.
 
Sv: Något i halsen?

Tror det du beskriver är samma sak som jag har varit med om. Min mammas toy pudel fick dessa "attacker", speciellt om hon stressade upp sig. Det kom på äldre dar och gick över av sig själv. Men smekte man henne längs halsen gick det över fortare. (död sen många år tillbaka)

Vår golden har gjort det någon enstaka gång. Men aldrig vår rotta. Vet även en kompis hund (9 år) som börjat med detta på äldre dar (samojed)

Så för mig är det ganska vanligt att hundar gör så ibland. Precis som om de harklar sig...Och det går alltid över av sig själv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 572
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 727
Senast: fejko
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 459
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 243
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp