Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

AnnaCL

Trådstartare
Har lite funderingar över hur andra ser på saker och ting. Bästa sättet att få svar måste ju vara att starta en diskussion på ett forum med massor av hästmänniskor med olika sorters kunskaper :)

Hoppas jag lägger den här tråden under rätt forum nu bara.

Jag har min häst i ett litet stall på fyra boxar, det är kallhyra utan kontrakt skrivet. Nu har det uppkommit lite diskussioner om olika saker. Hur ser ni på följande frågeställningar?

Inget kontrakt är skrivet men muntligt är det sagt 1 månads uppsägningstid. Räknar ni det som kalendermånad eller från datum exvis 15 mars - 15 april?

Vad anser ni "ingår" i kallhyran? Bara boxen + hage eller även skottkärra, grep, sop, fodertunnor m.m? Vad ska man stå för själv och vad ska/bör stallägaren stå för?

Under tiden vi stått i stallet har vi köpt dit bl.a krokar, skaft till sopkvastar, sopkvast, och även grepar. Detta bara för att det behövdes och inget verkade hända från stallägarens sida. En av greparna blev aldrig använd, köpte två när jag ändå var in trots att bara en behövdes, så när vi bestämde att vi skulle flytta tog jag hem den, alltså för några veckor sedan. Häromdagen gick en av greparna i stallet sönder och idag fick jag läsa på tavlan i stallet att jag hade köpt grepen till stallet och då kunde jag ju inte ta hem den?! Då började jag fundera, ska jag inte kunna köpa hinkar, grepar, sopar m.m till stallet när jag står där utan att behöva lämna allt när jag flyttar?

Jag vill inte bli osams med varken stallägaren eller de andra som står i stallet.

Fler frågor kan dyka upp under diskussionerna :)
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Har du inte fått ersättning för saker som du köpt, anser jag att de är att betrakta som dina. Även om andra använt dem.
Jag tycker att skottkärra, grep, skyffel och sopkvast/borste borde ingå i hyran. Alltså rena mocknings -och stallskötsel redskap.
Dock tycker jag inte saker som fodertunnor ingår i en kallhyra.
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Har inte fått ersättning för sakerna. Ingen som ens erbjudit sig att dela/ersätta summorna vi lagt ut. Det är i och för sig inga större summor vi lagt ut men ändå.

Fodertunnor fanns på plats men vi har köpt egna då dom tar mindre plats och är mer lättjobbade.

Vi har även hjälpt till med lösningar i stallet, exvis ett finmaskigt nät över avloppet som det annars lätt blivit stopp i, även en bra lösning för att stänga stora dörren utan att behöva knyta en massa knutar på ett rep...
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Det jag har köpt in som hyresgäst tar jag också med mig! Andra får gärna använda mina redskap men går de sönder så ersätter den som hade sönder grejen.

Nu tycker jag att grepar, skottkärror etc. ska ingå såvida man inte hyr ett rent "skal" (en person hyr hela stallet).
Fodertunnor får var och en köpa.
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Jag tolkar uppsägningstid som kalendermånad. Men det går förstås att komma överens om annat.

Vad gäller olika handredskap, så tror jag väl att det är vanligt att det finns handredskap att disponera men det är nog ingen självklarhet.
Däremot anser jag det självklart att du får ta med dig den utrustning som du köpt, även om du låtit övriga personer i samma stall låna/använda utrustningen.

foderförvaring utgår jag från att var och en köper själv när man betalar kallhyra.
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Är det inte utskrivet kalendermånad är det bruten månad som gäller. Det är den enda rimliga tolkningen.

Förutsättningar som du tackat jag till när du flyttade in, med redskap etc är ju som det är. Tar du dit grejor utan att få ersättning är det dina grejor. Väljer du att ta hem dem är det givetvis upp till dig.
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

ang uppsägning så ser jag det som att från och med att jag säger upp mig så är det en månadshyra till som ska betalas.

Vad som ingår i kallhyra, just ordet kallhyra är för mig enbart utrymmet man hyr. Ingen el inga saker osv.
Så i hästsammanhang så är ordet stallhyra bättre. Där tycker jag det ingår el, vatten. Sen utöver så är det ju hur olika som helst allt från inga redskap till allt du kan tänka.
I senaste stallet jag flyttade in i så ingår i princip allt som inte är hästens (borstar, foder, sadel osv)

Har du själv fått köpa tex grep så tycker jag att det är just din grep. Så länge det inte är överenskommet om tex lägre stallhyra just för att du fått köpa saker TILL stallet.
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Inget kontrakt är skrivet men muntligt är det sagt 1 månads uppsägningstid. Räknar ni det som kalendermånad eller från datum exvis 15 mars - 15 april?

En månad räknar jag som 30 dagar, ex 15 mars - 15 april. Men bäst gör du i att få ett skrivet avtal, så mycket kan gå fel med muntliga... Där kan man även specifiera vad en månad är, t ex att skriva (30 dagar).

Vad anser ni "ingår" i kallhyran? Bara boxen + hage eller även skottkärra, grep, sop, fodertunnor m.m? Vad ska man stå för själv och vad ska/bör stallägaren stå för?

Kallhyra för mig är endast box och hage. Ska jag hårddra vad kallyra betyder för mig, så är det hyra man betalar utan att bruka. Till exempel under sommaren eller för en hyresgäst som är mitt i mellan två hästar. Jag får en summa jag får för att hålla boxen samtidigt som hyresgästen inte behöver betala för tjänster/kostnader h*n inte brukar.

Vad som ingår är något som stallägaren bestämmer, och vad du vill ska ingå är vad du bestämmer. Och det är något man skriver om i avtal.

Skulle någon ha kommit till mig när jag hade stall och bett om att få betala endast kallhyra skulle hyresgästen få stå för allt utöver box och hage. Allt slitage som sker, alla redskap samt bortforsling av götsel från sin häst skulle hyresgästen få så för själv.

Under tiden vi stått i stallet har vi köpt dit bl.a krokar, skaft till sopkvastar, sopkvast, och även grepar. Detta bara för att det behövdes och inget verkade hända från stallägarens sida. En av greparna blev aldrig använd, köpte två när jag ändå var in trots att bara en behövdes, så när vi bestämde att vi skulle flytta tog jag hem den, alltså för några veckor sedan. Häromdagen gick en av greparna i stallet sönder och idag fick jag läsa på tavlan i stallet att jag hade köpt grepen till stallet och då kunde jag ju inte ta hem den?! Då började jag fundera, ska jag inte kunna köpa hinkar, grepar, sopar m.m till stallet när jag står där utan att behöva lämna allt när jag flyttar?

Självklart så får du göra vad du vill med din egendom! Om en hyresgäst hade köpt något "till stallet" skulle jag förvänta mig att denne tar med sig detta när h*n flyttar, eller att jag köper loss vad det nu än är om båda går med på det. Ta du med dig din grep!
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

KL:
Stallägaren verkar ha läst tråden och reagerat därefter.

Alla krokar har hon skruvat ner, hon har även köpt nya skaft till sopborstarna och nya vattenhinkar osv.

Fick även höra att så fort vi flyttat ut flyttar en ny häst in. Då sa jag att då vill jag ha pengar tillbaka eftersom boxen är "vår" till sista april för det har vi ju betalt för. Men det skulle vi inte få :confused:

_________

Har skrivit på kontrakt i ett nytt stall och flyttar om en vecka :) Kommer aldrig mer ställa hästen i ett stall utan kontrakt, blir så svårt att veta vad som ingår och inte och det blir bara tjafs i onödan.

Intressant att alla verkar ha olika åsikter om vad kallhyra är :)

Jag tycker också att det är självklart att det jag köpt dit får jag ta med mig, om jag vill. Hade jag däremot haft sönder något i stallet och sedan ersatt det hade jag räknat det som "stallets"...
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Jag tycker väl som de flesta andra att det borde ingå skottkärra, greppar, sopkvast. Men det är ju olika i olika stall. Jag blir också galen när inte det skötts och stallägaren inte tar sitt ansvar och ser till att det finns fungerande grejor att använda. Då är det bättre att man har sina egna saker. Därför har jag det nu, min skottkärra, mina greppar, mina sopkvastar. Skulle nuvarande stallägare säga att jag skulle lämna mina saker skulle jag bli arg!!! Jag har köpt det, jag använder det och då är det mitt!

Så tycker jag!
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

kl
Hoppas att det är ok med ett liten lån av tråden.

Jag har hyrt ut boxar till en person. Jag har stått för alla redskap osv.
Men hur fungerar det när hyresgästen & medryttare har sönder grepen hela tiden ? En grep håller allt från 1 dag till ca 6 veckor innan det är dags för en ny. När jag var själv i stallet så höll grepen i evigheter.
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Man blir förbannad och ger en snabblektion i vad för material en platsgrep tål samt hur man mockar. Förklarar t ex att platsgrepar är tillför mockning av boxar och inte för att hacka lös frusna skithögar i hagen:cool:

Och fortsätter det överdrivna slitaget så ökar man hyran med motivering att man uppenbarligen har räknat fel på redskapskostnaden.
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Hur kan man formulera/skriva in en sån sak i kontraktet ? Vart går gränsen för vårdslöshet och normalt slitage ?
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Kallhyra är precis vad det låter som, därför måste man nog ta reda på vad som ingår om inget skrivet kontrakt finns. Det är inte självklart att alla saker ingår i just kallhyran, utan här måste man nog förse sig själv med dessa uppgifter.

Hos oss är det så att lösa föremål som jag köper för egen del är mina, däremot om jag tar mig för att skruva upp något i en box så får jag inte ta ner det när jag flyttar. Detta har vi reglerat i skriftligt kontrakt.

Väljer du att flytta ur din box innan uppsägningstiden är slut så är det ditt beslut, du kan inte kräva hyresvärden på ersättning för de dagar du har valt att inte använda stallet vid en månads uppsägning. Däremot får en hyresvärd inte inkassera två hyror för samma box och månad, så hade ni haft längre uppsägning hade saken kommit i en annan dager för då hade du sluppit näst kommande månad/er om en ny hyresgäst tar din box/plats och ingen annan kan erbjudas om du skulle vilja det under er uppsägningstid.
 
Sv: Några frågeställningar om kontrakt och redskap bl.a.

Man gör helt enkelt en ökning av den totala hyran, pga ökade omkostnader.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 486
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 752
Senast: Pudlan
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 690
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 191
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp