Bukefalos 28 år!

Några frågor om säkerhetsvästar

B

**BORTTAGEN**

Hur många av er använder säkerhetsväst?

Hur många av er har ramlat av med säkerhetsväst??

Och hur många av er tycker att den skyddar vid fall?

:banana: :banana: :banana:
 
Jag rider m säkerhetsväst vid uteritt och hoppning. Det är en jack elis som är underbar! :love:
Jag tycker det är helt ok, om än varmt *pust*, med säkerhetsväst. Framför allt om man ser till alternativet. Har själv ramlat av illa och slagit ryggen tokigt. Känner av det än idag trots att det är 8 år sen. :crazy:

Jag har, tack o lov, aldrig ramlat av med västen på så jag kan inte säga hur det känns. Har inte heller några planer på att prova att ramla av m väst. :D

Rekommenderar väst!
//Alice
 
jag använder den jämt, får inte rida utan den.

har ramlat av 4 gånger med den varav en gång ramlade jag konstigt och fick en muskelblödning i ryggmuskeln TROTS att jag hade säkerhetsväst, fallhöjden var ponny och jag ramlade av i en (om än lite hård) paddock :o.
det var det ondaste jag vart med om, det brände till i muskeln så fort jag vred mig/rörde mig lite snett osv.
men blev bättre ju mer jag rörde på mig.
det var borta på ca 3 veckor. ONT.
alla andra gånger har den skyddat bra, tycker det är en väldigt billig livförsäkring, det finns inga ursäkter för att inte använda den.
tänk nu bara på hon på strömsholm som blev helförlamad hur kul är det.
min är jätteskön och jag känner inte ens att jag har den på mig, och de som tycker det är obehagligt, man vänjer sig.
 
Hur många av er använder säkerhetsväst? Jag! Fast inte när jag rider dressyr, och ibland inte när jag ska skritta en runda.

Hur många av er har ramlat av med säkerhetsväst?? Jag! *Räcker upp en Hand*

Och hur många av er tycker att den skyddar vid fall? JAG! *räcker upp 2 händer*. :rofl:
 
Jag rider oftast med säkerhetsväst, trots att det kan vara i varmaste laget för det mesta... Jag använder västen vid uteritt i tex skogen, hoppning och när jag rider okända hästar. Använder inte väst vid dressyr eller en "vanlig" skritt-travrunda på grusvägarna hemma.
 
Rider inte så mkt med den längre, men fick en rejäl flygtur av unghästen och landade på rygg. (tackar västen att jag inte hade mer ont i ryggen än vad jag hade).

Tycker att det är rätt skönt att ha på vintern när man rider ut för den värmer ju rätt bra.
 
Numera använder jag alltid det när jag rider ynglingen. Har dock inte trillat av MED den ännu, var då jag trillade av utan att jag bestämde mig för att köpa en. :p

Jag tycker den är obekväm, för man blir så fruktansvärt varm och svettig under, min tröja är alldeles våt efteråt. :crazy:
 
Jag tycker den är obekväm, för man blir så fruktansvärt varm och svettig under, min tröja är alldeles våt efteråt. :crazy:

Japp! Man har liksom en "våt väst" på sig. :D Jag har gjort så att jag har alltid en extra t-shirt m mig till stallet så jag kan byta direkt efter ridningen. *tipsa* Blir så himla kall annars av att ha på mig en genomsur tröja.

//Alice
 
Jag har västen när jag rider hästar jag inte känner eller vid hoppning/uteritt.

Har *peppar*peppar* aldrig trillat av när jag haft väst

..jag anser att det är en billig försäkring..den garanetat inte att man klarar sig skadefri,men jag har i allafall gjort de jag har kunnat :)
 
Hur många av er använder säkerhetsväst?
Jag använder inte, :o :eek:,men min dotter gör det alltid. :)
Hur många av er har ramlat av med säkerhetsväst??
Min dotter har gjort det ngr ggr.
Och hur många av er tycker att den skyddar vid fall?
Min dotter "kan inte rida" utan,hon får rena rama skrämselhickan.
:banana: :banana: :banana:
 
Jag rider alltid med västen när jag rider ut och när jag hoppar, men inte om jag rider dressyr. Har ramlat av 1 gång med västen och det var när jag hoppade (ramlade in i hindret...)och den gången skyddade den bra.

// :bump:
 
Jag använder alltid väst när jag rider min unghäst, hon kan busa och bocka rätt rejält ibland..

På lugna, äldre hästar använder jag väst vid hoppning.

Jag har dock aldrig ramlat av med väst, så jag har inte provat hur mycket den skyddar.

Den har varit väldigt varm och skön nu i vinter, men tyvärr är den för varm på sommaren :-/
 
Hur många av er använder säkerhetsväst?
Har användt väst i över 3 år. Sen hösten -02 har jag den alltid på.

Hur många av er har ramlat av med säkerhetsväst??
Inte sen jag började använda väst.

Och hur många av er tycker att den skyddar vid fall?
Det gör den säkert, annars skulle jag inte använda den.
 
Re: Inte väst?

Ja... Anledningen till att jag alltid har västen när jag rider i skogen är att då brukar det kunna gå i ett ruskigt tempo över stock och sten. :) Det kan de som varit med intyga. En del vill aldrig vara med om det fler ggr! :) Det finns mycket mer objekt och landa på i skogen som stenar och dyl. En "vanlig" runda brukar gå i ett betydligt lugnare tempo och risken att det skall hända ngt är lite mindre. Om jag har eller ska rida dressyr på banan så rider jag inte med väst på ridturen, men annars är den nog på vid de flesta ridturerna. Dock har jag aldrig ramlat av med väst på så jag vet inte hur det är. Säkerhetsväst har jag använt sedan 1997 pga en ryggskada, och kan ju säga att de är mycket smidigare nu!
 
Jag annvämder alltid väst med ett undantag; när jag rider dressyr på häst jag känner. Västen slår i bakvalvet på dressyr sadel, därav undantaget. Jaghar ramlat av minst 100 gånger och ibland riktigt illa. Västen har räddat mig många gånger från att slå mig riktigt illa. Så jag tycker absolut att väst är att rekomendera den hjälper verkligen vid fall.
 
Jag har alltid väst utom på dressyrtävling (tävlar inte "på riktigt", bara clear rounder på ridskolan, men ändå)

Har ramlat av 3 gånger med den på, har dock inte ramlat så att den kunna hjälpa något (Första gången på knät, andra gången höften före i väggen, landade på foten och tredje höften) Sista gången gjorde den faktiskt mer skada än nytta. Det var så kallt så västen var jättestel, fick en vass "kant" in i kroppen ungefär i armhålshöjd, alltså framkanten på västen, jättesvårt att förklara :p
 
Har använt det en gång på min kompis ponny för typ 7år sedan..
har aldrig hafft en egen.
har då aldirg ramlat av med säkerhetsväst.
?..
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
565
Senast: Takire
·
Utrustning Jag tänkte köpa en värmeväst som man laddar upp med usb. Men så blev jag osäker på om det kommer funka med en skydds/säkerhetsväst...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Frauk
·
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 161
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp