Bukefalos 28 år!

Sv: Namnbyte

För den som tävlar så älskar vi i domartornet/speakern enkla och lätta namn typ Brunte (och Leia) och är mindre förtjusta i svåruttalade långa "tjusiga namn". Börjar man dessutom rao sig med att översätta de tjusiga utländska namnen till svenska kan man ju skratta i flera dagar:)

Ja, där har man sett mycket...nämnda Golden Garlic t ex. Eller Je m´appelle Juin (jag heter Juni) Ja, det är egentligen bara att titta på närmsta startlista;)

Ett namn som inte ser så svårt ut skrivet men är en riktig tungvrickare - Baliney´s Innes Ace - säg det snabbt:)
 
Sv: Namnbyte

kl

På min förra ridskola hade vi Piff och Puff. De är dessutom tvillingar.

Jag ska döpa min framtida häst till Sune Batong eller nåt sånt :angel: Namn som jag absolut inte gillar är ex Lady, Amazing, Princess osv, det låter som det är en 12 åring som döpt de efter ha läst alldeles för mycket hästböcker ;)

Fast Wawani är ju helcoolt!

Något jag funderat på, får man döpa en häst till Hästen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Namnbyte

Vi hade en travare, ett kallblod hon hette Wingla...Hon var visst väldigt ostadig som föl! :D


Sedan en ponny i stallet där jag jobbade och hade min häst hette Purple Heart men kallades för "Puppan", jag kunde inte riktigt med att ropa på henne i hagen med det namnet!! Haha!! :o


Sedan en tjej som jag känner skulle döpa sin travare, hon skickade in ett namn förslag...Fulfan på skridskor. Men det gick inte igenom som tur var!! Hehe! :p
 
Sv: Namnbyte

Travhästen Hästen finns redan. http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=540433 (Han tävlar tydligen i Frankrike just nu. Jag skulle vilja höra ett referat från ett lopp som han är med i. :D)

Jag har fullblodet Hisan vars namn betyder häst på arabiska.

Så ja, det torde vara möjligt att kalla även andra hästar bara de inte är av samma ras för hästen/häst eller dylikt.

Jag kan höra koversationen inom mig:

- Så har du en häst?
- Ja.
- Vad heter den?
- Hästen.
- Ja, alltså vad heter hästen?
- Hästen
- Men alltså.....
- Ja den heter Hästen!
- fattar du trögt? Jag undrar vad hästen heter?
- Hästen!
- Va, vaddå, heter hästen Hästen?
- Ja hästen heter Hästen

:p

*måste döpa sin framtida häst till Hästen*
 
Sv: Namnbyte

En ridskolehäst i samma stall där jag har min kuse heter Katina (islänning), och en tjej som red där förr (har nu egen häst) Heter åxå Katina. och såklart va Katina Katinas favvohäst=P

(Uttalas dock olika)

Oj, vad lustigt har aldrig hört namnet tidigare, varken på människor eller hästar. Låter inte så isländskt heller.
 
Sv: Namnbyte

Haha! :rofl:

Vi hade ungefär lika kul när vår ena shettismärr fick sitt första föl, som döptes till Gizza! Det blev också lite förvirrat när de undrade vad hästen hette, vi fick väldigt många förslag! :p
 
Sv: Namnbyte

Förresten hade vi en liiten söt c-ponny på ca 25 bast i stallet innan. Han hade stått och gått på samma ridskola som Ferry Tale.

Där hade de döpt om den stackars stackars lilla söta fina ponnyn då de inte visste hans riktiga namn.
Ser han verkligen ut som en Bimbo??? :cool: Och JA det hette han i passet med.
25904354.jpg

Men bimbo är ju baby på italienska, om han var liten och gullig kanske...?
 
Sv: Namnbyte

Det hette grannens ardenner när jag var liten, vi småtjejer tyckte farbrorn var JÄTTEelak som inte gav hästen ett namn. Men han hette ju Hästen...

Värsta namnmissen i mitt minne var en lipizzaner som fram till 10 års ålder hetat Piruette - med tillägget enligt lipizzanerstandard Neapolitano Piruette. Han såldes och någonstans på vägen fick kraken namnet Nappletano - Ryyysligt värre.
Vår gamla hblmärr föddes som en dansk April - och när hon importerades ändrades det till Springfields April Love. Varför krångla till det? Hon fick heta Ida dock.
 
Sv: Namnbyte

Roligt? ha..ha
Min häst heter juni och är född den första juni. Låter inte roligt.. Leia är vackert!
 
Sv: Namnbyte

kl

När vi fick veta att den nya ridskoleponnyn var fransk bestämde vi oss genast för att kalla den för Åke, den skulle säkert heta något helt outalbart ändå. När hästen sedan anlände visade det sig att den visserligen såg ut som en Åke men den hette inget konstigare än Nadal, som tennisspelaren. Ridläraren "förbjöd" oss att kalla den Åke för ingen kan väl säga fel på Nadal ändå? Jorå, en annan ridlärare envisades med att kalla den för Nadaal, ungefär som anal :p
 
Sv: Namnbyte

*kl*

Såg i startlistan till kvällens ponnydressyr en ponny som hette Nöff. Förutsätter att det är en import, men kul att ha en häst som heter Nöff :p
 
Sv: Namnbyte

Min häst heter Tonus = muskelspänning (polsk import) väldigt fint namn :grin:
 
Sv: Namnbyte

I ett turridningstall där jag jobbade en gång fanns det en häst som hette Lunch Time. Hette det visst för att han hade koll på fodringstiderna (men det har väl alla hästar...)

Min ena pålle heter Starlight. Lite väl "My Little Pony"-aktigt kanske.
 
Sv: Namnbyte

I min hage står fyra hästar... Två av dessa fyra har namn som ger mig rysningar..

Namn som skulle kunna vara givna av en romantisk småflicka ... Vilket inte är fallet, det hade varit lättare att acceptera...

Namnen passar inte hästarna alls.... En korsningsponny och en shettis... rödhåriga båda två... och inte romantiska på en ända fläck...

De har smeknamn... Loppan och Myran... det passar dem betydligt bättre.. I min värld.

Jag skulle ändå inte hålla på och krångla med namnbyte.... Hur illa jag än tycker om namnen... Namnen är givna av uppfödaren. Och som hunduppfödare förstår jag att uppfödaren har någon idé och tanke bakom dessa namn... och det respekterar jag...

Det finns ju massor med hästar som har helt galna namn... Namn som jag aldrig skulle sätta på en häst. Men... det ju ett namn på ett papper...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 752
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 174
Senast: Sasse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 796
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp