Bukefalos 28 år!

Sv: Namnbyte

Leia är ett jättesött namn. Förra året var det över 200 små flickor som fick det som tilltalsnamn till och med.
 
Sv: Namnbyte

Kl

Appropå roliga, eller inte så roliga, hästnamn. På ridskolan där jag red som mindre kom två ponnyer, en skäck och en fux, de döptes till Skäcken och Fuxen...
På samma ridskola köptes senare två hästar med långa namn, de fick smeknamnen Gunnel och Bettan. Där fanns även sedan tidigare Egon, Ester, Rakel och Hugo mfl.
Såhär i efterhand tycker jag nog att det var ganska smart med enkla namn, men då var det ju rena öknen...
 
Sv: Namnbyte

"Min" häst heter Löpergutten, inte världens snyggaste namn precis. Annars har vi också det lite mesiga originalnamnet "Starshine" i stallet, samt Deloitte N. Touche (Han har fått heta diverse namn på tävling, däribland Delottentott...) och så vårat ungerska halvblod Csenge, som vi kallar för bla Tjockberta, Fläskberta, Berta, Hulda och Berit... kärt barn har många namn? :P
 
Sv: Namnbyte

Min häst heter Big Buster. Rätt okej om man kör engelskt uttal, men uttalar du "Buster" på svenska blir det genast lite töntigare. Har dock inga planer på att byta. Han kallas Buster (på svenska) till vardags och tycker det är rätt sött faktiskt även om det låter töntigt.

Min gamla ponny hette "Fräsen" och vi brukade skoja lite att halva prutningen på hans pris berodde på namnet.
 
Sv: Namnbyte

Min f.d stallägare köpte även en pålla som hette Wavani. Det var väldigt kul att ropa på hästen när man skulle ta in den. Man väntade sig nästan till svar: "Vid gräset längst bort i hagen". Tydligen hade uppfödaren döpt en av sina andra pållar till Herewi.

hihi, dessa namnen ska jag komma ihåg! Min man är registrator för Nokota Horse Conservancy och får ofta hitta på namnen åt NHC's egna föl. Han började tycka det blev lite tjatigt med alla fjantiga namn som folk döpt sina hästar till (det finns en "Night Shadow Lone Star" i registret!) och alla dessa namn på lakota och andra indianspråk, som visst är en del av hästarnas ursprung, men ibland blir det lite mycket. Eller vad sägs om "Ciqala Wambleeska Lye" och "Nagi Tanka Satinka" och hälften av dessa vet inte ens hur de ska uttala namnen korrekt. Så ett år gav vi alla NHC-fölen svenska namn, men då blev det ramaskri, för ingen skulle ju kunna uttala namnen och därmed skulle de ju omöjligt kunna lära sig vilka hästarna var... Men Wavani och Herewi hade de säkerligen köpt. De ser ju ut som de skulle kunna vara ord på Lakota!

Annars får hästarna ofta namn som beskriver dem, på gott och ont. Vi har ett sto u: Hellbitch..
 
Sv: Namnbyte

På min ridskola finns en Britney Spears (Britta) och en Harrison Ford (Harry).
En bekant har travhästar varav en heter "Ni talar bra latin".
 
Sv: Namnbyte

Hahaha
Vilka knasiga hästnamn!

Min första ponny hade ett för snoffsigt namn för att passa henne, hon hette Lillette Carmen, inte världens konstigaste namn på en häst, men det skar sig verkligen på henne.
Och svårt var det att komma på något bra smeknamn, jag kallade henne mest för tjejen eller gumman och liknande.

Låt mig presentera den underbara, talangfulla och undersköna, Lillette Carmen!


Kram, Maya
 
Sv: Namnbyte

Jag har ett fullblod och de får man ju (om jag fattade rätt) byta namn på gratis om den inte startat vilket min inte gjort. Funderar faktiskt på att byta till ngt kul :D iaf jag och en kompis var på förfest när vi började snack om att döpa om min häst så vi mailade in att jag ville e byta till Captain Morgan's rum n' coke. Men det var för långt har jag för mig :p
 
Sv: Namnbyte

En häst jag träffat hette Cherokee fram till den dagen någon uppfattade namnet som Kjell-Åke...:p
På ridskolan finns det även en häst som heter Smedhults Rondhie men kallas till vardags för Bert. helt underbar ponny för övrigt:heart
 
Sv: Namnbyte

På min ridskola finns en Britney Spears (Britta) och en Harrison Ford (Harry).
En bekant har travhästar varav en heter "Ni talar bra latin".
Det måste ju nästan vara samma Britney Spears som jag såg på annons för några år sedan, och rös lite åt namnet. :p
 
Sv: Namnbyte

*knapplån*
Jag bara måste berätta om en pålle som stod i min förra sköthästs stall. Han hette Gran Balle (obs! inte franskt uttal utan just det svenska) Han hade en bror som hette Tall Balle... På Strömsholms ridskola stod det ett tag en häst som hette Ifhemoveskillhim... :D
 
Sv: Namnbyte

På min ridskola finns en Britney Spears (Britta) och en Harrison Ford (Harry).
En bekant har travhästar varav en heter "Ni talar bra latin".

På min ridskola där jag rider finns en ponny (korsning hbl/russ) som heter Miss Britney Spears (Britta) och en annan ponny vid namn Mr Bean (bönan).
Sen har vi även lite andra roliga och ovanliga namn
 
Senast ändrad:
Sv: Namnbyte

*kl*

På min gamla ridskola hade vi Faran (imp) och visst fick man sig en avsittning över hinder med henne en gång
 
Sv: Namnbyte

Herregud vilken rolig tråd det här har blivit :D

Jag kan bidra med:
en liten vit shettis vid namn Osten
en stor, brun tävlingshäst som heter Storobrun
en travhäst som heter Absolut Bäst
min systers häst hette Avondhu Pet, eftersom hon var ett husdjur från Avondhu (den har bytt namn nu ;) )
 
Sv: Namnbyte

har två travare som heter Carlotta da Riva och In Excess, haha går inte att ropa på dem i hagen med de namnen, så carlotta kallas Lotta,Lortis eller Skalotten och den andra kallar vi Effie :)

"Gamla" Lotta. Min lilla söta förra häst. Hur har hon det nu för tiden förrresten? :laugh:


Hade för länge sen en nordis som hette Whisky Brown fast det fick bli Bruno av det.
Nästa häst hette Miss Honnett dvs Nettan.
Enklare med den senaste då han heter ett enkelt och bra namn - Nelson.
 
Sv: Namnbyte

Är lite sur då någon faktisk ändrade namn på min pålle. Hon hette April (var född 1:a april, helt ovänatat då de inte vissste att stoet var dräktigt), sedan ändrades namnet av ägaren efter som ordnade passet åt henne. Trist faktiskt då ju hennes namn faktiskt sa ngt om hennes historia. Tyvärr fick jag inte veta detta förrän långt efter jag köpt hästen och redan vant mig vid ett smeknamn, annars hade jag gärna använt hennes första namn till det. Bytet av namn gjorde det oxå väldigt knepigt att hitta tidigare ägare, då de inte visste om hennes nya namn och jag inte visste om hennes gamla.

tycker att Leia är ett fint namn, har blivit populärt att döpa barn till oxå har jag förstått. tycker du ska behålla det :)
 
Sv: Namnbyte

*kl*

Här är några av alla roliga och konstiga namn ja stött på.

Hästar:
#maggan
#gnejs - stod med en häst vid namn rubin som ja tyckte va lite komiskt
#gizsa vem
#roger
#pontiac
# norbert
# flodhästen
# irsle - skulle hetat arsle om de va ett a-år
# tuffa viktor
# tarzan
# nisse
# steffi - med skötare som hette steffie
# noodles
# blue bird
# pohem
# stampe
# blomman
# bullen
# spirren
# Bobo
# kronprinsen
# kronprinsessan (mamma till kronprinsen)
# janne
# pluto
# snobben
# scooby doo
# calle
# egon

Hundar:
#flamingo- bytte namn till leia
# kim possible - bytt namn till kia
# elvis
# chipuita
# gin (uttalas med g inte j)

Katter:
#simpson
#knodda
#minimum

Kanin:
#baloo

Kommer säkert på mera sen :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 752
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 175
Senast: Sasse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 797
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp