Bukefalos 28 år!

Namntråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

giowanna

Trådstartare
Nu när man inte vet om man är gravid eller ej, har man ändå börjat tänka på namn.

Jag är ganska säker på att mitt första barn blir en pojke.

Min sambo kommer från Island, därför vill jag att namnen skall funka även där.

Ett par förslag:
Pojke:Ægir på svenska Aegir (uttalas ajjir)

Flicka: Perla (uttalas perrla)
Eina (uttalas eijna) betyder den enda

Sen ska jag passa på att fråga Er som vet bättre :D Hur är det att flyga med bebisar, är det dåligt för barnet? Eller när man är gravid?

Skall nog åka till Island i ngt av skedena, och flyg är enklast. :smirk:
 
Sv: Namntråd!

Aegir funkar ju inte direkt i Sverige, om du nu vill ha ett namn som funkar i båda länderna...
 
Sv: Namntråd!

Perla låter som en islandshäst, Eina var jättefint :) och killnamnet måste du nog stava med den svenska stavningen sånna fall *fniss*
Ang flyg så är det olika vilket bolag man flyger med och jag tror efter vecka 28 täcker väldigt få försäkringar resor för gravida.... många ggr måste man ha intyg från läkare vid flyg för ser man längre gången ut än man är kan dom göra undersökningar på plats eller vägra en gå ombord som jag fattat det :-O
 
Sv: Namntråd!

En kompis till mig är islandsfrälst (har islandshästar) och har döpt sina barn till Odínn och Freyja. Det är ju namn från den nordiska mytologin och funkar ju både på Island och i Sverige. :)

Man måste ju tänka på att stor del av svenska folket inte kan uttala en del isländska namn så du inte får ett barn som får sitt namn uttalat fel hela tiden. Namnet Aegir lär bli Ägir i många svenskars mun :smirk:

Jag har inte flygit gravid men det finns ju som filiduttan sa gränser på hur långt gången du får vara. Däremot flög vi med en 1-månaders bäbis mellan Luleå-Sthlm och det funkade jättebra. Det var dock 14 år sedan och mycket har nog förrändrats.
 
Sv: Namntråd!

Haha jag Aegir får vi nog tänka om på. :D

Men Eina gillar jag. Ngn som har förslag på killnamn?? Áron (auronn) finns ju oxå! :idea:

Sen kan man ju köra på Einar, men det låter som en gammal gubbe... :p

Då ska vi tänka på det där med flyget, för flyga lär vi göra ngn gång under de perioderna.

Tack för svaren! :bow:
 
Sv: Namntråd!

Många väljer ju gubbnamn till sina bebisar, så Einar kanske inte alls är helt fel?!

Jag kände en isländsk tjej som hette Erla. Visserligen uttalar man det lite annorlunda på Island (Erdla) men det är ju inget omöjligt namn i Sverige heller.
 
Sv: Namntråd!

låter kaske som en islandshäst eftersom det är islandskt haha...nej men Frida eller Anna då? det är ju vanliga isländska + svenska namn...
annars Eina va fint. Freyja va me sött...men vet islandshästar som heter det ju....men så e det...Pandra då? betyder kvinna/vanligt kvinnonamn..
 
Sv: Namntråd!

Mina döttrar heter Saga och Sigrid.. de namnen funkar både på Island och i Sverige.. de är ju fornnordiska. Annars gillar jag dina namnförslag också.

Flyga får man fram till en viss vecka.. runt 34 tror jag.. Kolla med respektive bolag då det brukar variera. Flyger man sent i graviditet kan man behöva läkarintyg.

Sover bäbisen i bilen, så skulle jag tro att han/hon sover på plan också.. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Namntråd!

Men det gör ju inget om namnet uttalas lite olika på olika ställen. Det är ju så när man kommer till olika delar av världen. Mina barns uttal förändras bara man åker från Luleå upp till tornedalen där det genast blir finskt uttal. Men det vänjer dom sig vid.

Jag tyckte både Eina och Einar var jättefina :) Jag vet många barn som heter Einar idag så det är inte bara gubbar. Många äldre namn kommer ju igen hela tiden. Aron är ju även det ett gammalt namn som kommit tillbaka. Sen gör det ju inget om det blir Aron i Sverige och Auron på Island. En sån grej vänjer sig barnet vid. Det beror ju på om du vill ha apostrofen med eller inte på A. :)

Många gamla fornnordiska namn går bra i hela norden och även i världen. :)
 
Sv: Namntråd!

jag har en (isländsk) kompis som heter Arni, det tycker jag är ett fint killnamn!
 
Sv: Namntråd!

Kári tycker jag är fint. såg att det var någon från isländska fotbollslandslaget som hette det också!
 
Sv: Namntråd!

Árni - Heter vår hund..... Arne på svenska, kanske inte helt lyckat att ha en unge med samma namn....:smirk: Kanske när man ska ropa på dem :D

Móri - Ganska fin, tål att tänkas på!!:bow:

Kári - Låter lite väl likt tjejnamnet Karin, eller Kari.... Mkt mobbing på en kille säkert... ;)
 
Sv: Namntråd!

Jag kände en liten isländsk tjej som hette Hafdis (uttalas Havdis, förmodligen ska det stavas med någon apostrof men jag är inte säker på var...) och det tycker jag är otroligt fint.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Hej! Fortsättning på det ofrivilliga Norgeäventyret. Det som hände var att bilen gick sönder i söndags kväll och jag har ju...
Svar
11
· Visningar
8 715
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Hej! Jag är iväg som au pair. Jag var i en familj tre månader, men bytte familj på grund av "spanking". Lämnade familjen så fort jag...
Svar
9
· Visningar
2 615
Senast: mino
·
S
Övr. Barn Åh herregud vad mycket att smälta. Så mycket känslor som ryms i mig nu. Min syster var beräknad till den 20, på söndag. Både hennes och...
Svar
8
· Visningar
1 453
Gravid - 1år Vi var ju så himla praktiska att vi kollade i förväg vad det blir för kön på Lillans syskon. För att veta om vi skulle plocka fram alla...
2
Svar
23
· Visningar
2 653
Senast: Naggur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp