Bukefalos 28 år!

Trasig Volvo v50

kayoba

Trådstartare
Hej!

Fortsättning på det ofrivilliga Norgeäventyret.

Det som hände var att bilen gick sönder i söndags kväll och jag har ju tidigare berättat om min sons nattliga hemfärd via Göteborg. Nu är även min man hemma och det gick betydligt enklare då han fick flyga hem i går kväll.

Men nu återstår bilen, en -06:a Volvo V50 som står kvar på en Volvoverkstad i Norge och jag skulle gärna vilja få er syn på saken, kanske har någon av er varit med om något liknande?

Det som hände när de skulle åka hem var att plötsligt dog bilen efter att den gått ryckigt i någon kilometer. Sedan gick den inte att starta. Det blev bärgning till närmaste verkstad (ej volvo verkstad) som efter diagnos kom fram till att man behövde ett nytt "Spjeldhus" (vet ej svenskt namn). Reservdelen kom på onsdagen och efter att det de monterat så kvarstod dock felet. Verkstaden kontaktade då närmaste volvoverkstad som sa att programvaran behövde uppdateras vilket bara kunde göras på volvoverkstaden.

Ny bärgning till volvoverkstaden, men där kunde de inte lösa problemet. I går eftermiddag tröttnade min man på det hela och försäkringsbolaget såg till att han fick åka hem.

Efter kontakt med verkstaden idag så hade de provat att byta kontakter/sladdar och efter det gick bilen hjälpligt på höga varv och inte alls på låga. Verkstaden verkade inte ha någon mer ide om vad de kunde göra mer och föreslog att den "nog" skulle gå att köra hem till Sverige.

Min fundering är -vad kan man göra nu?
Eftersom de är en ackrediterad volvoverkstad borde det väl inte vara någon ide att lämna in den på en volvoverkstad i Sverige - de borde väl inte vara någon skillnad? För mig känns det inte rimligt att att man inte nu kunnat diagnostisera felet på en märkesverkstad.

Är det bara att skrota bilen? Känns lite tidigt för en -06:a som gått 14000 mil, jag hade räknat med det dubbla minst. :(

Kan också tillägga att jag känner en stor olust att min man skall köra en defekt bil 80 mil, av två anledningar, vem tar ansvar för om det uppstår ytterligare skador på motorn och vad händer om han hamnar i en trafiksituation som förvärras pga motorns bristande kapacitet?

Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och de tyckte också att vi skulle prova att köra hem bilen till Sverige (blir det fel så är det ju bara att ringa på ny bärgning igen var deras kommentar).

Vad gör man?

Tacksam för allas förslag och synpunkter.

mvh kayoba
 
Sv: Trasig Volvo v50

Hej!

Fortsättning på det ofrivilliga Norgeäventyret.

Det som hände var att bilen gick sönder i söndags kväll och jag har ju tidigare berättat om min sons nattliga hemfärd via Göteborg. Nu är även min man hemma och det gick betydligt enklare då han fick flyga hem i går kväll.

Men nu återstår bilen, en -06:a Volvo V50 som står kvar på en Volvoverkstad i Norge och jag skulle gärna vilja få er syn på saken, kanske har någon av er varit med om något liknande?

Det som hände när de skulle åka hem var att plötsligt dog bilen efter att den gått ryckigt i någon kilometer. Sedan gick den inte att starta. Det blev bärgning till närmaste verkstad (ej volvo verkstad) som efter diagnos kom fram till att man behövde ett nytt "Spjeldhus" (vet ej svenskt namn). Reservdelen kom på onsdagen och efter att det de monterat så kvarstod dock felet. Verkstaden kontaktade då närmaste volvoverkstad som sa att programvaran behövde uppdateras vilket bara kunde göras på volvoverkstaden.

Ny bärgning till volvoverkstaden, men där kunde de inte lösa problemet. I går eftermiddag tröttnade min man på det hela och försäkringsbolaget såg till att han fick åka hem.

Efter kontakt med verkstaden idag så hade de provat att byta kontakter/sladdar och efter det gick bilen hjälpligt på höga varv och inte alls på låga. Verkstaden verkade inte ha någon mer ide om vad de kunde göra mer och föreslog att den "nog" skulle gå att köra hem till Sverige.

Min fundering är -vad kan man göra nu?
Eftersom de är en ackrediterad volvoverkstad borde det väl inte vara någon ide att lämna in den på en volvoverkstad i Sverige - de borde väl inte vara någon skillnad? För mig känns det inte rimligt att att man inte nu kunnat diagnostisera felet på en märkesverkstad.

Är det bara att skrota bilen? Känns lite tidigt för en -06:a som gått 14000 mil, jag hade räknat med det dubbla minst. :(

Kan också tillägga att jag känner en stor olust att min man skall köra en defekt bil 80 mil, av två anledningar, vem tar ansvar för om det uppstår ytterligare skador på motorn och vad händer om han hamnar i en trafiksituation som förvärras pga motorns bristande kapacitet?

Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och de tyckte också att vi skulle prova att köra hem bilen till Sverige (blir det fel så är det ju bara att ringa på ny bärgning igen var deras kommentar).

Vad gör man?

Tacksam för allas förslag och synpunkter.

mvh kayoba

Jo det är skilland på verkstäder och på en 06-a kan det vara värt att göra ett ett helt hjärtbyte om inget annat funkar.

Det finns en mystig grej som heter luftmassometer som kan krångla..


Hur som att köra ner bilen eller ej handlar väl lite om vem som betalar vad... Betalar försäkringbolaget resan upp? eller ner igen om det skulle bli akutellt?

Har ni tid?

Måste han genom Oslo?
 
Sv: Trasig Volvo v50

Bränsle pumpen?????
Vi fick byta på våran 05, men den gick ryckigt från och till dock.
 
Sv: Trasig Volvo v50

Tack för svaren golit och Joyride!

Försäkringsbolaget har nu beslutat att den skall sättas på en biltransport till Stockholm och in på en verkstad här istället. De betalar även för denna transport som kommer kosta runt 20.000 enligt dem.

Nu är jag verkligen tacksam att man betalat bilförsäkringen, de har nu stått för följande saker: Bärgning två gånger i Norge, hemresa för min son med buss och tåg, hotell fyra dygn samt flyg hem för min man och nu även denna kommande biltransport.

Vad verkstadskostnaderna (som vi då betalar själva) slutar på har jag ingen aning om, men det är ju dyrt i Norge och sen har vi den kommande verkstadskostnaden här i Stockholm att se fram emot :(

mvh kayoba
 
Sv: Trasig Volvo v50

Ja, det har vi verkligen fått lära oss det senaste året.

Om felet går att åtgärda så ok, då lagas den men sedan kommer vi försöka att sälja den utan tvekan och går den nu inte att laga utan måste skrotas så får det bli så. Vi har alltid haft volvo (olika modeller) men nästa bil blir inte en volvo känns det som nu!

mvh kayoba
 
Sv: Trasig Volvo v50

Som motvikt kan jag säga att jag är otroligt nöjd med min XC70, även om det är en 2002:a. Den har nu rullat 26 000 mil utan att ha ådragit sig svårare åkommor.

Det finns modeller hos Volvo man ska sky som pesten, tyvärr är V50 en av dem.
 
Sv: Trasig Volvo v50

Tack för svaret Lovisaleonora_

Vi har också varit nöjda med de "gamla" volvos vi haft tidigare (245, 940 och 850) men sen ville vi ha en "mindre" kombi och då blev det denna V50 som för övrigt innan denna Norge semester redan varit på verkstad tre gånger denna vår. Så ja, vi har nog lyckats att få ett av deras måndagsexemplar gissar jag.

mvh kayoba / som skall låna en V70 till nästa veckas nya fjällsemester (fast den här gången så håller vi oss i Sverige)
 
Sv: Trasig Volvo v50

Har inte läst alla svar.

Kan bara säga att Volvo V50 är inga bra bilar!
Min mammas bil ryckte och hade sig, sen stannade den. Då var det nån slang till gaspedalen som hade gått av.
 
Sv: Trasig Volvo v50

Jag vägrar att prova de första årsmodellerna när de kommer med nya modeller. Någon annan får stå för den dyra produktprovningen. Som sagt så har XC70 uppfört sig mer än utmärkt, och jag var också jättenöjd med 945 och 245.

855 däremot var ett dyrt misstag med alla fel som den modellen uppvisat, i samma exemplar (olyckligtvis dåvarande sambons).

Överlag tycker jag Volvo är driftsäkra bilar, men jag väljer gärna en modell som funnits ute x antal år.
 
Sv: Trasig Volvo v50

Jag håller med dig, vi kör fortfarande våran v70 som vi köpte 04 och den har rullat och gått utan några problem, normal service och slitage självklart men i övrigt helt problemfri! Nästa bil blir nog oxå en v70 just för att vi behöver lastutrymmet!
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 751
Senast: ptr
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 719
Senast: Snurrfian
·
Fordon Min SAAB 9-3 började igår varna för fel på rattlås. Jag uppmanades att stanna snarast. Jag var nästan hemma, så det struntade jag i...
2
Svar
37
· Visningar
3 037
Senast: Amha
·
Äldre Jag har inte så många bilkunniga i närheten och jag står i valet och kvalet hur jag ska göra med bilen. Bakgrund: Volvo V50, 27000 mil...
Svar
12
· Visningar
886
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp