Var jag just med om det?

S

sodiro

Åh herregud vad mycket att smälta. Så mycket känslor som ryms i mig nu.
Min syster var beräknad till den 20, på söndag. Både hennes och min sambo jobbar borta så hon sov hos mig inatt.
Hon vaknar kl 4 av att det känns annorlunda, men det ger med sig och hon somnar om.
Vaknar kl 6:10 igen av samma känsla. det ger med sig, kommer igen halv 7.. Vi funderar "är det värkar?"

Vi ringer skickar mess till Carro (som fick barn i juni) för att höra om det ska kännas såhär? Får inget svar.
Ringer BM kl 8, då är värkarna tätar och starkare, ca 4 min emellan. BM säger att vi ska avvakta, ta ett varmt bad och kanske en alvedon och ringa in på FM igen.
Morgon blir till FM, Diana (min syster) får starkare och starkare värkar, med ca 2-3 min mellanrum. Vi ringer BM 10:15 som låter lite osäker, ja jo men har du värkar kan du ju komma in så ska vi titta hur det ser ut.

Vi ringer barnets pappa och meddelar läget, säger att han behöver inte åka än utan kan vi ringer när vi vet hur det ser ut. Alla säger ju att förstföderskor tar det lång tid för.

Vi åker 5 mil till förlossningen, värkarna blir starkare och starkare, Diana försöker andas igenom men det är verkligen svårt.

Vi kommer in på förlossningen och diana får en sån kraftig värk så hon knappt kan stå. BM ber henne lägga sig i sängen och dom ska känna hur öppen hon är..

10 cm!! Åh jisses. Jag ringer pappan, och återvänder till Diana. Diana har så ont och ber om smärtlindring men tyvärr är det försent så hon får endast lustgas. Hon vrider och vänder sig i sängen och försöker andas. Jag andas med henne och försöker få henne att slappna av.
BM Mäter hjärtljud och sätter elektron på bäbis huvud. Sen säger hon att pappan inte kommer hinna fram för bebis kommer komma ut nu. Diana blir otroligt ledsen och vill inte föda. Hon har otroligt ont och blir väldigt ledsen över att pappan inte hinner dit.. Det skulle ju ta lång tid för försföderskor!!
BM frågar mig om jag vill vara med eller vänta utanför. Utan att ens tveka tog jag Dianas hand, såklart jag ska stanna kvar!

Diana är ledsen och våndas över vad som komma skall men så blir hon förbannad istället pga av att hon inte får någon bedövning:angel: (haha man säger bra roliga saker under en förlossning;) ). Hon kämpar och kämpar, är så duktig och 1 timme senare är bebis ute:D

Jag stod vid hennes sida och höll hennes hand under hela tiden, försökte få henne att slappna av och andas med henne, gjorde allt jag kunde för min älskade syster.

Ut till vår värld kom en söt liten flicka på 50cm och en vikt på 3830g.
Så underbart söt och alldeles perfekt. Diana kämpade på så bra och jag är så stolt över henne.

Just nu känner jag mig hög, så mkt känslor. Var jag verkligen med under förlossningen? stod jag och höll henne i handen under all hennes smärta, all lycka och all förvivlan? Helt ofattbart.

Både bebis och mamma mår bra, såklart trött men å jag är så stolt över dom! Pappa kom några timmar senare och förenades med lyckan och sitt nyfödda barn, ett mirakel. :love:
 
Sv: Var jag just med om det?

Oj men vilken upplevelse! Grattis nyblivna moster! Hoppas att allt är väl med mor och barn. :bump:
 
Sv: Var jag just med om det?

Härlig upplevelse! Men så tråkigt för pappan att han inte hann fram till förlossningen kanske.

Grattis till er allihop!
 
Sv: Var jag just med om det?

Det var riktigt dumt att BM inte kallade in henne tidigare än så, speciellt om man har 5 mil till förlossningen! :eek: Hon borde "fått" åkt in när det var 4-minutersvärkar, senast.

Vilken tur att hon hade dig med sig som stöttade henne!
 
Sv: Var jag just med om det?

ja helt oslagbart. idag är jag alldeles virrig, haha så mkt känslor och tankar:)
Både bebis och mamma mår bra:)


Cattis_E : ja jätte synd om pappan och mamman:( man önskar ju att han hade varit med såklart..


Lydia: ja jag tyckte det var konstigt att hon inte "fick" komma in, vi visste ju ingenting hur det skulle kännas eller gå till för ingen av oss har barn sen tidigare.
Men som tur var gick det bra ändå, båda är friska och mår bra, ja det var tur att hon sov hos mig, jag är så stolt över Diana, jag har alltid sätt upp till henne men efter det här kan jag inte förklara.
Tror bara dom som fött barn eller varit med vid förlossning kan förstå vad hon/vi gick igenom.
Åh :)
 
Sv: Var jag just med om det?

Blir alldeles tårögd av din fina berättelse! Synd att inte pappa hann fram, men gratta syrran till lilla nya livet!
 
Sv: Var jag just med om det?

Måste vara häftigt att uppleva det från sidan :D
Kanske extra när mani tne hade väntat sig det :p

skönt att det gick bra iaf.

Dock fattar jag inte att det måste fastnas så på att det ska ta tid för förstagångare.
Det verkar så himla individuellt så arrrgh, nedrans bb ibland.
Tråkigt för pappan att missa det hela, men underbart att hon hade dig iaf :bow:
 
Sv: Var jag just med om det?

Kompisens kille fick förlösa henne i bilen på parkeringen, där gick det fort ;) men det var ju iofs hennes 2:a..
Han skulle hämta rullstolen när hon kände huvudet sticka ut där nere och ropade tillbaka honom!

Grattis till din syster!
 
Sv: Var jag just med om det?

Jo men precis!
Blev samma för mig,
dock i ambulansen med -24 ute :rofl:

Äh ta två alvedon! var förlossningens svar när sambon ringde första omgången, när 2'an var på G.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 415
Senast: Milosari
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 161
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp