Bukefalos 28 år!

Namntråden

Jag tycker namn är väldigt kul! Men om jag får barn någon gång så kommer jag ha ett problem - de flesta av mina favoritnamn har jag använt på olika djur genom åren 😅 Inte hela världen såklart, men hade ändå känts lite fel att "döpa mitt barn efter en höna" :laugh:

Men gillar namn och stil av namn som nämnts mycket i tråden redan. Elsa, Selma, Alma, Egon, Malte och Tage för att nämna några.
 
Agnes
Alma
Sigrid

Edvin
Otis
Sigge

Agnes Ama Sigrid är fina.

Edvin och Otis med.


Tycker mer att Sigge är ett smeknamn för Sixten, Sigfrid, Sigvard, Sigwald, Sigurd och Simon kanske? Sigge är sött på en bebis och ett naturligt smeknamn på en gammal Sigvard eller ett djur. Tycker att namnet är lite små "löjligt" på en medelålders eller yngre man.
 
Agnes Ama Sigrid är fina.

Edvin och Otis med.


Tycker mer att Sigge är ett smeknamn för Sixten, Sigfrid, Sigvard, Sigwald, Sigurd och Simon kanske? Sigge är sött på en bebis och ett naturligt smeknamn på en gammal Sigvard eller ett djur. Tycker att namnet är lite små "löjligt" på en medelålders eller yngre man.

Det känns lite onödigt att dissa andras namnsmak tycker jag, att du inte gillar namnet är ju din preferens men förstår inte varför man måste säga det till den som funderar på namnet till sitt barn?
Jag tycker Sigge är ett fantastiskt namn!
 
Agnes Ama Sigrid är fina.

Edvin och Otis med.


Tycker mer att Sigge är ett smeknamn för Sixten, Sigfrid, Sigvard, Sigwald, Sigurd och Simon kanske? Sigge är sött på en bebis och ett naturligt smeknamn på en gammal Sigvard eller ett djur. Tycker att namnet är lite små "löjligt" på en medelålders eller yngre man.

Jag har tänkt så om många namn men sen när jag väl träffat vuxna med namnet så inser jag alltid att det inte alls låter konstigt. Då har jag ändå stött på vuxna med betydligt ”gulligare” namn men av någon märklig anledning så har jag alltid tyckt att det känns självklart på personen.
 
Jag har tänkt så om många namn men sen när jag väl träffat vuxna med namnet så inser jag alltid att det inte alls låter konstigt. Då har jag ändå stött på vuxna med betydligt ”gulligare” namn men av någon märklig anledning så har jag alltid tyckt att det känns självklart på personen.
Det känns lite onödigt att dissa andras namnsmak tycker jag, att du inte gillar namnet är ju din preferens men förstår inte varför man måste säga det till den som funderar på namnet till sitt barn?
Jag tycker Sigge är ett fantastiskt namn!
Jag hade kört på Sixten eller Simon så kan barnet kallas Sigge.
 
Jag hade kört på Sixten eller Simon så kan barnet kallas Sigge.

Jag har aldrig tänkt tanken att Sigge skulle vara ett smeknamn för Sixten eller Simon?

Sigge är ju supervanligt just nu. Finns bland annat tre på vår förskola och en i äldsta sonens klass. Ingen Sigge jag känner till har det som smeknamn. Eller jo en, men hon heter egentligen Sigrid :D
 
Men hur kul är det att heta Sigge enbart om man ska flytta till ett engelspråkigt land te.x.
Hur kul är det att heta Sigrid när man flyttar till engelskspråkigt land? Eller Sixten som du föreslog?
Eller för all del Signe som min unge heter. Jag tänker att är det viktigt för en att ens unges namn ska vara gångbart utomlands så absolut. Men det tänker jag är upp till varje förälder att bestämma.
 
Jag har aldrig tänkt tanken att Sigge skulle vara ett smeknamn för Sixten eller Simon?

Sigge är ju supervanligt just nu. Finns bland annat tre på vår förskola och en i äldsta sonens klass. Ingen Sigge jag känner till har det som smeknamn. Eller jo en, men hon heter egentligen Sigrid :D
Superlöjligt namn.
 
Hur kul är det att heta Sigrid när man flyttar till engelskspråkigt land? Eller Sixten som du föreslog?
Eller för all del Signe som min unge heter. Jag tänker att är det viktigt för en att ens unges namn ska vara gångbart utomlands så absolut. Men det tänker jag är upp till varje förälder att bestämma.

Så kan man ge barnet internationellt gångbara mellanamn så kan barnet byta om namnet inte känns rätt. Sigge är ett superlöjligt namn tycker jag.
 
Jag håller med jag kunde uttryckt mig snällare bra att du rättar till mig i ledet.

I tre inlägg var du tvungen att säga hur löjligt du tycker det är. Trots att någon klokt och försiktigt skrev att det kanske är lite smaklöst att göra så när nån funderar på det namnet till sitt barn, så var du tvungen att vräka ur dig i två inlägg till.

Jag tänker - skriver du det för att göra nån glad eller ledsen?
 
Apropå det här med internationella/inte internationella namn... Min pappa heter Gunnar och har jobbat till sjöss i hela sitt vuxna liv, rest jorden runt ett antal gånger och alla möjliga nationaliteter har tvingats uttala hans namn. You make it work helt enkelt.

Jag har själv ett internationellt gångbart namn som förekommer främst i engelskspråkiga länder. Jag upplevde dock när jag var i USA att folk blev förvirrade över mitt namn och trodde att jag var amerikan (tills jag började prata...)
 
Apropå det här med internationella/inte internationella namn... Min pappa heter Gunnar och har jobbat till sjöss i hela sitt vuxna liv, rest jorden runt ett antal gånger och alla möjliga nationaliteter har tvingats uttala hans namn. You make it work helt enkelt.

Jag har själv ett internationellt gångbart namn som förekommer främst i engelskspråkiga länder. Jag upplevde dock när jag var i USA att folk blev förvirrade över mitt namn och trodde att jag var amerikan (tills jag började prata...)
Ja min pappa har väldigt svenska namn. Förnamnet är ett dubbelnamn och det finns Ö i både för- och efternamn. Han har kunnat bli världskänd inom sitt yrkesområde och föreläst över hela världen ändå.
 
Mina barn heter Emilia, Maja, Mira, Ida och Leo.

Hade jättesvart med pojknamn, Leo känns fortfarande inte helt bra men dom andra i familjen ville ha det namnet. Hade vi inte redan haft en Emilia och en katt som hette Emil hade det nog blivit en Emil, det hade ocksa passat honom perfekt. Han ser ut som en Emil och är väldigt busig. Hade han varit en flicka hade det nog blivit en Lotta.

För mig var det viktigt att namnet fungerar bade pa tyska och svenska eftersom vi bor i Österrike. Min mormor tycker Mira är konstigt, det later ju som Myra och det kan man ju inte heta. Just Mira uttalas lite annorlunda men det fungerar och jag älskar det namnet. Inte sa vanligt (men kanske blir vanligare nu i Sverige efter advenskalendern förra aret) men ända inte konstigt, förutom för min mormor :)
Emilia var en kompromis, min man ville Emelie och jag Emma men sa kom vi pa Emilia och det gillar vi bada. Maja var bara en Maja och min mammas smeknamn när hon var barn (min mamma dog ett ar innan Maja föddes). Ida hette min svärfars faster och vi gillar Emil i Lönneberga.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 962
Senast: orkide
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
498
Senast: astronaut
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
16 580
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
603
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp