När köra folk med häst?

Bruksfantast

Trådstartare
Hej! Hur mycket utbildad och erfaren anser ni att en häst ska vara för att kunna köra folk i typ turistkörning på mindre vägar? Förstår att det är en bedömningsfråga som måste göras utifrån varje hästs mognadsnivå, men på ett ungefär?
 
Ska du ta betalt för turen?

Jag frågar eftersom det för mig är skillnad på ex köra hästkunniga kompisar som förstår hästar jämfört med turister som bara vill ha en åktur.
 
Hästen bör väl vara stark nog att dra ekipaget, okänslig för plötsliga ljud som tutande bilar mm och självklart vara trafiksäker.
 
Det är dessutom bra att tränat i den miljö man ska köra. Sen att den går att kör lugnt, utan att hålla sträckt töm hela tiden. Tålamod att stå still länge om det behövs.
 
Jag har jobbat med det en hel sommar, 3-4 dagar i veckan, tillsammans med min häst. Vi körde runt på samma område, men tog olika vägar. Var en slänggungekarusell där som han kunde gå lugnt förbi åt ena hållet, men åt andra hållet kunde han kasta sig.
I övrigt var han stabil och brydde sig inte om något. Det var okej för mig då vi testkörde ett par gånger innan och märkte det, då undvek jag bara att köra åt det hållet. Så gäller att tänka klokt när man har folk i vagnen, att inte ta onödiga risker.

Det jag värderar högst hos min häst är att han kan stå still i alla situationer, det är för mig helt nödvändigt om man ska jobba på det sättet. Oavsett vad som händer ska hästen kunna stå still.
Min hästs problem är väl att han är rätt lat, tyckte om att stå still och vänta in människor och ha folk runt omkring sig. Men att dra runt på folk var lite jobbigt så fick mana på honom rätt ofta.
En arbetsdag kunde vara i sex timmar, men tog pauser och var mycket stillastående tid. Tre timmar av tiden var väl mer intensivt med körningar. Hade en häst att byta av med de varma dagarna och ett ställe att spola av hästen på.

Jag skulle inte jobba med en häst jag var osäker på, en häst jag kände att jag inte kunde lita på. Det är viktigt för mig att det ska kännas bra, magkänslan berättar det för mig.
Min häst är en kallblodstravare som körts hela livet, stressar inte upp sig i onödan och favoritgångarten är att stå still. Det är en häst som passar mig bra att arbeta med, fast jag vet att andra kan bli less på att han är rätt lat.
Så lita på magkänslan!
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: cf234k
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
599
Senast: tuaphua
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 825
Senast: Bison
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp