när ska man sälja sin häst?? (gnälltråd)

Om inte missförstådd häst så hade jag tippat på problem med synen, kastande med huvudet, istadighet osv.
 
måste få gnälla av mig nu på kvällskvisten för det bara snurrar i huvudet....

Jag har en arabsto på 10 år som jag haft i 6 år nu. Hon va tänkt som hobbyridning.
Nu börjar jag fundera på om det är lönt att ha henne kvar, antingen försöka sälja eller ta bort helt.
I 6 år känns det som om vi har jobbat med samma sak. Vi går inte framåt i ridningen, står och trampar på samma ställe. Vi går ett steg fram och 14 tillbaka. Hon är hopplös i ridningen. Det vi jobbar med i dagsläget är lång och låg som vi gjort de flesta år.
Vi bråkar med varandra hela tiden. Hon har en massa "hyss" för sig i ridningen som är jättejobbigt. Får inte bukt på det. Skaffa in en ny sadel, utprovad. 2: sadeln som är utprovad. Tänkte då att äntligen kanske det släpper nu. Icke lika jävlig ändå. Fundera på om bettet sku vara de onda. Bytte, prova andra. Ingen förändring. Massör har varit ut flera gånger och inte hittat något märkbart. Hade kiropraktor ut för ngt år sedan inga större fel.
Tyvärr kan jag inte ta föl på henne pga hennes benställning men framför allt hennes humör vill jag inte föra vidare i generation.

Har haft ut olika tränare, en hitta jag nu som jag tyckte om, problemet är att vi jobbar med samma sak varje gång. AVSLAPPNING, vilket jag också kan göra själv. Känns på ett vis inte värt pengarna. JAg vill få ut något av ridningen för tränare isåfall.

Förut tyckte hon om ridning ute i skogen, de var aldrig problem men nu har hon börja spjärna imot där med.

Börja bli less på allt just nu. Det är inget roligt mer vissa dagar.
Har funderat på att ta henne till en klinik för en ordentlig koll men underar sen om det är värt det i långa loppet. Men samtidigt skulle det vara skönt att få en bekröftelse om det är något kroppmässigt hon inte klarar av.

Det är jobbigt med alla funderingar.
Du skriver att hon var tänkt till hobbyridning, vad menar du med det? Är det så att du ställer större krav än vad hon egentligen klarar av?
Sen får jag nog hålla med de flesta här, åk till en klinik och gå till grunden med henne beteende. Nya sadlar, träns, massör, kiropraktor och tränare är helt utkastade pengar och tid om men inte vet att hästen är frisk. Det är alltid steg ett. Sammanlagt måste detta ha kostat mycket mer än ett veterinärbesök.
 
Du kan ju sätta den på vila LÄNGE, så får den lite semester. Min kompis gjorde så när hennes häst inte längre ville hoppa, efter vilan så hoppade den. Men som alla andra säger, åk till kliniken först.

Verkar inte heller som om du gillar hästen. Det låter som om det blir en ond cirkel när hon väl börjar hålla på, du blir irriterad och det känner ju hon direkt! Du skulle ju kunna testa NH, se om hon gillar det? Hon verkar ju inte ha det så himla kul när ni rider på banan och i skogen, med NH blir det en helt annan grej, då är hon plötsligt fri och lös inne på banan.
 
Steg 1 är att boka tid på klinik och konstatera/utesluta fysisk orsak. När du kommit så långt så får du fundera utifrån det på vad nästa steg är. Är det ngt fysiskt fel så får det behandlas om det är möjligt. Är den frisk så får du fundera på om du vill fortsätta eller sälja. Vill du fortsätta är det bara träning som gäller, hitta en bra tränare som också kan rida ibland om det behövs. Se till att träna regelbundet, att träna ingår i budgeten om man vill ha glädje av sin häst. Men det låter lite som att ni inte passar så bra ihop så försäljning kanske är en bra idé men i vilket fall så är det ju bra att veta att hästen är frisk innan du säljer. I vilket fall är det viktigt att du tar tag i era bekymmer, att du utreder om hästen är frisk och att du funderar på vad du vill med din häst och din ridning samt om du kan göra det med den hästen du har. Alla måste öva för att bli bättre och alla har brister i sin ridning, det är lätt att hamna i en ond cirkel som är svår att bryta men du har ju kommit till insikt om att det är dags att förändra ngt i alla fall och det är ju ändå det första steget. Lycka till hur du än väljer att göra!
 
Min ridning tror jag inte det är fel på med tanke på att den funkar på andra hästar och tränarna har inte påpekat något om hur jag rider!!! Och att mina kompisar som är ridmänniskor inte påpekat något.... Ska se om man kan föra på klinik utan att bli jättefattig.... Det är en lång resa och kostar
Vissa hästar gillar inte att ridas helt enkelt.. sen kan det säkert bero på dålig ridning/erfarenheter.¨
Men jag tycker faktiskt det finns en häst här och där som helt enkelt inte vill..
 
Jag skulle ta den till klinik och göra en utredning och om det visar sig att den är frisk, kanske lämna iväg den på utbildning? Försök hitta en medryttare eller någon annan ryttare som kan rida/utbilda den någon/några gånger i veckan. Pröva fler olika tränare, olika träningssätt. Jag tror visst du gillar din häst :)
 
@Bri Inga större framsteg precis. Väntar på att en veterinär ska komma från sverige och hit. Verkar ta ett bra tag. Nu har hon stått två veckor så tänkte sätta igång igen och se vad som händer. Försöker tänka mera uteritter och roligt istället för att träla på banan hur länge som helst.
Nu är det dock så mycket flugor/bröms m.m. som e för jälvliga. Men jag har klinik i bakhuvudet hela tidem.
Är lite svårt med allt sommartid nu bara...
 
Hade henne i vintras å stå säkert 3 månader. Hjälpte inte.
Hobbyridning men jag att jag skulle kunna göra lite allt möjligt med henne, vi tävlar inte. Ridning i skogen, dressyrpass på banan, lite bomarbete m.m. Inga stora krav på henne. Just nu när vi är på bana försöker jag bara få henne avslappnad och sänka sig lång och låg, vilket går bra ibland och sämre ibland. Det är svårt.
Jag ska försöka filma henne någon dag på ridbanan så jag kan visa veterinärena sen och övriga som behöver se för att få en diagnos.

Hon har stått 2 veckor nu här i juni så nu börjar jag sätta igång henne lite igen och komma igång med ridningen.
 
1 Klinik för utredning.

Att stå och stampa på ett och samma ställe tar sin tid och ork och man blir fruktansvärd frustrerad.. Jag tycker ofta att när jag kommer tillbaks till tränaren men åhh det här borde vi kunna! Gör ju inget annat än övar på detta :D

Jag har haft min häst i snart 10 år och vi får gå tillbaks till grunden många gånger.

Känns som om du allmänt tröttnat på situationen och behöver en liten paus,

Efter klinikbesök och om hästen är frisk så prova att antingen skaffa medryttare, lämna till utbildning alternativt fodervärd eller sälja så får du lite frid och kan hitta det som är roligt igen.

Vissa hästar passar man inte med hur mycket man än gillar dem och då kan det bli lite vajsing.

lycka till!
 
Jag har min misstanke att mycket är psykiskt men ska kolla så jag kan lugna mitt sinne.
Med att jag håller hårt i tygeln, jag börjar alltid med att vara mjuk i handen, följsam. Men när hon typ biter tag i bettet å drar emot så jag hamnar ur balans och inte får kontakt med henne så försöker jag dra tillbaka henne, sen blir man ju frustrerad och drar lite mer. Vilket jag vet är helt fel.
Hon är en snäll häst och skulle aldrig göra något ont mot mig utan vilja men detta är ett stort problem. Känns som man provat det mesta att testa...

Det blir ett klassiskt fel där. Om hästen biter fast i ena tygeln så är lösningen inte att dra i den tygeln. Utan problemet är att hästen släpper kontakten på den ANDRA sidan, och lösningen är att få hästen att ta kontakt där. Då släpper den hårda sidan. Men det man reflexmässigt vill göra är dra i den som sitter fast. Men den dragkampen vinner man tyvärr aldrig och hästen lär sig spänna emot mer och mer. Tillslut KAN den inte gå rak ens, än mindre böjd åt "rätt" håll.

Jag skulle bli EXTREMT förvånad om det verkligen är så att duktig kiro och massör inte hittat/hittar massa spänningar....
 
Hoppas ni hittar en lösning!

Kan du inte ut och promenera lite kravlöst, göra roliga saker med hästen tills ni varit på klinik? Kanske försöka hitta nya vägar att promenera, eller ställen där ni inte är så ofta, så kanske ni båda tycker det blir roligare. Sitta uppe på ryggen och dra emot lär bara förstöra mer för varje gång du gör det, hästen kan få spänningar från nacken genom hela ryggen samt skador i munnen och du rider snett när ni har dragkamp.
 
Uppdatering...
Efter tidigare här i somras va jag ut och red med en kompis som såg att hon slår i sig själv när hon travar. Tänkte att vi skulle prova med boots. Sagt och gjort fixade boots och börja rida. Nu har jag ridit med det 5 ggr - problemet är så gått som borta!!! :confused:
JAg fattar ingenting, men är det det som är problemet så va de lätt löst.:D Nu tänker jag avvakta lite med klinik/veterinärbesök och se vad som händer.
Men jag kan ju förstå att trampar man på sina egna fötter hela tiden och det gör :devil:-vligt ont så blir man å springa snett och visa att det gör ont, sen att inte ryttaren på ryggen inte fattar e ju en annan femma.

Nu avvaktar jag ngn vecka och ser vad som händer... :grin:
 
Det ska vara roligt att ha häst och man ska trivas med den man har. Tycker du ska sälja och leta efter en som du tycker är rolig att rida. Man lägger så mycket tid och pengar och då ska det vara värt det.
Lycka till och låt oss veta hur det går!
 
Har inte läst hela tråden och har inget konkret att komma med.
Du har säkert fått många bra teorier.
Däremot vill jag som är arabfrälst och haft egen arab framföra att de är otroligt känsliga och smarta.
Mitt sto jag hade skulle aldrig sammarbeta med en ryttare hon inte klickade med. Däremot gjorde hon allt för rätt ryttare.
Kände hon att ryttaren tappade balansen stannade hon direkt innan ryttaren knappt uppfattat det själv tex.
Säkert löjligt detta.
Men jag har inte upplevt den här otroliga personkemin araber kräver hos en annan ras.
 
Har inte läst hela tråden och har inget konkret att komma med.
Du har säkert fått många bra teorier.
Däremot vill jag som är arabfrälst och haft egen arab framföra att de är otroligt känsliga och smarta.
Mitt sto jag hade skulle aldrig sammarbeta med en ryttare hon inte klickade med. Däremot gjorde hon allt för rätt ryttare.
Kände hon att ryttaren tappade balansen stannade hon direkt innan ryttaren knappt uppfattat det själv tex.
Säkert löjligt detta.
Men jag har inte upplevt den här otroliga personkemin araber kräver hos en annan ras.

Jag har upplevt det på fjordhäst, tror det mer handlar om individer och personkemi än en viss ras. :)
 
Har inte läst hela tråden och har inget konkret att komma med.
Du har säkert fått många bra teorier.
Däremot vill jag som är arabfrälst och haft egen arab framföra att de är otroligt känsliga och smarta.
Mitt sto jag hade skulle aldrig sammarbeta med en ryttare hon inte klickade med. Däremot gjorde hon allt för rätt ryttare.
Kände hon att ryttaren tappade balansen stannade hon direkt innan ryttaren knappt uppfattat det själv tex.
Säkert löjligt detta.
Men jag har inte upplevt den här otroliga personkemin araber kräver hos en annan ras.

Känsliga hästar kan göra så, de tycker inte känslan när ryttaren tappar balansen så de stannar. Jag tror inte det av omtanke om ryttaren i första hand, eller att det är specifikt för araber.
 
Känsliga hästar kan göra så, de tycker inte känslan när ryttaren tappar balansen så de stannar. Jag tror inte det av omtanke om ryttaren i första hand, eller att det är specifikt för araber.
Haha nej, knappast en arabsak eller att hästen tänker på ryttaren. Min korsningvalack stannar så fort något blir obekvämt. Han gjorde det betydligt mer i början när vi red in honom, men det händer fortfarande. Räcker med att man sitter snett, lägger på skänkeln fel eller att han inte förstår. Då tar det stopp.

Han är en känslig häst ja, men inte tänker han på att jag kanske håller på att ramla av. Vissa hästar springer snabbare när något blir obekvämt och vissa stannar, jag föredrar det första. :p
 
Min ridning tror jag inte det är fel på med tanke på att den funkar på andra hästar och tränarna har inte påpekat något om hur jag rider!!! Och att mina kompisar som är ridmänniskor inte påpekat något.... Ska se om man kan föra på klinik utan att bli jättefattig.... Det är en lång resa och kostar

"Min ridning tror jag inte det är fel på...". Den inställningen säger tyvärr allt. :( Tycker väldigt synd om din häst, som har en människa som kallar den hopplös och funderar på avlivning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 284
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 133
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 460
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp