Nästa ras blir en...

Gnist

Trådstartare
västgötaspets
hade jag tänkt mig, för i teorin passar en sån finfint här som gårdshund, aktiv sällskapshund och för lite ankvallning :D

Men då är det ju det där att hitta en uppfödare som avlar på praktiskt arbetande, i övrigt rastypiska hundar och som sätter den mentala biten lika högt upp som den exteriöra och hälsan, så ni som har lite pejl på rasen får gärna komma med tips, så jag kan börja spana runt lite :)
 
Den enda som jag känner till som bryr sig det minsta om arbetsförmåga är Krösaskogen. De har i alla fall en sida med resultat i viltspår, bruks, lydnad etc. Praktisk vallning/fösning (får vara försiktig så inte @Migo får blodstörtning) vet jag faktiskt ingen alls. Vad gäller hälsa och genetisk bredd gillar jag hur Chipsmakers tänker. Rasklubben förespråkar Bph, där kan man ju se lite. Vet dock inte hur vanligt det är att det görs. Ljudrädslor är tyvärr vanliga. Men jag är faktiskt inte jätteinsatt, jag har ju nördat ner mig på korthårig collie nu.
 
Ja alltså har man varit fårbonde med +200 tackor, en jäkla hoper lamm och ett gäng baggar som vallats med både BC och Lapsk vallhund så har jag nog kanske eventuellt lite småkoll på vallningsbiten tror jag ;) men @Migo har helt rätt i att jag kollat upp hur västgötar ska valla, de som gör det..
För hur det än är så är det i grunden en vallhund. Sen att det inom den rasen, precis som i många andra nordiska vallhundsraser avlats på andra egenskaper vilket ger si och så gott och blandat när det kommer till just vallandet, gör ju att man måste vara extra noga med vad för linjer man drar på sig :)

Hittar jag inget jag anser duger till mitt syfte, har hela paketet så att säga så blir det ju ingen sån såklart.
 
Har tyvärr inga tips - Huliganens uppfödare var en ganska lokal kobonde som använde mamman till hjälp med korna, så det var ingen regelrätt uppfödare och de tog bara en kull på sin tik. Däremot visste jag var både mamman och pappan kom ifrån (och kände någon släkting), och den uppfödaren är inte längre aktiv.

Men jag får säga att jag tycker att @Gnist gör ett bra val! ...och att jag tror att den ev. västgöte som hamnar hos henne får ett bra liv. Förhoppningsvis även ankorna :)
 
Förhoppningsvis även ankorna :)

Ankisarna lär väl mest tycka såhär om såna tilltag :D

owlulwyufvwtfuv.jpg


Men planen är ju på sikt några får också, så jag behöver ingen bc, bara en liten vardagsvallare som gillar livet som gårdshund, hänga med på bärplock, lulla runt ute på gården när jag grejar på, slöa i soffan med matte och vara nöjd med att valla småflockar med smådjur lite nu och då, så jag tror faktiskt att en västgöte skulle passa fint här :)
 
Min vännina har en! Gårdshund samt är de iväg och tränar lite. Helt underbar hund satans också att jag inte kommer ihåg vilken uppfödaren är. Vart lite sugen själv men det är bara för jag tycker hennes hund är så charmig. Rasen i sig tror jag inte skulle passa mig :D

Ber henne kika in här :D
 
En klubbkamrat har två från Kogaråsens.
Tävlar agility och tränar (tävlat?) lite lydnad. Störtsköna båda två :up:
Kikade in på deras hemsida då jag vart lite osäker på kennelnamnet och en snabb koll gav att alla deras uppfödningar är mh/bph:ade! (Stor, fet :up: upp det!) Kollade inte närmare på några siffror dock, det lämnar jag till dej ;)
 
En klubbkamrat har två från Kogaråsens.
Tävlar agility och tränar (tävlat?) lite lydnad. Störtsköna båda två :up:
/QUOTE]

Kikade in där och de har bara en (evt två) västgötatik enligt hemsidan och den är 12 (resp 7) år, så där blir ju inga valpar på ett tag vad det verkar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: Sandora
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 781
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 080
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp