Bukefalos 28 år!

Naturlig födsel, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det är nog betydligt dyrare för staten att stå för de kostnader som kommer av att folk skaffar barn innan de har råd och kan betala sina barns utgifter själva.

Njae, det är det faktiskt inte.
Det är t.ex. dyrare att betala ut en hög föräldrapeng än en låg.
Man lurar sig lätt där.
Men rent kostnadsmässigt så är det dyrare för samhället med höginkomsttagarnas barn, hur konstigt som det än kan låta.

Men det är en annan diskussion som jag gärna tar i en annan tråd och räknar räkneexempel på.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Fast höginkomsttagare har betalat högre skatt, och kommer att betala högre skatt i framtiden vilket i förlängingen gör att staten har/ kommer att få in mer pengar från dem.

Folk som får bidrag för att köpa in saker kostar nog en hel del.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Men det var inte det mitt inlägg gick ut på.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Om man reflekterar över *varför* vaginal förlossning vs snitt framställs på ett eller annat sätt blir det intressant.
---
"postiv smärta"
---
Man vill förmedla en positiv bild av ett förlopp som gör ont och är extremt krävande och ev skadligt, helt enkelt. Man framhåller inte farorna med att vara gravid och föda vaginalt i första hand.
---
Eftersom de är så negativa ("farlig bukoperation") är min enda förklaring att syftet med dem är att få kvinnor att inte hellre vilja ha kejsarsnitt.
---
För vad har man för nytta av att veta att det är en "farlig bukoperation" när man inte har nåt val?
---
Saker och ting framställs inte bara som de "är" utan syfte.

Du skriver att nästan alla snitt inte var "valbara", och eftersom man måste gå igenom det borde man slippa bli uppskrämd innan. Har jag tolkat dig rätt?

Jag håller med om att det alltid är bättre att ha positiva förväntningar! Att lägga sig på operationsbordet och vara rädd är ingen höjdare!

Samtidigt blir det ju fel om man försöker dölja riskerna...om man skulle skriva nån slags förskönande reklam för snitt bara för att de blivande mammorna inte ska vara rädda.

Förlossningsrädsla bör man få hjälp för, oavsett om den handlar om rädsla för snitt eller vaginal förlossning.

Men jag håller inte alls med dig om att man borde beskriva en vaginal förlossning hemskare. Varför då? För att det ska vara rättvist mot de som är rädda för snitt?:confused:

Att föda vaginalt är en otrolig kick, om man inte är rädd! Många intygar att det är en "positiv smärta". Det uttrycket är inte taget från luften.

Att informera om riskerna med att skaffa barn är inte sjukvårdens uppgift, lika lite som den informerar om att det är farligt att rida, bestiga berg, knarka o s v. Sjukvården tar hand om oss när det redan har hänt.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Som sagt, det är vad man kan tro vid en första anblick.
Men räknat på en livstid så ser det annorlunda ut.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det är väldigt vad ni gör det där med barnafödande komplicerat.
Målet är väl att ungen kommer ut och är frisk?
Varför allt detta trassel omkring det hela?
Är inte mammor liksom glada nog för att få ett friskt barn?

Måste de älta hur ungen kom ut också?

Jag gillar inte det där ni:et, annars håller jag med.

Det är prestige inblandat i allt nu för tiden. Och folk jämför sig med andra alldeles för mycket, och tror att de måste försvara sitt sätt.

Jag undrar om så känsliga människor som inte kan älska sina barn om inte allt omkring är perfekt, verkligen skall ha barn?
Om det liksom beror på andra hela tiden.
Det är väl ingen som direkt undanhåller någon information.
Man har ju all rätt att ta reda på själv.

Det är som att allting skall komma flygande serverat och klart.

Många är ju sådär...att de lägger över ansvaret på andra. Och faktiskt tror jag du har rätt: Man behöver kunna ta eget ansvar för att vara en riktigt bra förälder. Annars blir det snart någon annans fel att ungen är jobbig...:smirk:
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag gillar inte det där ni:et, annars håller jag med.
Jag borde nog skrivit "vissa" i stället.

Många är ju sådär...att de lägger över ansvaret på andra. Och faktiskt tror jag du har rätt: Man behöver kunna ta eget ansvar för att vara en riktigt bra förälder. Annars blir det snart någon annans fel att ungen är jobbig...:smirk:
Det där ser jag i min dotters klass.
Föräldrarna till stökpellarna skyller detta på skolan.
Öppet alltså - på ett föräldramöte.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Vid bukplastik. Sedan finns det andra plastikoperationer som inte heller är helt säkra (om det nu finns några helt säkra operationer) som bröstimplantat, fettsugningar etc.

Trodde nog att du menade bukplastik. Men man går inte in i bukhålan vid bukplastik - dvs det är ingen regelrätt bukoperation och alltså inte farligare än andra skönhetsoperationer.
Därmed inte sagt att det är ofarligt.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Det vore intressant med en undersökning. De som VÄLJER snitt (alltså utan att det finns medicinska skäl) - hur ser det ut bland dem med amning, anknytning och det du skrev (förståelse för barnets behov)?

Jag har en hemmasnickrad teori (kanske fördom?): Ju mer man väljer bort av det som egentligen är naturligt (t ex vaginal förlossning, amning, svara på barnets gråt o s v), desto större problem har man med sig själv, och desto större är därmed risken att barnet inte får vad det behöver.

Jag hoppas det är ok att jag svarar med lite funderingar.

Jag har ju jobbat med anknytningar i 16 år, och bland dessa kvinnor är de snittade inte alls överrepresenterade, snarare tvärt om.
De allra flesta har fött vaginalt.
Däremot, om man själv har svårigheter, eller blivit utsatt för trauman, så är det många som har en inövad förmåga att "stänga av". Att tränga bort sin graviditet, och även själva förlossningen, både innan och efter, ser jag som en otroligt större risk till störd anknytning än att bli snittad. Det är här psykisk ohälsa blir aktuellt.

Utan att ha statistik så tror jag faktiskt att gruppen adopterade kvinnor med viss problematik är överrepresenterade, oavsett hur förlossningen gått till.

Att få en förlossnings/amningspsykos tror jag ingen kan gardera sig mot, avsett förlossning, bakgrund eller samhällsklass.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Långt inlägg:


Att kejsarsnitt är farligare än vaginalförlossning stämmer men riskövervägandet tycker att var och en ska få avgöra själva.
Sen kan man disskutera vem som ska stå för kostnaden men det är en annan diskussion än den moraliska "kvinnor ska föda för att de kan och kvinnor har fött barn i tusentalsår" diskussionen.

)

Men ÄR det verkligen så att kejsarsnitten ÄR farligare?

Hur ofta inträffar det allvarliga komplikationer efter ett kejsarsnitt och hur ofta ger ett kejsarsnitt bestående fysiska/psykiska men jämfört med vaginala förlossningar?

Jag har idag träffat många som fött naturligt/genom kejsarsnitt och helt seriöst verkar sviterna efter naturlig vara fler än de som fött med kejsarsnitt?

De som fött med kejsarsnitt verkar mest ha ärrkänningar - precis som vilket ärr som helst.

De som fött naturligt kan ha alla möjliga små dilemman t.ex. felläkta som ger smärta och/eller problem med sexlivet, inkontinenta mer eller mindre, otåligare blåsa.
Många av de som fött naturligt har dessutom inte haft en komplikationsfri förlossning. Kvinnorna kan ha förlorat mkt blod, barnen fastnar, bryter nyckelben, barnens hälsa har hotats innan de ens kommit ut, krystvärkarna upphörde och ungarna har fått dras ut med sugklocka vilket spräckt sönder mammorna totalt.

En av mina väninnor gick tre veckor över tiden, fick sättas igång och efter 48timmars aktivt förlossningsarbete med krystvärkar gick läkaren med på att snittta men det var för att bebisens hjärtljud var oroväckande - snacka om att det skall födas naturligt till vilket pris som helst.

Så summa sumarum är min personliga statestik som sådan att kejsarsnitt verkar att föredra om man jämför komplikationerna iaf om man bara vill ha ETT barn.
Som jag förstått det är däremot riskerna desto större om man blir gravid en gång till efter ett kejsarsnitt.
 
Senast ändrad:
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag hoppas det är ok att jag svarar med lite funderingar.

Jag har ju jobbat med anknytningar i 16 år, och bland dessa kvinnor är de snittade inte alls överrepresenterade, snarare tvärt om.
De allra flesta har fött vaginalt.

.

Detta stämmer med min bekantskapskrets iaf.
Jag känner dessutom oroväckande många som bara har ett barn och dröjer med ett andra för att de av olika anledningar har sådan skräck för ytterligare en naturlig förlossning.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Förberedelse och föräldrautbildning innan förlossningen då?
Spelar det någon roll?

Det vågar jag inte uttala mig om, men jag vet ju många till synes välfungerade kvinnor, välutbildade, inom arbetslivet, som drabbats.

Vad som händer medicinskt eller hur mycket hormoner spelar roll kan inte jag.

Vi vet ju att även fäder kan drabbas av detta fenomen, även om det inte är lika uttalat, och de föder ju inte fysiskt när de blir föräldrar.

På tal om fäder så knyter ju de an till sina barn, trots att de inte utför själva förlossningen. Jag tror det viktigaste ögonblicket är när man får barnet till sig, oavsett när/hur det kom ut.

Så är det ju för många som adopterar, föräldrakänslorna kommer när de får barnet i sin famn.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Jag vet inte vad som är svårt att greppa när det gäller "ältandet" om hur barnet kom ut. Det är för många en STOR omställning att födseln inte blev som de hade tänkt och önskat. Lägg dessutom till ett prematurbarn full med sladdar, sätta igång amning med pump istället för med barn och att inte få tillgång till barnet så kan man börja greppa de anknytningproblem och "ältande" om födseln som KAN uppstå. Kanske man empatimässigt har svårare att förstå om man själv fick den förlossning man räknade med?

Genom större information om snitt, prematurbarn och amningsproblem på föräldrakurserna så tror jag att man blir bättre förberedd och ju bättre förberedd man är desto lättare har man att acceptera att allt inte blev som man tänkt sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Naturlig födsel, eller?

Egentligen stör det mig inte så mycket personligen hur kejsarsnitt framställs. Men den syn som är inbakad på patienten/mamman när man framställer kejsarsnitt som man gör tycker jag är felaktig, osaklig och orättvis. Jag sökte på skojs skull efter information om blindtarmsoperation. Ingenstans inleder man med att tala om de stora riskerna och att det är en "farlig bukoperation". En rättvis information om kejsarsnitt borde i stället framhålla hur bra kejsarsnitt funkar i Sverige och att mödradödligheten är nästan 0. Inte lista hur mycket sämre ens barn kan komma att må för att det inte är fött vaginalt. Den info jag fick i samband med mitt snitt var fö att varken amning eller anknytning påverkas av snittet.

Och, för att knyta ihop säcken, ju mer av detta oproportionerliga tjat om lattemammor (på engelska finns ju tom begreppet too posh to push), med desto mindre respekt behandlar man kejsarsnittsföderskor i allmänhet tycks det.
 
Senast ändrad:
Sv: Naturlig födsel, eller?

Långt inlägg:


Att betänka är att vem som helst över 18 år kan gå och fettsuga sig, operera in silikonbröst etc. Detta är också operationer, och vissa skönhetsoperationer är också bukoperationer som man efter information om riskerna kan få utförda. I dessa fall krävs sällan en psykologkontakt för att bearbeta vad som verkligen ligger bakom operationen.

Men de bekostas väl i så gott som 100% av fallen med egna pengar, kanske därför de får göras utan knot jämfört med kejsarnitt eller också för att i kejsarsnitt är även en minderårig inblandad; barnet.
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Men ÄR det verkligen så att kejsarsnitten ÄR farligare?
SJÄLVKLART är det en stor risk att göra en bukoperation...
De som fött naturligt kan ha alla möjliga små dilemman t.ex. felläkta som ger smärta och/eller problem med sexlivet, inkontinenta mer eller mindre, otåligare blåsa.
Inkontinensen har inte med förlossningen att göra utan beror på den allmänna förslappningen nertill som är hormonellt styrd och sker pga att kroppen förbereder sig på att ett foster ska kunna passera ut därnere.
Och jag lovar dig, det finns komplikationer efter snitt också... Det tar lång tid innan smärtan i operationssåret försvinner. Man har ett område ovanför snittet som är helt bedövat (avskurna nerver).
Som jag förstått det är däremot riskerna desto större om man blir gravid en gång till efter ett kejsarsnitt.
NEj, det är ingen risk att bli gravid igen efter snitt om allt varit normalt. Efter ett snitt är det dessutom okej att föda vaginalt nästa gång. Det finns de som fött vaginalt efter två snitt också, men det rekommenderas inte.
För mig som hade ett barn som låg knasigt till vid första snittet, så att de fick klippa sönder livmodern lite extra för att öht få ut henne, blev det dock så att jag absolut inte fick gå igenom ett värkarbete vid de följande graviditeterna, för DET "extraklippet" gjorde att det blev större risk...
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

Lägg dessutom till ett prematurbarn full med sladdar, sätta igång amning med pump istället för med barn och att inte få tillgång till barnet så kan man börja greppa de anknytningproblem och "ältande" om födseln som KAN uppstå.

Men är inte problemet då just det att barnet inte är friskt?
Och inte att det blev just snitt?

Jag har ingenstans skrivit annat är just ett FRISKT barn.
Mitt andra vaginalt födda barn, var efter en lätt och kvick förlossning inte så välmående.
Han var för liten trots att han var fullgången och hade problem med att äta, komma ihåg att andas och hålla tillräcklig puls uppe.
Graviditeten hade varit trasslig på slutet med hotande förtidsbörd och Bricanylätande.
Och barnet hade slutat att växa några månader före förlossningen.
Jag tror inte att min stress över att jag inte fick ha mitt barn hos mig på flera dagar var mindre för att jag inte var snittad.
Och jag fick också pumpa igång mjölken.
Tack och lov så var det andra barnet och jag var efter första barnet väl förtrogen med pumpen.

Men i denna tråden så trodde jag att det handlade om vaginal förlossning kontra snitt och inte om hur barnen mådde efter förlossningen.
Naturlig förlossning förresten - är inte det en vaginal förlossning utan smärtlindring?
Epiduralbedövning är väl inte att räkna som "naturligt"?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

En rättvis information om kejsarsnitt borde i stället framhålla hur bra kejsarsnitt funkar i Sverige och att mödradödligheten är nästan 0. ....... Den info jag fick i samband med mitt snitt var fö att varken amning eller anknytning påverkas av snittet.

Det var den information som jag fick inför 1a barnet för 15 år sedan.
Jag kände mig trygg i att barnet skulle komma ut med snitt om det skulle gå fel.
Därför så kände jag mig lugn när jag skulle föda på helt vanligt hederligt gammaldags vaginalt vis.

Kan den sämre ekonomin i våra Landsting ha inneburit besparingar inom mödravården som har försämrat kvalitén på informationen sedan dess?
 
Sv: Naturlig födsel, eller?

"Men i denna tråden så trodde jag att det handlade om vaginal förlossning kontra snitt och inte om hur barnen mådde efter förlossningen."

Det gör det också eftersom problemet som diskuteras här inte är om barnet är friskt eller inte eller om amningen kommer igång eller ej, det är bara YTTERLIGARE försvårande omständigheter.
Kärnproblemet är att födseln inte blev som man tänkt och sorgen och besvikelsen i detta. Det är därför det är så viktigt med snittinformationen, man blir oerhört utsatt ( en redan utsatt position) utan adekvat information. Sedan säger det väl sig själv att anknytningen kan bli tuffare om snittet leder till nedsövning av mamman (urakut) eller om mamman inte får direkt tillgång till barnet efter snittet.

Sedan tror jag att vissa mammors klämkäcka attityder över att man minsann inte fött barn om det inte skett vaginalt kan såra oerhört. Hur har de snittade mammorna då fått sina barn - på ICA?

"Naturlig förlossning förresten - är inte det en vaginal förlossning utan smärtlindring?
Epiduralbedövning är väl inte att räkna som "naturligt"?"

Jag har inte använt uttrycket naturlig förlossning men skulle jag göra det skulle jag nog inte göra skillnad på om det använts smärtlindring eller ej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 551
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 342
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 923
Senast: cassiopeja
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp