Naturvårdsverket vill förbjuda lupin

OM vi nu ska diskutera skogsbruk. Det är också ett område som är läskigt för vi vet så lite och tar så stora risker. Så mycket är byggt på hävd.

Vetskapen hur svampar och träd lever i symbios och hur hela ekosystem skapar vad som är att likna vid "superindivider" är något decennium gammal. Vi vet hur vi ska minimera riskerna (undvika vidsträckta monokulturer, undvika att hugga de sista äkta gammelskogarna, vara rädda om våtmarker, undvika att kallhugga i extra känslig natur, typ fjällnära) Och precis som i övrigt lantbruk så är sannolikt en nyckel att främja småskalighet och en personlig knytning till platsen för produktionen. Det är så frustrerande att det inte går att genomföra pga i realiteten ganska små skillnader i avkastning. Jag tror dessutom att den typen av jord- och skogsbruk skulle öka livskvalitéen och antalet individer som kunde få sin utkomst på andra ställen än i städerna,

Jag blir så frustrerad - så mycket av det vi gör barkar käpp rätt åt helvete, i många fall vet vi bättre, men vi är fångade av ett ekonomiskt system som vi själva hittat på (Och nej, jag sitter inte med en lösning, och en kollaps av systemet med fiatpengar vore en mardröm. Jag tror tyvärr att vi är på väg dit)

Jag önskar ibland att vi kunde nöja oss med att tala om färgen på schabrak
 
P1s nyheter rapporterar om förslag från Naturvårdsverket om förbud mot att ha lupiner. Finns de i trädgården kan det bli böter eller i värsta fall fängelse

Jag är totalt förvirrad. De som har mest lupin på sina marker är väl ändå Trafikverket?
Går det ens att hitta en vägsträcka i ex.vis Mellansverige som helt saknar lupiner??

Sila mygg och svälja kameler?

/lupinhatare

Vägverket är skyldiga till spridning av lupinerna pga att fröna fastnar i vägkantsklipparna och trillar av längre bort. Kommunerna har inte råd, men tänk om någon annan myndighet skulle kunna sommaranställa ungdomar till att gräva upp lupinerna? Men det måste ske flera år i rad för det finns frön i jorden.
 
Vägverket är skyldiga till spridning av lupinerna pga att fröna fastnar i vägkantsklipparna och trillar av längre bort. Kommunerna har inte råd, men tänk om någon annan myndighet skulle kunna sommaranställa ungdomar till att gräva upp lupinerna? Men det måste ske flera år i rad för det finns frön i jorden.
Det är enklare att röja och om det är mkt kratta upp. Men man måste gå i bott och det är inte alla som gör det o då blir det mindre bra resultat.
 
OM vi nu ska diskutera skogsbruk. Det är också ett område som är läskigt för vi vet så lite och tar så stora risker. Så mycket är byggt på hävd.

Vetskapen hur svampar och träd lever i symbios och hur hela ekosystem skapar vad som är att likna vid "superindivider" är något decennium gammal. Vi vet hur vi ska minimera riskerna (undvika vidsträckta monokulturer, undvika att hugga de sista äkta gammelskogarna, vara rädda om våtmarker, undvika att kallhugga i extra känslig natur, typ fjällnära) Och precis som i övrigt lantbruk så är sannolikt en nyckel att främja småskalighet och en personlig knytning till platsen för produktionen. Det är så frustrerande att det inte går att genomföra pga i realiteten ganska små skillnader i avkastning. Jag tror dessutom att den typen av jord- och skogsbruk skulle öka livskvalitéen och antalet individer som kunde få sin utkomst på andra ställen än i städerna,

Jag blir så frustrerad - så mycket av det vi gör barkar käpp rätt åt helvete, i många fall vet vi bättre, men vi är fångade av ett ekonomiskt system som vi själva hittat på (Och nej, jag sitter inte med en lösning, och en kollaps av systemet med fiatpengar vore en mardröm. Jag tror tyvärr att vi är på väg dit)

Jag önskar ibland att vi kunde nöja oss med att tala om färgen på schabrak
Verkligen, man blir så besviken, SLU säger att mycelet i jorden, bundet till äldre träd, gör att plantor växer bättre, nära äldre träd, men dör och släpper ut mängder av koldioxid vid kalhygge. Men ändå hörde jag bara igår på miljömötet någon från skogsindustrin säga (som svar på frågan om att vi behöver öka skogstäcket i Sverige, EU krav och då kanske mindre kalhyggen?) att man ska absolut kalhugga maximalt men det här med ökad mängd skog ska ordnas med jättemycket gödning :arghh:, precis vad våra hav behöver. O_o (de är helt vansinniga och omoderna)
 
Vägverket är skyldiga till spridning av lupinerna pga att fröna fastnar i vägkantsklipparna och trillar av längre bort. Kommunerna har inte råd, men tänk om någon annan myndighet skulle kunna sommaranställa ungdomar till att gräva upp lupinerna? Men det måste ske flera år i rad för det finns frön i jorden.
Måste ju vara bättre att bara försöka ta dem innan de går i frö och trötta ut dem och sluta sprida dem.

Jag har jättesvårt att tro att någon vill ha ungdomar nära vägkanten. Speciellt när bilister kör över vägarbetare trots varningar och lampor, gärna straffar cyklister genom att spruta spolarvätska på dem och touchar hästar med backspegeln i vägrenen som det är.
 
Nej, längs med de stora vägarna är det inte lämpligt med ungdom men längs med de mindre är det inte så riskabelt. Sommarjobbande ungdomar jobbar oftast inte hela dagar så börjar de efter de flesta åker till jobbet o slutar innan de åker hem så är det ingen större fara. Vuxna som blir dömda till samhällstjänst skulle kunna bli beordrade att göra det längs de stora vägarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp