Naturvårdsverket vill förbjuda lupin

tanten

Trådstartare
P1s nyheter rapporterar om förslag från Naturvårdsverket om förbud mot att ha lupiner. Finns de i trädgården kan det bli böter eller i värsta fall fängelse

Jag är totalt förvirrad. De som har mest lupin på sina marker är väl ändå Trafikverket?
Går det ens att hitta en vägsträcka i ex.vis Mellansverige som helt saknar lupiner??

Sila mygg och svälja kameler?

/lupinhatare
 
Fängelse, tänk om Trafikverket slutade att sprida lupiner ,ryssgubbar och jättebalsaminer. Nu har deras entreprenör dessutom klippt kanterna för tidigt för att kunna få vackra blommor. Så trött på statliga verk som försöker få något annat ansvar än deras andra egna statliga verk och kommuner.
 
Men säger den föreslagna lagstiftningen att det är privatpersoner/trädgårdar som faller under lagen? Man får förmoda att det gäller alla som förfogar över mark där lupiner växer, inklusive statlig verksamheter.
 
Men säger den föreslagna lagstiftningen att det är privatpersoner/trädgårdar som faller under lagen? Man får förmoda att det gäller alla som förfogar över mark där lupiner växer, inklusive statlig verksamheter.

Ja, det är ju en helt annan sak att göra förvaltningsplaner i det läget. Är det inte klassat som invasivt kan man inte göra speciellt mycket för att bekämpa det.
 
Tycker att man mest hittar lupiner i diken. Vi har mängder vid våran dam men det är inget vi planterat själva.
 
Förbud att HA. Inte mot att plantera, sprida etc.?
I trädgårdar? (hur avgränsas då vilken mark som räknas som trädgård) Men det är tillåtet på andra delar av fastigheten?

Är du säker på att du inte har hört ett referat som är så dåligt att det förvanskat vad som är den egentliga innebörden i det förslagna regelverkets konstruktion? Låter skumt...
 
P1s nyheter rapporterar om förslag från Naturvårdsverket om förbud mot att ha lupiner. Finns de i trädgården kan det bli böter eller i värsta fall fängelse

Jag är totalt förvirrad. De som har mest lupin på sina marker är väl ändå Trafikverket?
Går det ens att hitta en vägsträcka i ex.vis Mellansverige som helt saknar lupiner??

Sila mygg och svälja kameler?

/lupinhatare

Jag har inget emot att det blir förbjudet att ha dom, men när det sitter nån i tv och påstår att det är villaägare som är den största anledningen till spridningen så blir jag rätt sur
 
Fängelse, tänk om Trafikverket slutade att sprida lupiner ,ryssgubbar och jättebalsaminer. Nu har deras entreprenör dessutom klippt kanterna för tidigt för att kunna få vackra blommor. Så trött på statliga verk som försöker få något annat ansvar än deras andra egna statliga verk och kommuner.

Fast att slå innan de går i blom är ju en av få saker man kan göra för att minska spridningen till en rimlig kostnad.
 
Jag har inget emot att det blir förbjudet att ha dom, men när det sitter nån i tv och påstår att det är villaägare som är den största anledningen till spridningen så blir jag rätt sur
Ursprungligen är det ju naturligtvis så.

Folk planterade lupiner i sina trädgårdar för att de tyckte de är fina, utan att veta vilket problem deras fina blommor skulle visa sig bli i framtiden.
 
Förbud att HA. Inte mot att plantera, sprida etc.?
I trädgårdar? (hur avgränsas då vilken mark som räknas som trädgård) Men det är tillåtet på andra delar av fastigheten?

Är du säker på att du inte har hört ett referat som är så dåligt att det förvanskat vad som är den egentliga innebörden i det förslagna regelverkets konstruktion? Låter skumt...
Inslaget ar kort men jag räknar Sveriges Radios P1 som tillförlitliga.
 
Det trodde jag att dom gjorde!
Googlar och ser att dom har vägrätt, men det innebär ju ett åtagande och där bör väl skötsel ingå?
Nja, föreskriver väl bara rättigheter för Trafikverket? Närmast liknande ett servitut. Rätt att göra det som de tycker att de behöver göra och förbud för markägaren att göra det som de tycker hindrar.

I slutändan antar jag det beror på hur lagstiftningen om de invasiva arterna är utformad vilka som förelägganden kan riktas mot - fastighetsägare, andra definierade mottagare, eller alla obegränsat?

(Järnvägarna är utlagda som egna fastigheter)
 
Jag har inget emot att det blir förbjudet att ha dom, men när det sitter nån i tv och påstår att det är villaägare som är den största anledningen till spridningen så blir jag rätt sur
Idag är det inte villaägare som är den största boven men det är från trädgårdar den kommer.
Tyvärr är det för gå villaägare som inser att det de odlar kan bli ett gigantiskt problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp