Naturvårdsverket vill förbjuda lupin

Ja, det är ett envist jobb som väntar. Men det blir definitivt inte bättre av att låta dem vara.....

Såg ett foto från Island med lupiner så långt ögat nådde.
Fast Island är ett helt annat land som haft ett annat problem, jag såg den här videon ett tag sedan och letade upp den igen.
Tldr; de har haft problem med att marken är som en öken där inget växer. Men lupinen gör det, vilket ska tydligen underlätta för framtida planteringar av träd som binder jorden etc.
 
Jag såg en video om detta och där fanns en bra förklaring till varför lupinen faktiskt, på delar av Island, är sjukt bra. Minns inte om det var i filmen, tror det, eller i kommentarerna. Har inte tid att titta igenom den nu rekommenderar den verkligen (och nej det finns ingen orsak att ha skiten i Sverige då situationen är en helt annan)
Oj, du hann före med exakt samma video! :laugh:
 
Du har definitivt sett planerat planterade lupiner... eländena i min slänt nedanför stenmuren, de som mamma tog hit från grannen eftersom de var så fina :meh: Nya grannen där har faktiskt utrotat de som fanns där och jag kämpar ju på med mina.
Absolut.
Bland generationen kvinnor som skulle varit, eller är 85-100 år nu, tyckte många att lupinen var vacker och ståtlig, och ville gärna ha dem i sina trädgårdar - detta var på 70-talet, och åtminstone en bra bit in på 80-talet.

Min nu bortgångna mammas stora trädgårdsodlarsorg var att hon tog lupiner upp till familjens fäbod, där de bredde ut sig hejdlöst.
 
Absolut.
Bland generationen kvinnor som skulle varit, eller är 85-100 år nu, tyckte många att lupinen var vacker och ståtlig, och ville gärna ha dem i sina trädgårdar - detta var på 70-talet, och åtminstone en bra bit in på 80-talet.

Min nu bortgångna mammas stora trädgårdsodlarsorg var att hon tog lupiner upp till familjens fäbod, där de bredde ut sig hejdlöst.

Ja, min mamma var född -45.
 
Jag såg en video om detta och där fanns en bra förklaring till varför lupinen faktiskt, på delar av Island, är sjukt bra. Minns inte om det var i filmen, tror det, eller i kommentarerna. Har inte tid att titta igenom den nu rekommenderar den verkligen (och nej det finns ingen orsak att ha skiten i Sverige då situationen är en helt annan)
Problemet är att hålla dem inom vissa områden knappast lär fungera på sikt. Just för att de är så invasiva.

Och i det isländska landskapet där nästan all mark består av sådana områden som är ideala för den ur konkurrenshänseende har de en sådan potential att slå ut nästan allt annat i frågan om ekosystem. Vilka dessutom i många fall är unika.

Jag är lite förvånad att landet som haft totalt importförbud på får sedan typ 200 år pga. de insåg sin ekologiska miljös sårbarhet, kan vara så naiva i fråga om de konsekvenserna en invasiv art kan få.
Men jorderosionen är ett enormt problem och klimat+markförhållanden gör återbildning av jordtäcke sker extremt långsamt på Island. Antar det är något alternativt värre scenario som gör att de gärna vill se hoppet i att lupinerna ska ge en genväg till att komma runt det.
 
I min värld är det skillnad på tomt och mark. Så jag är tvungen att fråga - menar du verkligen tomt? Eller mark vid hus?

I så fall är det ytterligt ledsamt.
Om ett hus står på en tomt om 1000-2000 kvadrat, så kallar jag det tomt. Mark för mig är större ytor. Det finns ju de som har en sommarstuga som står på 700 m2 naturtomt, alla har ju inte trädgård etc. Utan typ att man har en bit där man klipper gräset, och kanske några träd och lite lupiner i nåt hörn.
 
Problemet är att hålla dem inom vissa områden knappast lär fungera på sikt. Just för att de är så invasiva.

Och i det isländska landskapet där nästan all mark består av sådana områden som är ideala för den ur konkurrenshänseende har de en sådan potential att slå ut nästan allt annat i frågan om ekosystem. Vilka dessutom i många fall är unika.

Jag är lite förvånad att landet som haft totalt importförbud på får sedan typ 200 år pga. de insåg sin ekologiska miljös sårbarhet, kan vara så naiva i fråga om de konsekvenserna en invasiv art kan få.
Men jorderosionen är ett enormt problem och klimat+markförhållanden gör återbildning av jordtäcke sker extremt långsamt på Island. Antar det är något alternativt värre scenario som gör att de gärna vill se hoppet i att lupinerna ska ge en genväg till att komma runt det.
Ja det är helt klart inte okomplicerat.
 
Island verkar lite , tja jämfört med Sverige så kan vi i Sverige bara drömma om att skicka ut våra hästar eller får på känsliga fjällmarker. Där går både får och hästar fria hela sommaren på känsliga marker. I sverige var de så kloka så infördes obligatorisk återplantering av skog som man tog ned. Det är därför vi har en Levande skog och skogsindustri med fungerande återplantering att bråka om idag. Återplanterings skyldigheten är vital. Tar du ned ett träd måste du plantera ett träd.
 
"Låta växa" är antingen en formulering som är tämligen vag kring vad man avser att fånga för beteende, eller så är det en otroligt omfattande pålaga. I princip skulle det kunna betyda att varje fastighetsägare som inte klarar av att aktivt bekämpa varje exemplar av arten har misskött sig.
Det behövs ju någon slags förordning, vi skulle precis bekämpa lupiner i på gemensam yta grannskapet, genom att plocka buketter och sedan slänga dem i brännbart. Grannskapets Facebookgrupp. Men genast är det folk som -de är så fina, det är väl inte så farligt, det är mina lupiner jag vill plocka dem senare osv.
 
"Låta växa" är antingen en formulering som är tämligen vag kring vad man avser att fånga för beteende, eller så är det en otroligt omfattande pålaga. I princip skulle det kunna betyda att varje fastighetsägare som inte klarar av att aktivt bekämpa varje exemplar av arten har misskött sig.
Men som sagt, folk bekämpar folk som försöker bli av med lupiner med näbbar och klor, för de är "så vackra" och "inte så farliga". Det måste ju räknas som -låta växa.
 
Island verkar lite , tja jämfört med Sverige så kan vi i Sverige bara drömma om att skicka ut våra hästar eller får på känsliga fjällmarker. Där går både får och hästar fria hela sommaren på känsliga marker. I sverige var de så kloka så infördes obligatorisk återplantering av skog som man tog ned. Det är därför vi har en Levande skog och skogsindustri med fungerande återplantering att bråka om idag. Återplanterings skyldigheten är vital. Tar du ned ett träd måste du plantera ett träd.
Vet inte om jag ser gran/tallplanteringarna som skog.
 
Men var har du fått det ifrån? stämmer inte alls.
Stämmer väl delvis kanske, om än det inte är träd för träd som avses.

Screenshot_20230619_125417_Chrome.jpg


https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-tillsyn/skogsvardslagen/
 
Läs om-läs rätt...
Jag håller ju med dig, hurdå läs om-läs rätt. Borde jag argumenterat emot dig, menar du?

Jag höll med dig om att tidigare inlägg som menade att om man hugger ner ett träd så ska man ersätta det var fel. Jag citerade dig och höll med dig.

Så, läs-om läs-rätt, kanske? ;) Ibland händer det att någon svarar på ett inlägg och faktiskt håller med.
 
Vet inte om jag ser gran/tallplanteringarna som skog.
Hoppsan. Du ställer höga krav.

Skogarna jag vandrar i, de som för hundra år sedan var renhuggna för att få fram kol till järntillverkningen, de är planterade i de flesta fall. En del är självsådda från fröträd som lämnats.

Landet består till stor del av skog. Ska man begränsa "skog" till mark som aldrig nånsin planterats så blir det inte så mycket kvar.

Om du hör till dem som endast accepterar skog som trädbevuxen mark som aldrig huggit så lär du få leta.
Det som många betraktar som gammelskog är inte sällan sånt som någons farfar planterat.
 
Hoppsan. Du ställer höga krav.

Skogarna jag vandrar i, de som för hundra år sedan var renhuggna för att få fram kol till järntillverkningen, de är planterade i de flesta fall. En del är självsådda från fröträd som lämnats.

Landet består till stor del av skog. Ska man begränsa "skog" till mark som aldrig nånsin planterats så blir det inte så mycket kvar.

Om du hör till dem som endast accepterar skog som trädbevuxen mark som aldrig huggit så lär du få leta.
Det som många betraktar som gammelskog är inte sällan sånt som någons farfar planterat.
Jag tolkade mer inlägget som att det handlar om de skogar som plantera med en art i spikraka rader som blir rena monokulturer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp