Nedbedömd med irländare?

@Docka hur kommer det sig att du bytt gren? Ni var ju fenomenala på hoppning/terräng?

Först och främst TACK :)
Och som svar, det här är väl typ den korta versionen:
De senaste två åren har Nelly växt något helt sjukt - hon är 173 nu och väger 700 kg, + att hon blivit diagnostiserad med en "benägenhet för magsår" pga stressig mage (inte stressig häst), vilket har lett att hon måste ha fri tillgång på hö/gräs med konsekvensen att hon i princip alltid kommer vara lite tjock. Hennes stora kropp har dessutom blivit för långsam för terräng på den nivån jag hade velat kunna rida om vi skulle satsa helhjärtat på fälttävlan, och det är så galet dyrt med fälttävlan här i England att det är omöjligt att satsa halvhjärtat. Det hade gått. Jag tror fortfarande att hon hade kunnat gå 2* med bra resultat, men jag hade behövt pusha henne till den maximala gränsen i terrängen och det känns inte shysst mot henne som är en sådan bussig häst. Det hade aldrig känts enkelt liksom.
Och i hoppningen upplever jag att hon känner sig så begränsad när hindrena börjar bli större, som om hon inte får plats eller tillräckligt med tid på sig mellan hindren för att bli bekväm och självsäker. Och då känns det återigen som om jag kommer behöva pusha henne utöver hennes komfortzon för att tävla på den nivån jag vill tävla på, att det inte känns shysst, plus att jag själv inte tycker att hoppning som gren lockar lika mycket längre...
I dressyren är det "lättare" för Nelly att nå långt, och hon tycker att det är roligt hela tiden medan hon lätt tappar motivation i hoppningen.
Vi vill fortsätta hoppa och kanske ändrar vi oss någon gång på vägen, men i nuläget vill vi se hur långt vi kan gå inom dressyren :)
 
jag blev neddömd med min travare av en domare som sedan sa till mig att hen avskyr travare - så då visste jag det när det kom till anmälan. Sen kan man inte gå under stolen med att olika domare gillar olika hästar - vilket kan medföra att de föredragna ekipagen har mer utrymme för missar. Jag har en knabbe som jag tävlade och det var bara en tävling när jag red två lc klasser då jag stod frågande när vi inte ens red på godkända procent trots att hästen gick på tygeln, gjorde det den skulle där den skulle och vi red bra vägar - utan någon konstruktiv kritik. Men då vet jag ju det när jag anmäler till nästa gång. :) kan tilläggas att vi red La på 62% vanligen. nu tävlar inte jag för tillfället pga att knabben bröt bäckenet men har varit med på tävlingar och kikat och tycker att ribban generellt för Lc/lb har höjts. Det är enl mitt tycke högre krav på gångarter och formen än de var tidigare. Mitt tycke är även att hästen inte ska gå i msvform i lättklass men det blir mer och mer vanligt för att ens komma över godkänt..
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Jag har en korsning highlandponny/halvblod som jag ridit en lokal Lätt C på. Jag upplevde att vi blev rättvist bedömda. Pålle fick högre poäng på sina gångarter än vad jag fick på min ridning, samt kommentaren "bussig häst".

Folk brukar ha lite svårt att gissa vad som finns i min kille egentligen, har hört allt från kallblodstravare till övervuxen new forest :).
11021548_10152790208516662_5950293846170979003_o.jpg


I samma klass kom en travare 2:a på 67% så min domare var definitivt inte "rasist".
 
Nu har jag aldrig ridit just irländare men har tävlat med mina fjordingar under flera år på både ponny- och storhästtävlingar i allt från LC till högre LA-program. Extremt sällan har det hänt att jag tyckt att jag har fått dåliga poäng som jag skulle kunna skylla på "rasism", vi var inte bättre för dagen eller så har domaren legat lågt i sina poäng, även om det inte alltid är så att man håller med domaren, men de gjorde jag inte alltid heller när jag red "brun ponny". Enda gången det har varit riktig katastrof var när jag red ett program för en icke godkänd domare som dömde lite hejsan svejsan, inte heller hästrasens fel!
Däremot så händer det att man ibland får en del kommentarer under allmänt intryck eller verbalt, som kanske inte direkt tillförde något och som de hade kunnat hålla tyst om, om man säger så, där domarens personlig åsikter kommer in, men dessa påverkar ej poängen. Det ska tilläggas att vi ofta också har fått positiva kommentarer och glada tillrop, oavsett om poängen varit bra eller dåliga. Faktum är att de domare som varit mest "negativa" före min ritt, dvs de som fällt komentarer innan start, faktiskt är de som sen har dömt oss på ett sätt som verkligen har varit objektivt och där jag verkligen har känt att vi har fått exakt de poäng vi förtjänade.
En gång har jag efter att ha sett vem som skulle döma tävlingen övervägt att stryka mig, den gången startade jag o har aldrig fått så bra poäng eller kritik, så min erfarenhet är att det oftare är ryttare som har fördomar om domaren än tvärt om ;)
 
Jag är inte så erfaren inom dressyrtävlingar men kan bara hålla med, rasism inom dressyren är sällan något man märker av. och gör man det är det mer undantag än regel. Jag ställde upp i ett par pay & ride - LB med mitt russ (vuxen ryttare) och har alltid blivit positivt mottagen och fått poäng som förväntat. och jag kan säga att jag tvekade länge på hur folk skulle se mig (vuxen ryttare) på en B-ponny :o :)
 
Satt och funderade på det appropå den "rasismen" som finns inom dressyren. Man hör ju inte sällan om typ travare och skäckar som blir nedbedömda på tävlingar och sånt. Men hur är det med "okända irländare?". I allmänhet? I Stockholm på P&R/lokal LC-LB nivå?
På ponnysidan är det ju inget ovanligt, men jag tänkte på storhästsidan, på aktuell nivå/plats..
Hästen i fråga, även om denne står som helt okänd, lyser verkligen "irländare" och ser överlag ut som en lagom tjock, irländsk ponny (fast 14 cm för stor..) kan förövrigt förtydligas.
Frågar mest för att det inte känns så kul att åka ut, om man ändå bara skulle mötas av massa fördomar.

jag har tävlat travare, frieser, araber i dressyr bland storhästar, visserligen bara tom LA på samtliga men ändock....har placeringar med samtliga så jag tycker inte jag kännt ngn rasrasim. DOCK har jag fått höra en en del på framridnigarna på främst friesern att han inte hade där att göra av medtävlande som ansåg att det var en körhäst. Men på dom starterna var också dom starterna han placerade sig.
 
@Fiorano nej. Jag skrev att det var en tävling där jag inte förstod poängsättningen då hästen gjorde det den skulle Eftersom jag inte ficl nån konstruktiv kritik utan det stod att det var en fin och jämn ritt med bra vägar - 61% dvs inte ens godkänt i en lc där varken gång eller högre form krävs. Sen om det var att hon inte gillade hans typ, rörelsemönster, utseende eller ekipaget eller vad hon nu hade för anledning vet jag inte. Han ser inte ut som hästen du visar, han är 168cm grov och rosa. Som sagt. Jag tar det inte så hårt - upplever jag det inte rättvist anmäler jag inte till den domaren. BedömningSport kommer alltid vara bedömningssport :) har ridir lc på hlb utan gång som gått på 65% jämnt för tre domare på ett meeting lc-lb med placeringar 3-6 av över 30 startande För domare som dömer upp till Georg. men 57% för den fjärde för hästen behövde bli ännu högre i formen och ha mer gångarter i en lc..
 
Satt och funderade på det appropå den "rasismen" som finns inom dressyren. Man hör ju inte sällan om typ travare och skäckar som blir nedbedömda på tävlingar och sånt. Men hur är det med "okända irländare?". I allmänhet? I Stockholm på P&R/lokal LC-LB nivå?
På ponnysidan är det ju inget ovanligt, men jag tänkte på storhästsidan, på aktuell nivå/plats..
Hästen i fråga, även om denne står som helt okänd, lyser verkligen "irländare" och ser överlag ut som en lagom tjock, irländsk ponny (fast 14 cm för stor..) kan förövrigt förtydligas.
Frågar mest för att det inte känns så kul att åka ut, om man ändå bara skulle mötas av massa fördomar.

Jag hade en irländare förut som jag tävlade massor med dressyr på (upp till LA:4). Det var en stor isabell och det stod "imp Irland" i hans pass, men vi blev inte nerdömda för det. Har massor med placeringar med honom. Jag har fått stryk av både fjordingar och ponnysar på dressyrtävlingar för stora hästar, så jag håller med de andra om att hästrasismen bara är ett påhitt - man får de poäng man förtjänar.
 
Satt och funderade på det appropå den "rasismen" som finns inom dressyren. Man hör ju inte sällan om typ travare och skäckar som blir nedbedömda på tävlingar och sånt. Men hur är det med "okända irländare?". I allmänhet? I Stockholm på P&R/lokal LC-LB nivå?
På ponnysidan är det ju inget ovanligt, men jag tänkte på storhästsidan, på aktuell nivå/plats..
Hästen i fråga, även om denne står som helt okänd, lyser verkligen "irländare" och ser överlag ut som en lagom tjock, irländsk ponny (fast 14 cm för stor..) kan förövrigt förtydligas.
Frågar mest för att det inte känns så kul att åka ut, om man ändå bara skulle mötas av massa fördomar.

Personligen har jag inte tävlat dressyr på säkert * drar efter andan* 13 år...
MEN jag tror, som många andra i tråden att det är lite mer rykte/ trams med dressyrrasism. Senaste exempel av egen erfarenhet var när jag tävlade "ful ponny" ( Korsn. Lipizzaner/russ/fullblod... Tänk såna kottdjur ) mot dressyrhalvblod. Jag gjorde det för att programmet jag ville rida ( LB:1 eller 2) bara var för storhästar. Blev verkligen inte neddömd för att jag satt på något som mest liknade en knubbsäl, utan fick saklig bedömning på det domaren skulle bedöma, och utefter hur jag red/ lyckades ta fram min häst. Tror jag kom 6a-7a.

Jag har också kommit trea i en LB:2a ( för länge sedan) med en typisk irländsk, halvgrov, ful skäckig ponny mot typiska ponnyer av halvblodstyp.

Dock vet jag ju ( som sysslar mkt med galoppörer) att ex.galoppörer kan få dåliga poäng i travprogram, precis som jag kan tänka mig att ex.travare kan få lite sämre poäng i sina galoppdito. men det rör sig väl mer om att galoppavlade fullblod ofta har risig trav och tvärtom. Det är ju inget som är omöjligt att förbättra, och det finns ju en hel del exempel på både fullblod och varmblodstravare som gör jättefina starter på dressyrbanan.

Ut och tävla med dig, den som lever får se ;)
 
Åh, tack för alla inlägg! :D
Angående den påstådda rasismen så har jag faktiskt hört något väldigt enstaka fall med någon travare, men faktiskt inte annars. Så det är väl - lyckligtvis inte - jätteutbrett trots allt.
Nej, aktuell häst är inte någon IC/IC-korsning/skäck, utan en ID/ISH (ev. med lite mara i), modell "Mulle-ponny", fast 14 cm över ponnymått :angel:
Rör sig dock hyfsat typ. Ingen Valegro, men jag har sett värre!
 
Jag kan tycka att det är tråkigt när mitt kallblod tar i för kung, fosterland och från tårna för att få en snygg ökad trav som strechar ut det vanliga travsteget med hela sju centimeter, betyg sex, medan ett SWB gör något halvdant och får betyget sju. Det är inte rasism utan rasers olika förutsättningar, men lite tråkigt är det allt.
 
Har sett Fjording som gått LA med godkända resultat (bland stor häst) och även Haflinger som gått bra i dressyr. Vet en irländsk unghäst (grov skäck) som precis debuterat LB med klart godkänt resultat. Finns väl ngn Fjording som tävlar MSV också?

Det finns ett flertal fjordingar som går LA med drygt 60%.
Den bästa dressyrfjording jag sett i Sverige, är kvalad till StGeorge. Går MSV A på 65% eller i den branschen.
Fast så går inte de flesta fjordingar...

Jag rider fjording och kallblodstravare i dressyr, har ett fjordingsto i C-ponnystorlek som jag rider LA ¨på jakt efter kval till fjordhästSM. Just nu krävs 60% i LA vid tre tillfällen under ett år.
Jag tycker inte att jag blivit neddömd pga hästras, de avdrag jag fått har varit korrekta. De plus jag fått har nog varit korrekta också. Fått en del 6.5 och en del 7 och det är inte så illa på en sexårig fjording.
Min femårige fjordhingst fick 59.8% vid senaste försöket på LB, det var rimligt. Vi fick en hel del avdrag som i grund berodde på hästens koncentrationsproblem, inte pga hästrasen. Sjuorna berodde knappast heller på hästrasen. Hade vi inte missat det där med galoppfattning, hade vi inte bockat i galopplängningen och om vägen hade varit lite mer korrekt så hade vi ju landat på rätt bra poäng.
 
Håller med i att man i regel får de poäng man förtjänar. Hör ju även 'halvblodsryttare' som klagar på domaren eller dåliga poäng, som faktiskt varit helt rättvisa...

(Har själv erfarenhet från min new forest/travare som gjort 62% i msvb4, vi har fått vår beskärda del av kassa procent genom åren såklart. Men jag kan knappast beskylla domare för det, däremot har jag domarna att skylla för att vilja utvecklas och ta till mej av all kritik och se till att vi gått från 50% i La1 till placeringar i msvc :up:
Men det kanske hjälper till att han är vanlig brun ;):D )
 
Även jag tror att "rasdiskriminering" i dressyrtävlingar är en modern myt. Det finns säkert undantag, men då är det nog verkligen just undantag.

Jag har en new forest/xx korsning som ser ut som en stor ponny, min mamma har arabiskt fullblod. Vi tävlar i lätta klasser och har aldrig upplevt att vi skulle ha blivit sämre bedömda jämfört med halvbloden. Sen att vi fått låga poäng är en annan femma, men det är ju bara att åka hem och träna mer! Ju mer man tränar, desto mer tur har man ;)

För övrigt var det en nordsvensk av bruksmodell (alltså groooov) som vi tävlade mot några gånger förra året, tror den placerade sig alla gångerna. :) Förvisso i LC, men ändå!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp