Bukefalos 28 år!

Mirre

Trådstartare
Det är det enda jag säger på dagarna tror jag:crazy:
Och det enda som händer att Isak antingen tittar på mig bara och gör det han inte får ändå, eller håller för öronen och gör det:eek::crazy:

Vad gör man? HUR gör man?

Han får inte klättra på trappgrinden, trappen, vagnen osv:crazy:
 
Sv: Nej ajaj!

varför får han inte klättra?

de lyder inte i den åldern, speciellt inte sånt. choose your fights och säg nej till sådant som är direkt farligt som att stoppa fingrarna i eluttag mm. klättra är något naturligt och var glad för att han vill utvecklas!
 
Sv: Nej ajaj!

Precis, jag låter min dotter pyssla på och klättra bäst hon vill medan jag smyger bakom redo att rädda henne. NEJ är ju egentligen ett ord som ska vara bannlyst hemma, enligt pedagogikböckerna. Jag ropar dock "nej ush ush" när hon gräver i toalettstolen, någon måtta får det vara :angel:.
 
Sv: Nej ajaj!

Jag låter Loke klättra eftersom att han utvecklas och måste ju får lära sig och undersöka själv.

Men, är det något farligt ställe han vill klätta på eller upp på matbordet, så tar jag bort honom därifrån gång på gång tills han förstår att just där ska han inte klättra. Då går han och gör någonting annat.
 
Sv: Nej ajaj!

varför får han inte klättra?

de lyder inte i den åldern, speciellt inte sånt. choose your fights och säg nej till sådant som är direkt farligt som att stoppa fingrarna i eluttag mm. klättra är något naturligt och var glad för att han vill utvecklas!

Att klättra i trappgrinden/trappen är väl sådant som jag skulle se som direkt livsfarligt. Om inte annat kan man göra sig riktigt, riktigt illa. Ser framför mig en väns lillebror som kartade över trappgrinden och slog sig till bruten arm och hjärnskakning när han i ett obevakat ögonblick trillade över kanten. :crazy:


Nu nej:ar jag ganska sällan jag också. De gånger jag verkligen måste säga ifrån får det större effekt, brukar låta henne hållas alt. erbjuda henne något annat att göra.
 
Sv: Nej ajaj!

Precis och våran grind är ju uppe på övervåningen.
Klättra på vagnen är väl mest att han kan ramla och slå sig.
Fastna med en fot och ramla tex.

Han får klättra och hålla på när vi är precis där han är.
Men är det bara han och jag och jag lagar mat eller så, är det ju lite svårt att vara med i alla rörelser
 
Sv: Nej ajaj!

Ajaj men då måste han varit lite längre va, för om en ettåring kan ta sig över en trappgrind får man nog fundera på att köpa en ny av ett annat märke.

Enklaste sättet att slippa säga nej är nog att distrahera med något annat, roligare.
 
Sv: Nej ajaj!

Ajaj men då måste han varit lite längre va, för om en ettåring kan ta sig över en trappgrind får man nog fundera på att köpa en ny av ett annat märke.

Vissa ungar är ju starkare/envisare än andra, ser ju bara till min spindel-flicka som tog sig ur spjälsängen när hon var 8 månader, och hon är inte speciellt lång, tvärt om. Hon är stark som en oxe och smidig som en liten apa.

När hon tog sig över sängkanten då första gången är något av det värsta jag vart med om, vaknade vid 4 på morgonen av en duns följt av ett skrik, bloden sprutade ur näsan och munnen då hon självklart följt tygndlagen och åkt med ansiktet före.

Det är ingen skillnad på våran spjälsäng jämfört med andras.
 
Sv: Nej ajaj!

usch och fy det låter jättehemskt! hon måste varit superstark! men lät du henne sova där efter det?
 
Sv: Nej ajaj!

Otäckt :eek:
Elina klättrar överallt, och slår sig några gånger om dan, jag sätter handdukar etc i dörrspringor och skåp så hon inte kan klämma sig så farligt, och försöker fånga när hon klättrar och ramlar, men det är svårt, man är ingen bläckfisk själv. Helst vill jag låsa in henne i ett madrasserat rum :rofl: Jag vet ju att hon SKA undersöka, men det är svårt ... just nu är det roligaste att pilla på stereon, dra ut alla wii-kontroller från hyllan, äta spelkort och klättra på underredet till bordet (= mååånga gråtstunder har skett när hon halkat därunder).

Ja puh! Sängen har hon inte tagit sig ur iaf!
 
Sv: Nej ajaj!

usch och fy det låter jättehemskt! hon måste varit superstark! men lät du henne sova där efter det?

Nej vi sov på madrass på golvet under några månader. Nu sover hon i spjälsängen igen och det har hittills inte hänt att hon kartat över, men nu är hon såpass smidig att hon vet hur hon ska göra för att landa på fötterna, och golvet runt om sängen är madrasserat utifall att. Det blev ohållbart att ha henne på madrass då hon sov väldigt dåligt med den lösningen, och växasängen är hon helt ointresserad av att sova i.Kanske inte det bästa lösningen men hon vill verkligen sova i sin spjälsäng, så jag har fått ordna det på bästa sätt så att hon kan göra det fram tills hon känner sig redo att byta bort den.
 
Sv: Nej ajaj!

Tycker det låter som att du har ordnat det alldeles utmärkt för din dotter!:laugh:

Men, vad hemskt att hon klättade ur sådär! Man får ju en hjärtinfarkt!

Loke är en liten apa han med, överallt ska han vara och man känner ju sig rätt värdelös som mamma när han slår sig i stort sett varje dag.

Helst vill jag väl låsa in honom på hans rum, men det skulle nog inte han tycka om!:p

Sängen har han inte lyckats ta sig ur ännu, men han börjar klättra...
 
Sv: Nej ajaj!

Det är jättesvårt när man ska hålla reda på de små liven när man lagar middag! Man får ha superhörsel och ögon som en hök eller hur?:D
Men Loke brukar för det mesta vara med mig i köket, men han vrir om alla knappar och sånt på ungnen. Jag får ha lite bättre tålamod med det där och ge honom något annat.

Att han river ur allt ur skåp och lådor har jag inga problem med, det "farliga" är ju borttaget, men plattorna till spisen vill jag helst att han låter bli att vrida på, då jag använder dom nä jag lagar maten. Att han bränner sig tror jag inte, jag står ju där.
 
Sv: Nej ajaj!

Det är jättejobbigt att ha enn ettåring. Det bästa man kan göra är att försöka aktivera dem så mycket som möjligt, dvs parken, ÖF och övervakad lek hemma. Sen kan man försöka barnanpassa så mýcket som möjligt så man slipper ropa nej hela tiden. Lycka till!
 
Sv: Nej ajaj!

Jag har nog en ganska lugn dotter tror jag, har inte fattat det tidigare :o. Hon är 1.5 och har hitills inte varit intesserad av att klättra någonstans. Hon är också hemskt försiktig med grejor- skulle utan problem kunna släppa lös henne i en porslinsaffär och har aldrig behövt barnsäkra hemmet. Jag kan både dusha, laga mat och dricka kaffe utan att behöva övervaka henne (hon borstar och pysslar om hundarna, sorterar tvätt, plockar ur diskmaskinen, sopar, städar mitt smyckeskrin o.s.v. o.s.v under tiden). Brukar även ha med henne på jobbet och hon pysslar på där också (går inte på dagis). Däremot var hon RIKTIGT jobbig under spädbarnstiden, ett skrikbarn man fick bära dygnet runt tills man var helt knäckt, så jag kanske förtjänar en lugn period nu :D. Minns att då var jag så himla avis på alla mammor med nöjda och lugna bebisar...
 
Sv: Nej ajaj!

Jadu, pigga och aktiva ettåringar ger sina föräldrar gråa hår. :) Under ett par *månader* hade vi alla matstolar liggande ner på golvet, för annars var vår lilla klätterapa uppe på borden så fort vi vände ryggen till. Vi lät henom klättra väldigt mycket under övervakning eftersom hen tyckte det var så förtvivlat roligt, och det är nyttigt för motoriken. Men just klättra upp på borden, där gick gränsen. Fallskador från den höjden är inte kul. Och det är skitsvårt att distrahera med något roligare när klättra är det roligaste som finns, och de har noll impulskontroll.

Vi var väldigt mycket ute på lekparken den sommaren, hen klättrade upp-ner-upp-ner-upp-ner i rutschbanetrappan med en förälder precis bakom. Någon gång åkte vi ut till brukshundsklubben med kompisar, och lät litet barn klättra upp och ner på agilityhindren medan de tränade sin hund. Allt som funkar är bra :)

Nu vid snart två års ålder har hen kommit på en ännu jobbigare grej - hen släpar iväg pallar och stolar och ställer dem mot möbler och bänkar för att kunna klättra *ännu* högre. Det är tur att hen fortfarande vill vara väldigt nära oss så vi oftast ser vad som är på gång. Men senast igår blev det oroväckande tyst, och då stod hen uppe på skötbordet och plockade med nagelsax och febertermometern som ligger på en hylla på väggen ovanför. Så det är punktmarkering som gäller under dagarna...
 
Sv: Nej ajaj!

Det är det verkligen.
Han blir ju 1 om en månad.
Men samtidigt är det otroligt roligt också.

Hehe ja laga middag är tufft, han klättar och pillar med allt.
Välta köksstolarna är väldigt kul också, problemet är att han oftast sitter bakom dem och gör det så de välter över honom:crazy: Mindre bra
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
26
· Visningar
907
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 209
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 982
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp