Bukefalos 28 år!

Nekas faderskapstest

Eloise

Trådstartare
Ställer min fråga till allvetande buke då min vän inte lyckas få något bra svar någonstans, kanske vet någon av er något som kan vara till hjälp.


Lång historia kort:

Min vän fick för ca två år sen barn med en kvinna, nästan direkt efter förlossningen sa hon att det inte var hans barn, hon påstår att faderskapstest är gjort, och det visar att han inte är far, men hon vägrar visa honom testresultatet.


Kvinnan har tidigare varit missbrukare, lidit av svår depression, och självskadebeteende. Detta har hon varit fri ifrån under ett par års tid.
Senare delen av graviditeten började hon ljuga för sin familj igen, och blev personlighetsförändrad.

Några veckor efter förlossningen flyttar hon till annat eu-land, utan ett ord till min vän, och blir sambo med en man som hon säger är far till barnet. (Hon har alltså haft en affär när hon var i relationen med min vän)

Sedan tidigare har hon en son på tio år, som bor med sin far i samma land som hon nu bosatt sig i. Hon har aldrig haft vårdnad om sonen, och under hans tio år endast träffat honom ca en gång om året.

Min vän har haft kontakt med socialtjänst, advokat och polis, men de säger att de inget kan göra för att hjälpa honom. Tydligen har mamman rätt att vägra visa faderskapstestet. Nu när hon inte längre är skriven i sverige så är det öht ingen som försöker hjälpa honom.

Vad gör man?
Tilläggas ska att det är ganska tydligt att min vän är far till barnet, chansen att en blond, ljushyad kvinna, får ett mörkhyat barn med afrohår, tillsammans med en rödhårig man känns tämligen liten...
 
Sv: Nekas faderskapstest

Har det inte gjorts någon faderskapsutredning? Det ska ju ske automatiskt om inte mamman är gift eller papper har skrivits innan barnet har fötts.

Om din vän vill dra igång en faderskapsutredning gissar jag att det är socialtjänsten han ska vända sig till.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Här skrivs inga papper innan barnets föds, det verkar variera mellan olika kommuner hur de gör med det. Vi har efter båda barnens födelser blivit kallade till stadshuset för att bekräfta faderskapet eftersom vi inte är gifta och om förfarandet varit sådant kan ku kvinnan o hennes nya / den hon vill ha som far till barnet ha varit där o skrivit under tillsammans. Dock kan man ju tycka att någon borde reagerat om barnets utseende så uppenbart avviker från föräldrarnas.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Här skrivs inga papper innan barnets föds, det verkar variera mellan olika kommuner hur de gör med det. Vi har efter båda barnens födelser blivit kallade till stadshuset för att bekräfta faderskapet eftersom vi inte är gifta och om förfarandet varit sådant kan ku kvinnan o hennes nya / den hon vill ha som far till barnet ha varit där o skrivit under tillsammans. Dock kan man ju tycka att någon borde reagerat om barnets utseende så uppenbart avviker från föräldrarnas.

Oj, det tycker jag personligen låter lite märkligt. Vad händer då om mamman, hemska tanke, dör under förlossningen? Jag förstår ju att man genom faderskapstest löser vårdnadsfrågan på sikt, men sådär på en gång finns ju ingen vårdnadshavare för barnet. Det skulle inte jag tycka känns bra alls.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Svarar er alla på samma knapp.

Kvinnan har ju uppgett den utlandsboende mannen som far, vet inte hur man "dubbelkollar" det eftersom han, mig veterligen, inte varit på plats i Sverige för att bekräfta det.

Socialtjänsten säger att de inte kan hjälpa min vän, likaså polisen, de säger att eftersom mamman till barnet är skriven utomlands nu så finns det inget dom kan göra.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Så är det ju förstås. Men samtidigt går väl ett test ganska snabbt o som tur är dör inte speciellt mga under förlossningen.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Vill man så får man skriva papperna innan, men det är upp till en själv att ta kontakt då. Det vanliga förfarandet är att göra det när barnet är fött.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Jag har hört några kollegor prata om något liknande. I det fallet var det två män som båda tog på sig faderskapet. En som tillsammans med modern tog på sig faderskapet genom en sådan där intervju med socialtjänsten. Och en som lite senare ringde och sa sig vara den rätta fadern till barnet.

När det hela skulle utredas vägrade modern provtagning av barnet. För att kunna göra något på ett sådant litet barn utan vårdnadshavarens medgivande krävs en LVU (lagen om vård av unga, tvångsomhändertagande typ). Och då modern inte på något annat sätt misskött barnet beslutades att det inte fanns någon grund till LVU. Därmed kunde heller inte några tester av barnet göras, även om den ena mannen uppgav att han ville få ett faderkapstest gjort. Då han inte var registrerad far hade han ingen talan för barnets del.

Vårdnadshavarens rätt att bestämma över barnet stod här i konflikt med barnets rätt till en far. Men då en man redan tagit på sig faderskapet så fanns det redan två "föräldrar" så att säga. Och om jag har förstått det hela rätt så har barn rätt till sina föräldrar, men man har liksom inte samma rättigheter att få vara förälder till ett barn.

Jag vill reservera mig för att jag missförstod mina kollegors resonemang då jag inte jobbar med familjeärenden.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Tack för svaret!

Är det som du säger känns det ju ganska kört för min vän... Det blir ju inte lättare av att mamman och barnet inte bor i Sverige längre heller...
 
Sv: Nekas faderskapstest

Din vän kan ju alltid kontakta motsvarigheten till socialtjänsten i det land mamman bor och fråga om det finns något sätt att lösa detta.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Det har han gjort men de hänvisar bara till svenska myndigheter.

Om det är av betydelse så är det England mamman flyttat till.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Okej, då är det nog klurigt. Socialtjänsten verkar enligt lagen inte ha någon skyldighet att utreda om barnet inte bor i Sverige.

Socialstyrelsen står iofs över socialtjänsten så det går kanske att kolla där. Det är ju märkligt att i lag hävda att barn har rätt till sitt biologiska ursprung men vifta bort det bara barnet flyttar utomlands.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Oj, det tycker jag personligen låter lite märkligt. Vad händer då om mamman, hemska tanke, dör under förlossningen? Jag förstår ju att man genom faderskapstest löser vårdnadsfrågan på sikt, men sådär på en gång finns ju ingen vårdnadshavare för barnet. Det skulle inte jag tycka känns bra alls.

I det fall jag känner till om detta fick mammans närmaste anhörig vårdnad om barnet tills faderskapet fastställts och vårdnaden kunde överföras på honom.
 
Sv: Nekas faderskapstest

I det fall jag känner till om detta fick mammans närmaste anhörig vårdnad om barnet tills faderskapet fastställts och vårdnaden kunde överföras på honom.

Vilket kan vara väldigt opraktiskt om denna person bor 100 mil bort. Jag skulle aldrig våga chansa och skriva papperen efter förlossningen. Här informerades vi tidigt på MVC/föräldrautbildningen att vi bör fixa sådant innan förlossningen.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Har den som blir vårdnadshavare någon som helst vett i skallen och förhållandet mellan far och mor var normalt borde väl vårdnadshavaren då antingen bjuda in pappan eller flytta in hos honom tills det är löst kan man tycka. Svårt att tro att min mamma skulle komma på nåt annat i alla fall.

Ts, knepig sits. Hur mycket har han legat på? Kan ju i vissa fall löna sig att prata med fler än en person och att ställa följdfrågan "vem ska jag ringa då?".
 
Sv: Nekas faderskapstest

Det stod om ett sånt fall i vår lokaltidning för något år sen. Föräldrarna var inte gifta, och mamman dog under förlossningen. Myndigheterna hade tydligen krånglat något enormt med faderskapsutredningen på barnet (det var det hela artikeln handlade om, att den stackars mannen först förlorade sin sambo och sen heller inte fick vårdnaden om deras gemensamma barn förrän efter typ åtta månader :crazy:), och då har jag för mig att det var barnets mormor som fick vårdnaden istället. Nu hade väl de bra kontakt, så barnet bodde väl egentligen med pappan ändå, men det finns ju fall där släkten finns långt borta och där man kanske inte ens kommer överens.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Har den som blir vårdnadshavare någon som helst vett i skallen och förhållandet mellan far och mor var normalt borde väl vårdnadshavaren då antingen bjuda in pappan eller flytta in hos honom tills det är löst kan man tycka. Svårt att tro att min mamma skulle komma på nåt annat i alla fall.

Vilket man inte kan utgå ifrån.

I mitt fall har mitt barns pappa och min mamma visserligen en god relation men hon bor 100 mil härifrån. Inte världens lättaste sak för min partner att bara flytta in hos henne (eller vice versa) eftersom de har jobb där de bor.

Nu gifte vi oss innan, men hade vi inte gjort det hade vi definitivt skrivit under papperen innan.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Ställer min fråga till allvetande buke då min vän inte lyckas få något bra svar någonstans, kanske vet någon av er något som kan vara till hjälp.


Lång historia kort:

Min vän fick för ca två år sen barn med en kvinna, nästan direkt efter förlossningen sa hon att det inte var hans barn, hon påstår att faderskapstest är gjort, och det visar att han inte är far, men hon vägrar visa honom testresultatet.


Kvinnan har tidigare varit missbrukare, lidit av svår depression, och självskadebeteende. Detta har hon varit fri ifrån under ett par års tid.
Senare delen av graviditeten började hon ljuga för sin familj igen, och blev personlighetsförändrad.

Några veckor efter förlossningen flyttar hon till annat eu-land, utan ett ord till min vän, och blir sambo med en man som hon säger är far till barnet. (Hon har alltså haft en affär när hon var i relationen med min vän)

Sedan tidigare har hon en son på tio år, som bor med sin far i samma land som hon nu bosatt sig i. Hon har aldrig haft vårdnad om sonen, och under hans tio år endast träffat honom ca en gång om året.

Min vän har haft kontakt med socialtjänst, advokat och polis, men de säger att de inget kan göra för att hjälpa honom. Tydligen har mamman rätt att vägra visa faderskapstestet. Nu när hon inte längre är skriven i sverige så är det öht ingen som försöker hjälpa honom.

Vad gör man?
Tilläggas ska att det är ganska tydligt att min vän är far till barnet, chansen att en blond, ljushyad kvinna, får ett mörkhyat barn med afrohår, tillsammans med en rödhårig man känns tämligen liten...

Förmodligen är inte mannen part i målet, dvs att det finns en registrerad far i det nya EU-landet. Alternativt att de har regler som gör att det är "fader okänd" funkar utan invändningar.

Om vi ser det från andra hållet så är det lite orimligt att en okänd man dyker upp och insisterar på att ta DNA-test på dina barn. För att han hävdar att han är far.

Så småningom får barnet rätt att vara part och kräva en utredning, men då är inte barnet normalt sett barn längre.
 
Sv: Nekas faderskapstest

Fast orimligt är det väl inte egentligen då min vän och kvinnan sedan länge hade ett förhållande och detta går att "bevisa".

Tack för ditt svar!
 
Sv: Nekas faderskapstest

Fast orimligt är det väl inte egentligen då min vän och kvinnan sedan länge hade ett förhållande och detta går att "bevisa".

Tack för ditt svar!

Nej, det är inte orimligt. Eftersom din vän hade ett förhållande med kvinnan när hon var gravid borde socialtjänsten ha tagit hänsyn till det när faderskap skulle fastställas. Problemet nu är att det dels har gått en viss tid, att en pappa redan finns på papperet och att kvinnan har flyttat utomlands med barnet.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 666
Senast: Elendil
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 945
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 233
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp