Bukefalos 28 år!

Nerslagen i skolan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nerslagen i skolan

Eftersom du kräver att Snuffsan ska ha förståelse för de killar som misshandlat hennes dotter, måste du ju kunna förklara för oss hur förstående du var mot dina mobbare.

Hur ska ni ha det egentligen?
Ena stunden ska jag bege mig och andra stunden ska jag svara på frågor och diskutera.
Begriper du hur svårt det är att vara till lags i en sådan situation?
 
Sv: Nerslagen i skolan

*kl*

För att återgå till trådens ämne:

Har själv blivit misshandlad under skoltid, inför ögonen på lärare dessutom. Än i dag har jag varken förståelse eller förlåtelse varken för de som misshandlade mig eller för skolans avsaknad av handling. Det är ingenting man ska eller måste ha, och jag hade faktiskt tagit enormt illa vid mig om mina föräldrar hade börjat "tycka synd om" och "bry sig om" och "ha skyldigheter gentemot" mobbarna, det hade varit värre än om de inte gjort något alls, vilket var precis vad de gjorde (ingenting alls, alltså). Jag ångrar att jag inte stegade direkt upp till polisstationen och anmälde igen, och igen, och igen, men sådant är svårt när man är 14-15 år och varken har stöd i skolan eller hemifrån.

Vad gäller div. diagnoser så kan sådana möjligen ge något i närheten av en förklaring, men absolut inte en ursäkt. Jag har själv ADHD av kombinerad typ och förmodligen av svårare grad än jag tidigare trott, och jag har ändå kunnat bete mig "som folk". Även om jag mått dåligt så har min bristande impulsförmåga (eller någon annan komponent av diagnosen ADHD) aldrig gjort att jag begått en sådan kombination av handlingar (avvika från punktmarkering, gå till plats jag inte får befinna mig på, avsiktligt och med syfte att skada rikta våld mot annan person, för att använda exemplet i tråden) att det lett till att någon blivit skadad. Att mindre barn med diagnos kan göra tokiga saker är en sak, men med 15-åringar tycker jag att det borde vara slutdaltat, oavsett om diagnos finns eller inte. Det finns ingen ursäkt för att de inte ska ta ansvar för sina handlingar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nerslagen i skolan

Jag önskar också att mina föräldrar och senare min mamma hade anmält det som mina klasskamrater gjrode mot mig. Det var några möten i skolan men inte fan blev det bättre. En av de som höll på värst flyttades till paralellklassen som gick mitt emot min klass och som hade raster samtidigt som min klass, så det blev överhuvudtagety ingen förbättring alls. På den tiden var det nog inte så vanligt att anmäla, tänkte inte på det själv heller. Från jag började förskolklass som 6 åring till jag gick ut gymnasiet blev jag mobbad och misshandlad under skoltid. Sånt hade man aldrig någonsin accepterat av en vuxen!
 
Sv: Nerslagen i skolan

*kl*
Jag har också blivit både mobbad och misshandlad. Vet inte om lärarna förstod hur illa det var egentligen. Fick vid ett tillfälle benen blåslagna av en kille med innebandyklubba bara för att jag var så fet och ful. Skåpet insparkat var vardag likväl som fula okvädesord skrivna på skåpet. Lösningen på det var att jag till slut fick ett skåp precis utanför expeditionen där det hela tiden var under uppsikt.
När jag blev framröstad till lucia i 9:an visade det sig att en kille i klassen gått runt och hotat 7:orna med stryk för att de skulle rösta på mig. En så ful skola förtjänade en ful lucia var hans resonemang. Vi hamnade tillsammans hos kurator och där fick jag svara på varför jag fått min klasskompis till något så sådant. Efter detta gick omröstningen om och en annan tjej blev då lucia. Det jag kände för den killen där och då var inga fina grejer. Idag har man fått distans naturligtvis och kan se det bakomliggande men hade någon krävt det när man var mitt uppe i det hade jag inte klarat av det.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Sinnessjukt.
Jag vet inte vad jag ska säga.
Krama din dotter från mig och säg att hon är värdefull och stark.
Det enda jag kan tänka på är din manlige vän med det där speciella märket på jackan, u know.


Sen så är jag allt inte barnkär heller.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Hur ska ni ha det egentligen?
Ena stunden ska jag bege mig och andra stunden ska jag svara på frågor och diskutera.
Begriper du hur svårt det är att vara till lags i en sådan situation?

Du gör ju varken eller, men eftersom du vägrar backa så kan du ju tillföra något mer konkret genom att berätta hur du själv gjorde, och hur du har förlåtit dina mobbare.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Jag önskar också att mina föräldrar och senare min mamma hade anmält det som mina klasskamrater gjrode mot mig. Det var några möten i skolan men inte fan blev det bättre. En av de som höll på värst flyttades till paralellklassen som gick mitt emot min klass och som hade raster samtidigt som min klass, så det blev överhuvudtagety ingen förbättring alls. På den tiden var det nog inte så vanligt att anmäla, tänkte inte på det själv heller. Från jag började förskolklass som 6 åring till jag gick ut gymnasiet blev jag mobbad och misshandlad under skoltid. Sånt hade man aldrig någonsin accepterat av en vuxen!
Jag fick till stånd ett "möte", d.v.s. att jag (ensam) fick träffa skolvärdinnan och en annan personal (tror det var studierektorn) och redogöra för vad som pågick. Dessa plockade sedan in berörda personer, tog dem i örat, bildligt talat, och sedan upphörde misshandeln. I en vecka. Sedan fick de tag i mig i en avlägsen korridor och hotade mig, och dagen efter var allt som vanligt igen, d.v.s. det gick inte en rast utan att jag minst blev inknuffad i skåp och väggar. :smirk: Allt som pågick under mina högstadieår skedde med lärarnas goda minne. De har både sett och hört både det ena och det andra, men det var alltid jag som utmålades som problemet, och det var såklart jag som fick skit om jag någonsin försvarade mig.

Blev även misshandlad några gånger i mellanstadiet och berättade för min lärare, som inte trodde mig och dessutom öppet tyckte synd om misshandlaren i fråga. Fult hanterat.
 
Sv: Nerslagen i skolan

*kl*

Jag utsattes också för mobbing i skolan, från åk. 1-7 var det nonstop mobbing både fysisk och psykisk som gällde. Min mamma dog när jag gick i 4:an, då var jag som svagast och det var då mobbarna såg sin chans att göra allt till ett h*lvete, mer helvete än vad det redan var alltså. Skolan gjorde ingenting...eller jo, de lät mig stanna inne på rasterna, torka bänkar, sudda tavlan, sopa m.m vilket gav mobbarna ännu en anledning att ge sig på mig när de fick chansen. Önskar så att skolan eller någon vuxen hade agerat redan då, mitt självförtroende var kört under marknivå när jag började högstadiet och blev kvitt mina plågoandar från låg och mellanstadiet. Dessvärre fanns det plågoandar på nya skolan också, första dagen i 7:an blev jag jagad genom hela skolan av några killar som gick i 9:an, de skrek "vi ska döda dig ditt äckel" och "vi kommer få fast dig!". Jag visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen men flydde i panik in på skolans bibliotek för där får man ju varken springa eller väsnas.
I allafall så gick ju inte killarnas jakt på mig obemärkt förbi eftersom vi rusade genom alla enheter på skolan, förbi rektorsexpeditionen, kamratstödjarnas rum osv. så det blev snabbt ett möte med kamratstödjar-teamet och mobbing-teamet med en väldigt respektingivande karl i spetsen som fick de killarna som jagat mig att närmast bli en liten smutsig fläck på golvet. SEN tog mobbingen slut, hörde aldrig ett elakt ord under hela högstadiet.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Du gör ju varken eller, men eftersom du vägrar backa så kan du ju tillföra något mer konkret genom att berätta hur du själv gjorde, och hur du har förlåtit dina mobbare.

Jag backade och satte punkt igår klockan sex.

När det gäller hur jag hanterat känslorna med dem som mobbade mig under skoltiden, så är det inget som är färdigt ännu, men jag vill dem inget ont längre.
En av dem är död idag. Det var en rejäl väckarklocka.
Det handlar så enormt mycket mer om hur jag ser på mig själv än hur jag ser på dem. Idag accepterar jag inte att folk anklagar mig för saker och kallar mig allehanda ting utan att jag protesterar.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Det är så lätt att säga att någon annan ska göra något (skolan, mamman), men om inte det fungerar, om mamman nu har givit upp, ska ungen bara lämnas vind för våg då?


Skolan har enligt LAG ansvar att åtgärda problemet.
Snuffsan ska inte behöva, som du skriver, "ha ansvar över förövaren", hon har nog med sin dotter.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Om min dotter hade blivit misshandlad så till den grad att hon inte ville gå till skolan hade jag inte betett mig så behärskat som Snuffsan. Jag hade vält skolan upp och ner, anmält till polis, sociala myndigheter och Skolverket och man hade fått hindra mig handgripligen från att bära hand på de små äckel som gett sig på mitt barn.


Det var det som retade Kat, att en del kallade förövarna "fula ord" som blöjligister och skitungar.
Och nu små äckel.

Att Snuffsan och hennes dotter har blivit kallade än värre saker ignoreras.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Skolan har enligt LAG ansvar att åtgärda problemet.
Snuffsan ska inte behöva, som du skriver, "ha ansvar över förövaren", hon har nog med sin dotter.


Jag tror inte att det var Minis mamma som menades med att "mamman gett upp", det var förövarens mamma.

Sedan blir jag lite trött på "skola ska enligt lag". Först ska ni nog kolla upp vad skolan FÅR göra. Det mesta som skolan kan göra tar ganska lång tid. Jag har varit med om att anmäla föräldrar till utflippade elever till soc, men det händer ju liksom inte saker i en handvändning för det.
Att flytta elever funkar inte heller hur som helst. Tills alldeles nyligen var man tvungen att ha föräldrarnas samtycke till flytt och det är inte alltid som mobbarnas föräldrar vill det.
Att punktmarkera...ja...vilken personal tror ni sitter och rullar tummarna och kan tas in till detta jobb? Jag har i allafall häcken full hela dagen. De lagstadgade raster som jag har rätt att ta, de vill jag gärna ta för att orka med mitt ordinarie jobb och senare, min familj. Pengar för att anställa mer personal brukar dessvärre inte gå att snytas fram hur som helst även om skolan desperat vädjar om detta. Detta varierar dessutom från skola till skola. En större skola kan ha bättre möjligheter att lägga om scheman och få loss personal, mindre skolor har oftast svårare att ordna det. Som jag uppfattat Snuffsan så var redan dessa busar under särskild uppsikt. Om de behöver ständig övervakare så kanske ungdomsvårdsskola är alternativet. En vanlig skola är ju inte ett fängelse och personalstyrkan inte dimensionerad efter det.

En stor och stark kamratstödjare som förvandlar mobbaren till "en blöt fläck" som någon berättade, den kamratstödjaren skulle nog bli polisanmäld och få sparken från jobbet. Tyvärr i vissa fall.

Som jag ser det, är den enda vägen som funkar, mobbarnas föräldrar. Att få dem att förstå vad deras barn sysslar med och vilken skada det åsamkar andra barn. Att de, om de inte förstår detta, blir tvungna att ta ansvar för sitt barn. Om det leder till att de måste ta ledigt från jobbet så desto bättre, för det brukar skynda på processen avsevärt när föräldrarna får det jobbigt på grund av sitt barn. Så länge de tror att "någon annan" har ansvaret för att uppfostra deras barn så tar det myyyycket längre tid att komma tillrätta med problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Nerslagen i skolan

Ursäkta om jag är lite elak nu,

men det är väll endå för guds skull mobbarna som ska få stanna inne på rasterna och torka bänkar m.m. Du och ingen annan heller ska behöva lidaför att mobbarna inte kan bete sig.
Sen förstår jag verkligen inte varför lärarna valde en sådan åtgärd för dig, trodde i princip alla förstog att sådana åtgärder bara utökar mobbingen.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Men backa ett steg till nu för helvete och lämna tråden, gå och missionera någon annastans eller starta en egen tråd!
 
Sv: Nerslagen i skolan

Nej fy vad otrevlig denna tråd blivit, ren smutskastning... :mad:

Till Snuffsan: Som jag sagt tidigare, du och din dotter verkar väldigt starka, ni kommer ta er igenom detta! Men jag tycker absolut att du polisanmäla. Tänk om några år då dessa pojkar är äldre och fortfarande har det beteendet. Då kan någon annan ung tjej råka väldigt illa ut. Så får din dotters skull, och mobbarnas, polisanmäl.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Är det otrevligt att be någon lämna tråden som gång på gång trampar på TS känslor OK att personen påstår att det inte är hennes mening men hon fortsätter ju att klampa omkring?

Jag medger att mitt ordval inte var trevligt, men det är redan många andra som har bett henne försvinna på ett trevligt sätt detta har inte funkat, men mitt tålamod har tagit slut!! inte för jag tror för en sekund att det hjälper vad jag tycker eller någon annan heller när det gäller Kat och hennes missionerade överallt.
 
Sv: Nerslagen i skolan

Är det otrevligt att be någon lämna tråden som gång på gång trampar på TS känslor OK att personen påstår att det inte är hennes mening men hon fortsätter ju att klampa omkring?

Jag medger att mitt ordval inte var trevligt, men det är redan många andra som har bett henne försvinna på ett trevligt sätt detta har inte funkat, men mitt tålamod har tagit slut!! inte för jag tror för en sekund att det hjälper vad jag tycker eller någon annan heller när det gäller Kat och hennes missionerade överallt.

Oavsett vad du tycker så kan du faktiskt inte ändå inte tvinga ut henne ut ur tråden- hon har rätt att yttra sina åsikter på detta forum, lika mycket som du har faktiskt.

Nu får ni ändå ta en trevligare ton tycker jag- tycker ni inte om hur Kat beter sig, ignorera henne och svara inte på hennes inlägg- trevligare för alla och tråden blir inte genomsyrad av hat och smutskastning. :p
 
Sv: Nerslagen i skolan

Är det otrevligt att be någon lämna tråden som gång på gång trampar på TS känslor OK att personen påstår att det inte är hennes mening men hon fortsätter ju att klampa omkring?

Jag medger att mitt ordval inte var trevligt, men det är redan många andra som har bett henne försvinna på ett trevligt sätt detta har inte funkat, men mitt tålamod har tagit slut!! inte för jag tror för en sekund att det hjälper vad jag tycker eller någon annan heller när det gäller Kat och hennes missionerade överallt.

:bow::bow: Ursäktar, glömde skriva till *KL* överst. Tycker ni alla har rätt, och jag tycker också att Kat ska ge sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 772
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
35
· Visningar
5 929
Senast: pepp
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
889
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp