Nervös över provridning

Sv: Nervös över provridning

Liten tanke bara:
Ägaren är nog lika nervös som du - det kommer en ny ryttare som ska bedöma ens häst, självklart skitnervöst som hästägare att få sin älskling dömd av någon annan!

Detta kan jag skriva under på! Man är dödsnervös:crazy: Tänk om de tycker hon är jättedålig? Tänk om hon kastar av ryttaren (att hon alltid är supersnäll hör inte hit:p)? Tänk om de tycker jag är helt knäpp? Ja, det finns ungefär 1000000 olika hemska saker som kan hända i huvudet, äng ahr inget av detta faktiskt hänt :D

Så bara rid på. Ägaren har antagligen fullt upp med att vara nervös själv :)
 
Sv: Nervös över provridning

kl

Hej, nu är det gjort och det gick bättre än väntat, även om jag var grymt nervös och nästan skakade i knäna medan jag sadlade. Blev dock aningen förvånad att ägaren inte verkade vara beredd på att behöva rida hästen själv också och för ett ögonblick trodde jag h*n skulle säga nej när jag bad att få se ägaren rida hästen innan jag skulle rida. Men det gick bra iaf. Tänker inte lämna ut för mycket detaljer om vad jag tycker iom att jag inte gett något besked till ägaren än och vet inte om vederbörande kanske läser här på buke själv ^^
I vilket fall var min nervositet helt obefogad och det släppte så fort jag kom upp i sadeln :)
 
Sv: Nervös över provridning

Vad kul att det gick så bra! Du får berätta när du har bestämt dig om du ska ha hästen eller inte :)
 
Sv: Nervös över provridning

kl

Roligt att det gick bra, TS!


Är det bara jag här som alltid tvingar upp säljaren på hästen innan jag själv sitter upp?

Jag har flera gånger varit med om att folk hamnat på sjukan i ilfart, för att de kommit och provridit hästar som alls inte varit lika igångsatta eller välridna som ägaren påstått.

Om det är en häst som säljs som riden, då vill jag se någon rida den också.
 
Sv: Nervös över provridning

Jag skickar också alltid upp ägaren först :) Tror att det är ganska vanligt.

På alla mina provridningar har ägaren själv frågat om jag vill se denne rida först :D
 
Sv: Nervös över provridning

Första gången jag provred en häst red dottern i familjen först sen jag var galet nervös men hästen var inte så komplicerad så det gick bra.

Andra hästen gick det helt åtskogen! Fick sitta upp på hästen först och den var inte riden på 3 månader.... Hästen som skulle vara världenslugnaste så att man kunde släppa ut barn ensamma på den i skogen stack som ett expresståg iväg. Jag var precis vansinnig när jag satt av och ägaren bad mig fortsätta några år på ridskola innan jag tänkte på att skaffa ny häst :cool:

Tredje hästen då var jag så nervös så jag nästan kräktes med provridning nummer två färskt i minnet bara två dagar tidigare, dessutom var jag även i detta fallet tvungen att sitta upp först då ägaren var höggravid. Ägaren förstod mig och sa att om hästen gör något dumt så lovar jag att äta upp mina ridstövlar... Hon behövde inte äta några stövlar hästen var helt fantastisk och jag ville aldrig åka där ifrån.

Fjärde hästen var jag mest besviken för att jag missat häst nummer 3 så jag var inte så nervös... Ägaren red red först och hästen såg underbar ut. Och det var han! Han visade sig bli en av mina stora hästkärlekar tyvärr fick han åka tillbaka redan efter ett halv år eftersom jag vart gravid :(
 
Sv: Nervös över provridning

kl

Roligt att det gick bra, TS!


Är det bara jag här som alltid tvingar upp säljaren på hästen innan jag själv sitter upp?

Jag har flera gånger varit med om att folk hamnat på sjukan i ilfart, för att de kommit och provridit hästar som alls inte varit lika igångsatta eller välridna som ägaren påstått.

Om det är en häst som säljs som riden, då vill jag se någon rida den också.

Personligen vägrar jag att sitta upp på en häst när jag provrider om inte ägaren rider den först. Även om de påstått att hästen är supersnäll och allt så kan det ändå finnas hundar begravda. Precis som du nämnde kan det inträffa grejer, och jag har ingen lust att hamna på sjukhuset pga att jag fått fel uppfattning/info om hur hästen är att rida.

Enda gången jag kan förstå om ägaren inte rider är om ägaren i fråga är skadad/sjuk/höggravid så denne inte kan rida helt enkelt, och inte har någon annan person som kan rida den. Men har inte stött på någon sådan situation ännu. Men om jag skulle göra det skulle jag nog vara väldigt försiktig. Om ägaren inte vill rida till synes utan anledning skulle jag inte våga mig upp i sadeln. Vill ägaren inte rida, måste det finnas en orsak...

Dessutom är det alltid bra att se ägaren rida just för att se hur personen rider och således hur hästen blivit riden. Som potentiell köpare vill jag se hur hästen rör sig under ryttare, hur rörelseschemat ser ut osv.
___________________

Fortsatt så kan jag säga att jag ska och provrida ytterligare två hästar nu till helgen, så får se hur det går ^^ *taggad* :bump:
 
Sv: Nervös över provridning

Förlåååt *fniss*
Det går väl sådär. Har bara kollat på två hästar än så länge, men ska och kolla på en häst nu i helgen som jag personligen tycker verkar vara en av de mer lovande vi fått syn på.
Skulle vilja kolla på fler hästar och oftare, men mamma ska absolut vara med och hon kan vara på helgerna + att hon också måste ha tid med sin häst så kan inte vara borta hela jäkla helgen sas.

Tycker det är rätt tröttsamt att kolla hästar och bevaka försäljningssidor som en hök. Men jag är inte den som tänker stressa och köpa första bästa, även om jag såklart längtar efter att få vara tillbaka i sadeln på en egen häst efter 2 år av abstinens sas. Köper ju en häst att ha kul med i massor med år, och då ska det ju kännas helt rätt, fram förallt när det kommer till kemin mellan mig och häst.

Med tanke på att det kommer in ca 200 annonser om dagen på diverse sidor så lär man ju hitta en man passar ihop med förr eller senare, bara att kämpa på :)
 
Sv: Nervös över provridning

Måste bara säga att nuuu har jag hittat hästen med stort H :D :bump:
Så nu ska det börja skrivas papper, besiktigas osv ^.^
Fick besked nu i morse att ägaren godkänner oss som köpare *glad!*
 
Sv: Nervös över provridning

Vad kul! Grattis! :-)

Du kan väl berätta lite om Hästen (med stort "H"!)? Man blir ju lite nyfiken! Fast du kanske vill vänta tills allt är påskrivet och klart...
 
Sv: Nervös över provridning

Jag har typ svimmat av en häst jag provred ;) Var inga problem, fick köpa den ändå!

Men faktiskt så har folk stor förståelse för en när man kommer o provrider, säg att du blir nervös och att om det funkar mellan dig o hästen provrider du gärna igen. Det brukar gå enklare en andra gång tycker jag.
När jag provred min första storhäst så kunde jag inte rida lätt på honom, sitta ner på honom, få ihop honom för fem öre och knappt fatta galopp. Men jag villa ha honom och bet ihop och kom ut en gång till, fick hjälp av ägarens tränare och då gick det mycket enklare!
Dessutom hade jag en hel radda "dressyrtanter" som stod längs ridbanan första gången jag var där, gjorde inte saken bättre för mig! :D Men de var väldigt snälla och förstående för de visste hur svår ha ändå var att sitta på.

Sen tror jag att när man väl sitter upp så känner man direkt om det funkar mellan en själv och hästen och då avtar nervositeten!
 
Sv: Nervös över provridning

Tack ^^ Tror jag behåller det lite för mig själv ett tag till ;)
 
Sv: Nervös över provridning

Vad kul för dig! Grattis :) Hoppas allt går bra så att hästen snart kan komma till dig!
 
Sv: Nervös över provridning

Längtar som tusan, dock ska han stå kvar hos säljaren till början av Maj.
 
Sv: Nervös över provridning

Hann inte svara innan du var och provred men tänkte säga att det brukar släppa nervositeten när man väl kommit upp,jag har själv varit med om skakande knän och darriga fingrar men sen när man satt upp så är man mera koncentrerad av ridningen att man glömmer att nån ser på!:bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 137
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp