Bukefalos 28 år!

NEVELE PRIDE

Sv: NEVELE PRIDE

ja jag nekar iaf till att de avkommor i 1 2 3 generationen jag har träffat och hört talas om skall vara snälla lugna hästar.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Jag förstår att du nog inte menade riktigt så som man kunde tro men när man läste texten så såg det ju inte så bra ut. I övrigt var det en intressant tråd det är alltid så mycket prat om olika hingstar och hur de är och hur deras avkommor är. Det spelar nog ingen roll vad sorts ras det är, alltid pratas det om någon hingst. Men Nevele Pride är ju en sådan hingst man hört talas om även om man inte är så hemma på just trav. Nu ska jag inte älta det där gammla inlägget, som du sa det är gammalt och man ska blika framåt.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Är det någon som vet hur Stars Pride var i sättet? Han var Neveles pappa. Jag undrar det i och med att Stars Pride förekommer på flera ställen i mitt stos stamtavla. Mitt sto är VÄLDIGT lynnig mot andra hästar och har temperament, är dock väldigt lydig mot människor ändå, men vet att hennes syrra hade ett hemskt humör.....
 
Sv: NEVELE PRIDE

Mitt sto har oxå Star´s Pride både på mamma o pappas sida. Han ska vara både morfars farfar och farfars farfar till mitt sto. Hon är väldigt snäll och lugn än vad hon varit för några år sedan. Då var hon något hispig, men pigg. Bet endel minns jag när hon hade sitt första föl. Nu har hon fått sitt andra föl, o är underbart snäll!

Man kan göra vad man vill med henne, o kela henne överallt. Tidigare kallades hon för Ruckel Rita av dom som lånat henne för aveln innan jag tog över henne, för hon bet o var allmänt lynnig enligt dom som äger hennes första föl. Hon bet min förra svärfar genom gallret när hon stod i boxen.
Så lynnig var hon inte, hon hade råkat ut för något obehagligt som unghäst, men jag vet ju inte allt om hennes historia så jag vet inte allt. Bara hört endel av förra ägarinnan.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Mycket BRA Ameo!!! :bow:

KAn väl också ha ett litet tillägg.
Många som köper travare och ska ha till ridhästar har en dålig kunskap angående travstammar.
Bara för att en NP avkomma är snäll så betyder det inte att alla avkommor till denna blir snäll.
Så en varning är, att dom som har "skarpstammade" travmärrar tänker sig noga för när dom vill betäcka med andra raser..
Speciellt raser med högt blod.

Så NP, WSB, Tap In och Hot Moon kan man sätta varningstriangel på...bl.a. hehe

AM

Jag lägger till Dick Kairos, travtränare flydde när dom hörde att mitt förra travarsto var efter honom...:cool:

Vill också nämna att min valack EE: NP var extremt tuff. Jag menar EXTREMT tuff...både på banan (känd som travmaskin med hett humör) och sen som ridhäst även om humöret dämpade sig när energifodret togs undan...
 
Senast ändrad:
Sv: NEVELE PRIDE

KAn väl också ha ett litet tillägg.
Många som köper travare och ska ha till ridhästar har en dålig kunskap angående travstammar.
Bara för att en NP avkomma är snäll så betyder det inte att alla avkommor till denna blir snäll.
Så en varning är, att dom som har "skarpstammade" travmärrar tänker sig noga för när dom vill betäcka med andra raser..
Speciellt raser med högt blod.

Så NP, WSB, Tap In och Hot Moon kan man sätta varningstriangel på...bl.a. hehe

AM


Ha Ha!

Min unghäst är e Tap In, u Thornaby Pride (även känd som "Stollan"), ue Express Pride (e Nevele Pride)...:devil:

Han är jättesnäll, men ordentligt skarp i sinnet. Går bra så länge allt sker på HANS villkor, men om inte... :devil:Med andra ord inget för nybörjare... Men det var nog tack vare hans psyke som han klarade av att stå konvalescent i 1 år, liten sjukhage och skritt SOM 1-2åring! Hoppas bara han kan använda sitt skarpa sinne i travet och gör skäl för sitt namn på banan (heter True Fighter)...:D
 
Sv: NEVELE PRIDE

Är det någon som vet hur Stars Pride var i sättet? Han var Neveles pappa. Jag undrar det i och med att Stars Pride förekommer på flera ställen i mitt stos stamtavla. Mitt sto är VÄLDIGT lynnig mot andra hästar och har temperament, är dock väldigt lydig mot människor ändå, men vet att hennes syrra hade ett hemskt humör.....

Jag har fått för mig att Stars Pride lämnade ganska snälla hästar.
Eller blandar jag kanske ihop honom med någon annan gammal räv... hmm...
 
Sv: NEVELE PRIDE

Är det någon som vet hur Stars Pride var i sättet? Han var Neveles pappa. Jag undrar det i och med att Stars Pride förekommer på flera ställen i mitt stos stamtavla. Mitt sto är VÄLDIGT lynnig mot andra hästar och har temperament, är dock väldigt lydig mot människor ändå, men vet att hennes syrra hade ett hemskt humör.....


Nevele Prides hårda humöret kom från mödernet.
 
Sv: NEVELE PRIDE

Han är bra att ha i stammen genom VISSA hingstar och om man gillar hästar som älskar träna, svettas och smaka blod ibland...Den "bästa" sorten är den träningsnarkomanen som hoppar varje dag av glädje och skriker: Jag då...Jag då... :D

Att ha dessa som mullehästar brukar sällan bli bra, dom MÅSTE få arbeta, som bordercollies ungefär, annars kan dom säkert visa mindre roliga sidor av sig själva....Såklart finns det snälla hästar efter "NP" ...Som pershing brukade lämna ganska snälla och veka avkommor. Zootarn lämnade hårda, ganska så stöniga/vrånga och starka avkommor, Barbeque lämnar hårda tävlingsindivider..( alla generellt förstås)
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

från det ena till det andra - är det verkligen SANT att Nevele Prides skötare hade metallhandskar på sig som gick ändå upp till axlarna för att skyddas mot hästens bett??? låter ju vansinnigt - var det fel i huvudet på hästen?

Kanske inte metallhandskar, men helt klart skyddshandskar. Han bet och sparkade alla som kom i hans väg. Det fanns en svensk skötare på honom (bor i Uppsala). Det fanns en bra artikel i Min Häst för något år sedan.

Kul att läsa den eftersom min häst är e: Netted som är e: Bonfish som i sin tur är e: Nevele Pride. Fast min häst är supersnäll... :)
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

Kanske inte metallhandskar, men helt klart skyddshandskar. Han bet och sparkade alla som kom i hans väg. Det fanns en svensk skötare på honom (bor i Uppsala). Det fanns en bra artikel i Min Häst för något år sedan.

För ännu längre sedan (1993) gjorde Lena Furberg en serie om honom, där man redan i titeln "Den sanna berättelsen om Nevele Pride – snabbast och argast i hela världen" kunde utläsa vad han var för någon.;) Jag minns att jag blev rätt fascinerad av berättelsen, och det är möjligt att jag inte hade hört talas om honom om jag inte läst serien. Jag har Min Häst att tacka för mycket.:angel:
 
Sv: Re: NEVELE PRIDE

För ännu längre sedan (1993) gjorde Lena Furberg en serie om honom, där man redan i titeln "Den sanna berättelsen om Nevele Pride – snabbast och argast i hela världen" kunde utläsa vad han var för någon.;) Jag minns att jag blev rätt fascinerad av berättelsen, och det är möjligt att jag inte hade hört talas om honom om jag inte läst serien. Jag har Min Häst att tacka för mycket.:angel:

Japp. Jag har läst den också. :) Det var himla kul att upptäcka att hästen jag sen köpte hade honom i stamtavlan.... :) Behöver jag tillägga att jag har sparat de tidningarna?? :p
 
Sv: NEVELE PRIDE

Ok, men min häst hade inget av Nevele Pride i släkten utan Stars Pride (Neveles pappa), det var honom jag undrade om....
Men sen såg jag att Neveles morfar är Hoot Mon och han förekommer långt bak i mitt stos stamtavla...
 
Sv: NEVELE PRIDE

*kl*

min mammas gamla travare hette Nevele Pelican och hade pappa Nevele Clown, är dom släkt med Nevele Pride tro? eller är det bara uppfödarens "märkning" ?
 
Sv: NEVELE PRIDE

Inne på STC (svenskt trav centrum) Kan du söka på sportinfo och där söka på hästens namn så får du upp stamtavla och lite allt möjligt du kan vilja veta....;)
 
Sv: NEVELE PRIDE

då kanske dom kommer ifrån samma uppfödare eller nått, inte vet jag är inte insatt i travsporten.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har reagerat på en sak sen jag började använda Equilab vid uteritt. Nämligen att jag skrittar mycket mer än jag tror och travar och...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 088
Senast: Marvin
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 821
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Senast: spinxx
·
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 639
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp