Bukefalos 28 år!

NH böcker

Shark

Trådstartare
Jag har tänkt att köpa lite böcker om hästhantering/NH.
Vill ha böcker där dom tar upp både hästens och människans kropssspråk och övningar m.m. man kan göra.
Vet ni någon bra bok? =)
 
Sv: NH böcker

Dansa med hästar - Klaus Ferdinand Hempfling
Hästens själ - -||-
Från ryttare till häst - Gitte V. Naldal
Från mina händer till dina - Monty Roberts

För att bara nämna några.. ;)

Själv föredrar jag Hempflings böcker, även fastän det ibland är lite flummigt förklarat (lite "svävande" :p), men det tycker jag är lite jobbigt bara för då får man tänka :angel:...
 
Sv: NH böcker

John Moore's bok "Handbook of horsemanship" och Pat Parellis böcker kan jag rekommendera.

Lisbeth Johnson har skrivit "Boken om Horsemanship" (finns en video till också som jag tycker är mindre bra - men det är en personlig åsikt).

Själv föredrar jag Hempfling, som ovanstående har rekommenderat - men han är som sagt lite diffus i sitt sätt att uttrycka sig. När man väl "kommit på" hur boken ska läsas säger den dock mycket!
 
Sv: NH böcker

Kelly Marks "Perfekt uppförande"
Tobbe Lincoln Larsson "Lydnadsträning för hästen"

Bägge innehåller konkreta övningar och en ordningsföljd för övningarna. Tobbe har den intressanta infallsvinkeln att han jämför med hunddressyr och det har iallafall gett mej mycket!
 
Sv: NH böcker

KL

Helt klart Dansa med hästa!:love: :bow:

starkt rekomenderad!

Författare:Klauos ferdinand hempfling!
 
Sv: NH böcker

Boken som fick mig att fatta det här med horsemanship var ett "häfte" av peer Werner Wogel... tror jag han hette...
x antal år sen nu, men jag har kvar den än....:)
 
Sv: NH böcker

Lär känna din häst Lesley Bayley
En riktigt bra bok som tar upp många olika metoder inom NH, även många utövare som t ex. Parelli, Monty, Michael Peace mfl.
Rekomenderas varmt! :love:

Och även som de flesta redan sagt, Hempflings böcker. Dock är han lite självkär men förstår häst, det gör han!
Även Peer Werner Wogels bok "Cheyenne - Vild och Vacker" är jättebra :)
 
Senast ändrad:
Sv: NH böcker

Eftersom alla överallt här på forumet jämt rekomenderar Hempflings bok dansa med hästar undrar jag om det är någon som även vet vart man kan få tag på den???? Har letat och letat men verkara vara slut överallt ;)
/emma
 
Sv: NH böcker

På adlibris kan man sätta upp boken på bevakning så får man ett mail när den finns att beställa (det brukar inte ta så lång tid).

Men innan dess; kolla om den finns på biblioteket (eller be bibblan ta hem den!). Då kan ni ju bilda er en uppfattning om ni gillar den innan ni köper.
 
Sv: NH böcker

Jag kan också rekomendera
Dansa Med Hästar,
håller själv på att läsa den nu, kan knappt lägga från mig den på kvällarna. Mycket information och mycket man får fundera över så det räcker med korta stycken varje dag, sen får man liksom tänka igenom det och bearbeta :P
 
Sv: NH böcker

Jag kan även rekomendera Hempflings bok hästarnas budskap
Den handlar dock inte om hur man komunicerar med hästar, men det är en bok som gör att man förstår Hempfing bättre, hans sätt att tänka, vilket hjäper dig när du ska läsa hans övriga böcker!

Den är utlämnande och flummig men den ger en en tankeställare, jag tyckte den var jättebra :)
 
Sv: NH böcker

jag har en bok av Monty Roberts - Från mina händer till dina
den e jätte bra och visar olika övningar man kan göra, hur han arbetar de osv. jag tränar själv min häst enligt NH metoden och hon lyssnar super bra! visst har hon lite attityd men det får man väl räkna med när man har e unghäst eller hur?;)

Men den boken rekomenderas den e verkligen jätte bra!
 
Sv: NH böcker

Har också läst
Monty Ronerts - Shy Boy
den handlar om samma sak men inte så mkt om vad för övningar det finns. dock en väldigt bra bok! lycka till!:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Derivata
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 665
Senast: Butros
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: Myrten
·
Övr. Barn En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben...
2
Svar
38
· Visningar
2 140
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp