Bukefalos 28 år!

NH folk och anti-NH folk

Sv: NH folk och anti-NH folk

Å jo, nu generaliserar vi åt alla håll. Tömkörning kan väl vara precis lika "skadligt" och "apati-skapande" som NH? ;)


Jag menar inte att tömkörning är dåligt.
Hästen ska inte alltid gå bakom när man pysslar med NH. Jag vet åtminstonde två kända internationella tränare som förespråkar att "leda" hästen ur olika positioner, såväl framför som bredvid och bakom hästen.

Jag är rätt fascinerad över att så många kallar sig ledare för sin häst, men de är inte i flocken mer än några timmar om dagen, om ens det. Att säga att man är ledare är att ta i. Man har en välhanterad, välartad, uppfostrad, lydig, snäll (välj ord själv) häst.

Och du, om hunden går framför kallas det att den drar i kopplet ;)
(Obs, skämt! Jag gjorde bara samma generalisering som ofta gjorts om andra och deras bekymmer.)
 
Sv: NH folk och anti-NH folk

Och du, om hunden går framför kallas det att den drar i kopplet
Vilket koppel?

Jag menar om man har en god kontakt o kommunikation med sina djur- utan konstigheter.

Jag kan även fösa mina o svänga dem bakifrån- de kan hö o vä eller rakt fram. Eller snarare ... en av hästarna kan- den äldre klokare- som tränats mkt mer. Är en klippa att ha med med unghästar.:bow::love:
 
Sv: NH folk och anti-NH folk

Jag har länge läst trådar på "Buke" utan att vara medlem:). Och i många trådar under kategorin Hästhantering så finns/fanns det lite fientligheter mellan de s.k. "NH folket och anti-NH folket. Om ni förstår vad jag menar ;)

Jag är inte så insatt i just NH så det första jag undrar är vad NH i stort handlar om/innebär?

Och det andra jag undrar är vad har folk egentligen har emot NH?

Och vad har folk emot det "vanliga" sättet (alltså inte NH)?

Bara lite jag sitter och funderar på :)

Egentligen tror jag inte att så många har emot NH. Utan antingen har de sätt eller hört något helt galet, eller så är de inte tillräckligt insatta. Det finns många såkallade "NH-utövare" som är helknasiga och har fått för sig att detta med NH är något heligt och en diciplin av nåt slag :crazy:.

Jag själv är inte emot det mer traditionella hästhanteringen, men jag ifrågarsätter den och tycker inte att den är optimal alla gånger. Man får så mkt. mer av en god NH tillsammans med sin häst, men det finns mkt. kansigt folk ute i landet som ger NH en dålig klang, tyvärr.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 511
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 850
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 859
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 466
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp