NH-folk=odödliga?

Sv: NH-folk=odödliga?

Det e bra.:)
När jag red Western för x antal år sen vart man nästan utskrattad om man hade hjälm. Så jag hade inte hjälm då.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Rida utan hjälm är samma som att köra utan bälte mm...

Man vet aldrig när en olycka är framme och man har hört många gånger att hade den ryttaren haft hjälm hade den klarat sej...

Den som rider utan hjälm utmanar ödet... Det kan gå bra men även mycket dåligt... men vem vågar chansa? Inte jag i alla fall..

Det är samma som folk som kör bil som idioter, fort när det är halt, de tror de är odödliga mm.

Jag rider även med hjälm för skulle det hända något och jag ex hamnar i rullstol och läkaren skulle säga. Hade du haft hjälm hade du klarat dej. DÅ hade jag aldrig förlåtit mej själv. Men hamna man i rullstol och man hade hjälm på sej hade man aldrig behövt tänka så i alla fall..

Hur många filmer i skolan har man inte sett på barn som cycklat utan hjälm och hamnat i rullstoll mm. Varför ska jag vara så dumm att jag gör samma misstag som de?

MAn skulle aldrig förlåta sej själv igen..
 
Senast ändrad:
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag rider även med hjälm för skulle det hända något och jag ex hamnar i rullstol och läkaren skulle säga. Hade du haft hjälm hade du klarat dej. DÅ hade jag aldrig förlåtit mej själv. Men hamna man i rullstol och man hade hjälm på sej hade man aldrig behövt tänka så i alla fall..

Fast nu skyddar faktiskt inte hjälmen mot nack eller ryggskador, kan lika gärna förvärra när det gäller det där. Jag kan nog faktiskt tycka att en bra säkerhetsväst är bättre än hjälm om man ska välja. Hellre död än att bli förlamad kan jag nog tycka. Men det absolut bästa är väl säkerhetsväst, hjälm, knäskydd, armbågsskydd, krockkudde helst..Uppblåst flytväst kanske hade varit något, under säkerhetsvästen så man landar lite mjukare..
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Men så säger de även om bil bälte också.. att i vissa lägen så hade det varit bättre utan bälte...

Man kan visst slå i huvudet så pass att hjärnan förlorar sitt sätt att kommunicera med olika delar av kroppen. Även tal mm..

Man säger även att säkerhetsväst kan bryta ryggen på dej.. Att den kan vara jätte farlig ibland..
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Fast nu skyddar faktiskt inte hjälmen mot nack eller ryggskador, kan lika gärna förvärra när det gäller det där. Jag kan nog faktiskt tycka att en bra säkerhetsväst är bättre än hjälm om man ska välja. Hellre död än att bli förlamad kan jag nog tycka. Men det absolut bästa är väl säkerhetsväst, hjälm, knäskydd, armbågsskydd, krockkudde helst..Uppblåst flytväst kanske hade varit något, under säkerhetsvästen så man landar lite mjukare..

Nu är det ju så att säkerhetsvästens skada vs nytta diskuteras också. Visst skyddar den jättebra, och är en utmärkt säkerhetsdetalj, MEN...... Fel anpassad kan den förvärra vissa skador. T.ex. så visar en del statistik att nackskador blivit vanligare i samband med avfallningar, till viss del tror man detta beror på en felaktigt anpassad väst som slår upp i nacken på ryttaren och på så sätt skadar (västen är för lång i ryggen). Alltså, som med all annan säkerhetsutrustning så är det A och O att en väst är korrekt anpassad för att ge fullgott skydd.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

:bump:Det är jättebra, jag hoppas att dessa ungdomsryttare fortsätter att bära hjälm när dom blir vuxna. Hjälm är en bra investering, det är dessa hatiska puckon som inte kan låta vuxna människor bestämma över sitt eget liv som jag är allergiskt emot. Jag rider hellre på en trygg häst utan hjäm än en oupfostrad galning med skyddsutrustning. Jag är nämligen rädd för att ramla av och ingen hjälm i världen skyddar mot oavsiktlig avkastning. Nu har vi väl ändå kommit överens om detta, hjälm är bra och puckon är puckade!!!!


Där håller jag helt med. Den enda jag skulle säga till om den red utan hjälm är min dotters ridlärare, OM ridskolebarnen var i närheten. Annars får vuxna göra vad de vill vad gäller hjälm. Men jag personligen tycker det är korkat att välja bort hjälm. (även om jag ibland rider fram och tillbaka till lösdriften utan :o Men bara i skritt och på min häst som inte blir rädd för mycket)
Men jag blir irriterad på de som verkar idiotförklara en för att man HAR hjälm. (i trådar, har aldrig varit med om det irl) Det är lika illa som på det andra hållet.
Det är tråkigt när det dras så till sin spets att alla går i försvarsposition. För egentligen tror jag att vi alla är överrens om att hjälm är bra.
Även om vissa väljer bort att ha den på i vissa situationer.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Varför läggs det så lite krut på att ha "uppfostra" fram en trygg och säker häst istället?
Jag skulle aldrig sätta mig på en häst som inte vill ha mig på ryggen och som visar det på diverse livsfarliga sätt.
Då skulle varken hjälmar, västar eller fallskärmar hjälpa. Det roliga med det hela är nämligen väck.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Men varför ska man ha en felanpassad för då? Tänkte att det är väl självklart man sätter på sej skydd som sitter där dom ska. Likadant som att man sätter på sej en hjälm som sitter där den ska.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag tycker det är så fel att folk tycker att hästar är maskiner.. Att man bara ska stänga av de och sätta på de.

De är levande ting och kan bli rädda hur bra kontakt vi än har med de. Instinkter går aldrig att få bort de ligger i hästen..

Ex om man kör utan bil bälte, men man vet aldrig när olyckan är framme. Inte sitter jag och kör som en galning fast bilen är en maskin och man kan styra de. de blir aldrig rädda mm. Ändå kan det hända saker..

En häst kan snubbla och det är självklart inte hästens fel då kan amn trilla av och slå sej...

Hemskt att folk tycker att deras hästar och i deras liv kan det aldrig hända en olycka.. Min kompis blev påkörd på väg till stallet hon ledde sin cyckel vid väg kansten och någon körde bara på henne.. 23 år gammal var hon då. Nu är det över 1 1/2 år sen och hon sitter och kan inte göra något ex prata, kissa eller äta själv..
Det hände den dagen vi första gången skulle rida min nya häst..
Jag vet att olyckor kan hända även de allra snällaste männiksor.. Hon är världens goaste männiksa och ajg saknar henne enormt :cry:

Saker kan hända alla även om många tror de är odödliga... Men så är inte fallet har man fått lära sej.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Men varför ska man ha en felanpassad för då? Tänkte att det är väl självklart man sätter på sej skydd som sitter där dom ska. Likadant som att man sätter på sej en hjälm som sitter där den ska.

Okunskap?

Många föräldrar som försöker spara några hundralappar genom att köpa en något för stor väst till barnet för att ha något att "växa i".
Ryttare som tycker att västen är för tight och tar en storlek större.

Det är bara 2 exempel på många förklaringar jag hört till det.

För mig personligen är det självklart med välsittande skyddsutrustning, men tyvärr är det många som inte är informerade om riskerna med en felanpassad utrustning, och vissa är informerade men väljer att ignorera riskerna ändå.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jo visst folk väljer både fel västar och fel hjälmar ibland men jag pratar endå om väl sittande västar och hjälmar och alla andra skydd man vill ha.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Detta är den bästa tråden jag läst på länge :)! Klockrent !! Håller med till tusen..
 
Sv: NH-folk=odödliga?

De kanske har prövat att slänga ner en hjälm och en keps från eiffeltornet. Och hjälmen gick sönder men inte kepsen. Skämt iof :). Kom bara att tänka på den normans historian hehe.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Hur rider dressyrryttarna i stora tävlingar? Inte har den en ordentlig hjälm inte, och det är inför publik som kan låta som själva :devil: helt plötsligt. Vad jag vet rider de inte med hjälm annars heller.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 945
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 773
Senast: Solstig
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp