NH-folk=odödliga?

Breakdance

Trådstartare
Varför ska alla NH-människor envisas med att rida utan hjälm och dessutom lägga ut bilder på eländet?

Bara för att man kan rida utan träns och få hästen att vifta med frambenen är man inte odödlig, eller?
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Haha sant, hade en tjej en gång som kommenterade att man red med långa tyglar ute - att det var en risk då, Men hon själv red utan hjälm.. Lite ironiskt..
Men det är en frihets känsla att rida utan hjälm, riktigt trevligt faktiskt, Men påstår inte att det är rätt.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

De tycker väl att det är naturligare utan hjälm...:angel: Snart rider de väl spritt språngande nakna också.:D Skämt åsido så tycker jag att det är tråkigt att se dessa bilder då många yngre gärna tar efter. Var en riktig förebild, ta på er hjälmen!
 
Sv: NH-folk=odödliga?

haha! Nu kom jag att tänka på mig själv, jag är själv "NH" nörd, enligt många en sån med magiska krafter vad gäller hästhantering men knappats odödlig! detta hände sommaren -07 då jag fortfarande var sambo med en stallägare, vi hade just fått en ny unghingst som var helt ohanterad, red in honom, och första gången jag satt upp så hann jag inte ens sätta mig upp, han flög upp i skyn och jag flög åt sidan. Nån dag senare satte jag mig PRECIS i sadeln, varpå han FLYGER upp i luften (lämnar marken bak) och sedan sparkar bakut vid landning, jag flög av och tur var att jag har bra reaktionsförmåga och rullade undan och reste mig upp direkt, annars skulle 800 kg häst mosat mitt huvud.

En annan gång (-08)skulle vi ut och kolla så att bonden (som vi betalat att skörda vår havre och halm) inte snodde havre från oss, jag red fullblodet och hade med mig en av stallpersonalen för att hålla koll från olika håll utan att bonden visste om att vi var där. (Han snodde nämligen flera säckar havre om dagen). Hästen i fråga hade jag tränat/hanterat i 2 år dagligen med mina principer, red utan bett, han gick fram överallt osv.
Jag får ett samtal och sätter av i full karriär över fältet, jag ställer mig i lätt sits och flyger fram.
Efter ca 100 m snubblar min häst och faller, jag ramlar av och håller kvar i tygeln, när hästen reser sig slår hans bakben mig i huvudet.

En annan gång var på förstnämnda hingst igen, han var nu inriden och en helt annan häst, men även han föll i galopp när vi red ikapp, gick ned på knäna, men jag kände redan innan att han kom ur balans så jag hade hunnit sakta av till ökad galopp, det störde nog honom för han kom av banan och föll ned på knä men reste sig direkt så jag satt kvar i sadeln.

Men det jag insett efter alla dessa gånger är att hur jäkla bra relation man än har så är det ingen garanti på att hästen inte kan gå omkull.
Jag köpte (rättare sagt fick en hjälm av min snälla mamma) i samband med att jag nästan bröt nacken vid skörden, kan tillägga att jag inte vågare rida fullt ut på fullblodet ca 1 månad efter olyckan, jag var livrädd att han skulle snubbla igen :S
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH-folk=odödliga?

jag tycker personligen att ridhjälmar är väldigt fula och på bilder man vill ta vid speciella tillfällen, kanske för att förstora och ha på väggen hemma också? så åker hjälmen av. En ridhjälm förstör hela bilden!!


Nu rider jag inte så mycket och när jag rider enbart ute i skogen så nu är hjälmen på men innan jag flyttade så red jag utan hjälm på ridbanan om det var för kallt (mössa) eller för varmt (keps). Om jag red överhuvudtaget i sånna förhållanden alltså. Ute i skogen hade jag alltid hjälm.


Risken för att något skulle hända på ridbanan var värd att ta tyckte jag, för att få lite mer bekvämlighet i min ridning.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Det finns inga garantier om någonting när man rider. Det är bra att folk använder hjälm, jag gör det själv men jag blir inte upprörd när jag ser vuxna utan hjälm. Jag blir mer upprörd när jag ser vuxna röka, det är en betydligt allvarligare hälsorisk och något som barn tar efter. Det som stör mig mest är när rökande ryttare talar om för ickerökande, icke hjälmbärande ryttare att dom är dumma i huvudet.!! Ja, det har med saken att göra, för de rökande hjälmbärarna argumenterar gärna med att man måste föregå med gott exempel. Ha, då fick jag det sagt oxå!
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Vad är det med det då??? Tycker man om att känna vinden i håret så låt den personen göra det. Eller så strävar vi efter ett samhälle där vi alla bär hjälm hela tiden. Jag mår illa av svenskarnas vilja att bestämma över andra vuxna och deras val. Ser ni en ryttare eller en cyklist utan hjälm, blunda om det gör så ont. Nu är det ju så att dom allra flesta faktiskt rider med hjälm, räcker inte det? Jag tycker att folk är helt dumma i huvudet som röker men jag brukar inte påpeka det, det är deras val. Risken att rökare dör av rökning är större än att hjälmlösa ryttare dör av ofrivilla avsittningar. Som ni ser, jag kan inte sluta klaga på de äckliga rökarna som bolmar runt hästar och barn.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

jag tycker personligen att ridhjälmar är väldigt fula och på bilder man vill ta vid speciella tillfällen, kanske för att förstora och ha på väggen hemma också? så åker hjälmen av. En ridhjälm förstör hela bilden!!

En hjälm måste inte förstöra bilden!
Den är en del av ekipagets utrustning, precis som sadeln eller tränset. Eller hästen :eek:

personligen skulle jag varken utsätta mig själv eller hästen för fara bara för att "få en bättre bild"!
:)
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Du behöver inte gå igång på alla cylindrar...
Självklart får alla bestämma själva om de vill uppleva en stunds frihet eller om de vill fortsätta livet som kollin. Har jag sagt något annat tycker du? Var och en avgör förstås själv i hur stort behov denne är av sin hjärna.
MEN, man skulle tycka att dessa personer, i likhet med alla bilister t.ex., får stå för sina skadekostnader själva.
Även om det låter typiskt svenskt o tråkigt så är det ett faktum att det kostar samhället en hel pengar i det fall friheten byts ut mot ett vårdkolli. Och när man då ändå väljer att medvetet utsätta sig för den risken så...
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Du behöver inte gå igång på alla cylindrar...
Självklart får alla bestämma själva om de vill uppleva en stunds frihet eller om de vill fortsätta livet som kollin. Har jag sagt något annat tycker du? Var och en avgör förstås själv i hur stort behov denne är av sin hjärna.
MEN, man skulle tycka att dessa personer, i likhet med alla bilister t.ex., får stå för sina skadekostnader själva.
Även om det låter typiskt svenskt o tråkigt så är det ett faktum att det kostar samhället en hel pengar i det fall friheten byts ut mot ett vårdkolli. Och när man då ändå väljer att medvetet utsätta sig för den risken så...


Skulle skriva exakt samma sak men kopierar dig istället. :bow:
 
Sv: NH-folk=odödliga?

KL
Vad drastiska alla är, vill man rida utan hjälm så får man göra det likadant som att om man vill cykla utan hjälm så får man göra det. Liksom vill jag gå ute och blunda och riskera att snubbla och bryta nacken så får jag göra det.

Nu rider jag i princip aldrig utan hjälm, möjligtvis om jag glömmer den någon enstaka gång och jag inte orkar gå tillbaka och hämta den eller om det är hysteriskt varmt ute.

Men ska folk tjata om dessa hjälmar hela tiden så bör dom också tjata om säkerhetsvästar också, betydligt större risk att ska rygg eller bli trampad eller liknande än det är att slå i huvet. Jag har ramlat av många många gånger och peppar peppar aldrig slagit i huvet en enda gång. Däremot har jag blivit trampad och råkat blivit sparkad och brutit nyckelben, men huvet har alltid klarat sej. Hjälmen har sällan ens fått ett märke.

Visst hjälm är bra men man har ett eget liv som man tar ansvar för själv och som man faktiskt får göra vad man vill med. Och det här med att betala skadorna själva, folk utan hjälm betalar också skatt precis som alla andra och har lika rätt till vård oavsett val man gjort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NH-folk=odödliga?

Visst hjälm är bra men man har ett eget liv som man tar ansvar för själv och som man faktiskt får göra vad man vill med. Och det här med att betala skadorna själva, folk utan hjälm betalar också skatt precis som alla andra och har lika rätt till vård oavsett val man gjort.

Men de skattepengarna kanske skulle kunna gå till bättre saker? En hjälm är en så otroligt billig och enkel livförsäkring.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Folk utan säkerhetsväst då? Är dom inte dumma dom med? Varför tjatar ingen om dom? Eller i princip faktiskt alla som har att göra med hästar som inte är helt 110% säkra, dom utsätter sej för väldigt mycket risker varenda gång dom sitter upp på hästen, eller räknas inte brutna ryggar och andra skador som också går att fixa med säkerhetsvästen?

Som sagt, huvet slår man sällan i av någon anledning, jag har aldrig gjort det under ridningen. Samtidigt så hör man många bli sparkade i huvet i stallet eller i annan hantering, ska man ha hjälm i stallet och överallt annars också då? För det verkar faktiskt nästan som att risken är större att man får ett slag mot huvet i stallet eller hagen eller så, o inte tal om alla gånger lite brötiga hästar råkat knocka än när den har svängt på huvet hastigt..
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag säger inte att man inte ska ha hjälm, men man utsätter sej för så fruktansvärt mycket risker varenda dag man går utanför dörren som går att undvika om man tar till varenda säkerhetsmetod som finns, tex halkskydd nu, hur halt som helst ute.

Det är riskabelt med hästar, det går aldrig att komma ifrån, man utsätter sej medvetet vid en enorm risk varenda gång man hanterar hästar. Då borde varenda hästmännska få betala vården själv eftersom dom medvetet utsätter sej för risker hela tiden.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Svara på detta. Varför blir ni så arga när ni ser en ryttare utan hjälm men det bekommer er inte när ni ser någon cykla utan hjälm?? Jag undrar helt enkelt varför det ena är så provocerande och det andra inte alls? Det där med att betala vården kan vi ju diskutera, gäller det även tjockisar, alkisar, rökare, knarkare, extremsportutövare, testförare, soldyrkare osv, listan kan göras hur lång som helst på folk som medvetet tar risker.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

För det första så pågår det en ganska livlig debatt om säkerhetsvästar också, så det är inte så att det inte tjatas på dem som rider utan det.

Sen håller jag med om att man inte kan skydda sig mot precis allt i livet, eftersom det inte skulle vara varken speciellt hållbart eller ett roligt sätt att leva. Men återigen; det är så fruktansvärt enkelt att sätta på sig en ridhjälm. Finns billiga ridhjälmar som dessutom alla har råd med, så det behöver inte bli någon ekonomisk fråga.

Slag emot huvudet kanske inte är de vanligaste när det gäller skador inom hästsporten; huruvida det är fallet eller ej tänker jag inte uttala mig om för jag har inte sett några siffror som vare sig bekräftar eller förnekar det. Men när du väl får ett slag emot huvudet får du allvarliga skador, så är det bara. Ett brutet revben eller skador på mjälte etc går att behandla och för det mesta läka, skador på hjärnan är så mycket svårare och kräver så mycket mer resurser att behandla. Det ÄR dyrare och kostar samhället mer pengar.

Jag tycker inte att man utsätter sig för en risk bara av att hantera hästar, i så fall utsätter man sig medvetet för en risk så fort man sätter sig i en bil också. Men man kan göra det bästa av situationen; precis lika bra som man sätter på sig säkerhetsbältet i en bil kan man ta på sig hjälmen när man ska upp på hästryggen.
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Jag tror faktiskt inte att det har så mkt att göra med skattepengar alls, utan snarare om svenskens ovana att överbeskydda allt, barnen, hunden, hästen, huset, bilen, etc. Utomlands ser man nästan aldrig folk som rider i hjälm hemma, oavsett ridgren!
 
Sv: NH-folk=odödliga?

Sen håller jag med om att man inte kan skydda sig mot precis allt i livet, eftersom det inte skulle vara varken speciellt hållbart eller ett roligt sätt att leva. Men återigen; det är så fruktansvärt enkelt att sätta på sig en ridhjälm. Finns billiga ridhjälmar som dessutom alla har råd med, så det behöver inte bli någon ekonomisk fråga.
Det är verkligen en ekonomisk fråga när det gäller hjälmar, dom billiga är inte bra när det gäller säkerheten, inte vad jag hört iallafall. Dom skyddar inte särskillt bra alls.

Jag tycker inte att man utsätter sig för en risk bara av att hantera hästar, i så fall utsätter man sig medvetet för en risk så fort man sätter sig i en bil också. Men man kan göra det bästa av situationen; precis lika bra som man sätter på sig säkerhetsbältet i en bil kan man ta på sig hjälmen när man ska upp på hästryggen.

Men det är ju det jag menar att man utsätter sej för risker hela hela tiden medvetet. Och det är en stor risk att hantera hästar om man tänker på det sättet att det är flyktdjur oavsett hur bra tränade dom är och olyckor kan hända oavsett hur väl förberedd man är.

Att koncentrera sej på just hjälmen, det förstår jag inte. Då borde man i samma mening också ta med säkerhetsvästen för vad jag vet så läker inte en bruten rygg mycket bättre än hjärnan. Jag hade inte brytt mej särskillt om folk som tjatar om hjälmen också tjatar om säkerhetsvästen. Men det är alltid bara hjälmen men resten av kroppen glömmer dom bort, den som faktiskt oftast tar skada när man faller av.

Det är egna val man gör med sitt eget liv. Man betalar skatt för att ha rätt till sjukvården precis som den som slarvar och inte lyfter på fötterna ordentligt och snubblar och skadar sej gör.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 948
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 773
Senast: Solstig
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 301
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp