Bukefalos 28 år!

NH-influerad inkörning

Camilla_H

Trådstartare
Ni som har hållit på ett tag med NH (oavsett om ni kallar det NH eller annat) och som burkar köra in hästar, skulle ni vilja dela med er med hur ni jobbar?

Det skulle vara kul att få till lite efarenhetsutbyte och specifikt skulle det vara intressant att veta vilka checkpunkter ni tittar efter, alltså inte EXAKT hur ni gör varje steg, utan vad ni gör och vad ni kollar efter (vilken reaktion ni söker) innan ni går vidare till nästa steg.

Vi har två hästar i stallet som ska köras in nu, det är därför frågan blev aktuell.

/Camilla
 
Sv: NH-influerad inkörning

Jag delar upp det i tre delar:
Immunicering inkl allmän hantering
Miljöträning
Tömkörning

Jag tror du är bekant med fr a de två första ;). Betr det tredje så är jag noga med att alla "körsignaler" sitter där innan jag går vidare.
När häst och jag är bekväma med de tre delarna, är hästen "inkörd". Trots att den inte varit för vagn. :o
Vanan vid sele, beröringar, belastningar, oljud och konstigheter finns ju redan där, likaså vägar och konstigheter utmed dessa. Allt det här gör jag regelmässigt oavsett körning eller ej, så det mesta arbetet brukar bli tömkörningen. Bara det att hästen ska gå före i st f bakom...
När det gäller punkter vet jag inte hur jag ska svara. Det ger sig liksom vartefter.

När vi kommit i vagn (rockard) stannar vi så en period för att bekräfta allting. Fr a vill jag vara säker på att hästen inte får för sig att backa, det kan vara förödande med en 2-axlad vagn. I samma veva blir det även en del drag av stock etc.
Så småningom blir det 2-axlat, vilket innebär att hästen får jobba mer fysiskt och att även en del rörelser blir lite annorlunda. Det kräver mer finarbete för både kusk och häst sas.

NU börjar hästen närma sig inkörd! :)
Hoppas det gav dig något av det du ville ha fram.

LIA
 
Sv: NH-influerad inkörning

Tack Lia för ditt svar!

Det jag tänkte mig var mer när det gällde själva förspänningen för vagn - hur vill du att hästen ska reagera på "immuniceringen"/utsäckningen först och vilka saker använder du för att göra detta? Skaklar, käppar, rep...?

NÄR vet du att det är lugnt att sätta för? Ja, hundra procent kan man förstås aldrig vara men jag tar för givet att du vet vad jag menar... :D

/Camilla
 
Sv: NH-influerad inkörning

Hur reagera på "immuniceringen"/utsäckningen?
Som vanligt, höll jag på att säga. Jag vill höra hästen pusta "vad ska det där vara bra för? Suck!" Tänkte skriva att hästen inte ska tycka att något som händer runt den är farligt, men jag går nog ett steg längre. Den ska tycka att allt är självklart, oavsett vad man gör.

Det jag använder under resans gång är vad som finns. Verktyg, rep, redskap, kläder, maskiner, katten, pryttlar och pinaler. Dom får hjälpa till att dra hem aspstammarna som dom redan stått och knaprat på. Ett rep knutet till stammen och runt halsen och till handen. Så går vi lugnt hemåt medan stammen far omkring mellan benen på hästen. Idag hade jag ena hästen lös ute när jag skar upp en ny bal. Hon stod där med plast och nät runt kroppen utan att bry sig mer än en blick när jag började. "Åhå jaja". Dvs, för mig är immunicering en alltid pågående process som börjar fölets dag 1 eller när en ny häst kommer hit. Det är kul och inte tänkt just för inkörning etc. Allt blir så mycket lättare och säkrare.

Därför bryr jag mig inte speciellt om vagnar när vi ska börja inkörningen. Dom vet att vagnar tillhör sånt man grejar med på olika sätt, bl a efter att ha trängts med dom i vagnslidret. Så när jag sätter för, varför skulle något där bak vara värt mer än en blick? Allt är ju redan upplevt och hästen har ingen anledning att reagera på vagnen! Den vet ju liksom inte om att den plötsligt skulle förväntas bli panikslagen. :)

Som jag skrev, hänger det mesta på tömkörningen. Den måste funka ur körsynpunkt! Alltid!! Svårt att säga när det är "klart" att börja köra. Mest en fråga om känsla när kommunikationerna med hästen fungerar, när man känner sig trygg, när den accepterar att röra sig efter mina idéer utan att försöka sig på egna. Fråga går an, men inte försöka. Hittills har tömkörningen bestämt när jag kan sätta för och åka, resten har redan varit färdigt.

Förr körde jag hela det vanliga konceptet med linor, kedjor, slanor, skacklar osv, men upptäckte att det var onödigt arbete. Ska man göra det "på tid", blir det en annan femma. Det blir viktigare att läsa av hästen för varje moment, innan man börjar på nästa. Känna av tryggheten. Man vill ju liksom ha en säker körhäst. :d

LIA
 
Sv: NH-influerad inkörning

Precis så tänkte jag när jag körde in min unga arab.

Jag antar att du är bekant med NH så att man inte behöver räkna upp grundläggande övningar. Jag förutsätter att du tränat din häst i att bli ledd, gå undan för tryck, att bli utplastad etc.

Hästen ska inte bli rädd för linor, för skaklar (en del hästar reagerar inte ett dugg om de så lindas in i rep från topp till tå, eller berörs av svingande rep någonstans på kroppen, men får fullständig panik om en hård skakel kommer åt dem på benen eller flankerna.

Hästen ska tåla skrammel och oljud från alla håll, inte bara rakt bakifrån.
Jag hade hästen lös i en rundpaddock och kastade runt en liten plåttunna med grus i. Hon stod still fast tunnan landade strax bredvid henne.

Longering med fladdrande plastpåsar (givetvis efter att hästen tål "utsäckning" med plastpåsar stillastående) är också bra.

Just som LIA sa, så ska hästen känna sig fullständigt trygg med dig även under pressande situationer.


Eftersom jag började med en mycket ung häst (1,5 år) så lät jag inkörningen ta riktigt lång tid så att vaje moment var riktigt befäst och hästen inte tyckte att det var konstigt alls. Det ska vara som att få på sig grimman och ledas ut och in ur hagen, så vardagligt och "normalt" att få på sig selen och höra/känna linor och släpa/skaklar. Vid minsta tvekan från hästens sida, så backade jag ett steg och tog om det som hästen tvekade inför, lite senare igen.
 
Sv: NH-influerad inkörning

Tack Lia för ditt svar!

Det jag tänkte mig var mer när det gällde själva förspänningen för vagn - hur vill du att hästen ska reagera på "immuniceringen"/utsäckningen först och vilka saker använder du för att göra detta? Skaklar, käppar, rep...?


Mer specifikt:
Jag hade, efter att ha svingat rep/tömmar över hela kroppen på hästen utan att hon längre flyttar på sig eller visar obehag på annat sätt, en lång käpp (viskar: typ vägpinne...) som jag fäst en panikhake i ena änden och ett lång rep i andra.

Fäst panikhaken vid selen, där skakeln ska sitta.

Någon leder hästen, medan den andre tar i repet som sitter i andra änden på käppen. Den som håller i käppsnöret ser till att käppen kan släpa snett bakom hästen utan att snudda vid hästen till att börja med.
Senare kan man lyfta käppen med hjälp av snöret och låta den beröra hästen, till slut dingla mot hästen. Beroende på hur mycket man lyfter käppen så kan käppen dingla från flankerna och ner över hästens ben så att den är van att bli berörd överallt av käppen medan den rör sig. Blir hästen rädd så lyfter man snabbt käppen undan hästen, OM den skulle rusa (men det borde den inte göra om föregående jobb gjorts grundligt) så kommer panikhaken lösa ut.

Det här gjorde jag innan jag lät hästen dra en släpa.

I övrigt är det inte så mycket specifika saker som hästen ska vänjas vid som att hästen helt enkelt ska lita på dig och inte rusa iväg vid oväntade ljud och beröringar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 241
Senast: Naria2020
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp