Bukefalos 28 år!

P

Pix

Jag har en hingst på ca 9 månader och jag vill börja med NH. Har ni några tips på vad jag kan börja med? .:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nh

Jättebra att du vill använda dig av NH på din häst!
Tänk bara på att NH är ett sätt att konsekvent hantera din häst, inget trick du lär honom.

Jag skulle rekommendera dig att läsa på lite om ämnet.
Läs Klaus Ferdinand Hempfling's "Dansa med Hästar", den är super! Liksom hans andra böcker. Bortse från hans stora ego bara... :D
 
Sv: Nh

Börja med lite enkla saker som att följa efter villigt när du leder honom, stanna när du stannar, följa/gå undan för tryck, backa m.m. Massor med beröm när han gör rätt och träna bara korta korta stunder till att börja med så kommer han tycka att det är skitkul att lära sig nya saker :) :bump:
Jag lånade en bok på bibilioteket för evigheter sen där det fanns ett kapitel just om att göra olika NH-övningar med ett föl, men kommer inte ihåg vad tusan den hette :cool: Det var en bok om westernridning iaf.
 
Sv: Nh

sätt på den grimma och led den till hage med jämnåriga kamrater.
Sätt dig utanför och studera dem=nh:idea:

Det är människan inte hästen som ska läras i nh
 
Sv: Nh

Börja med lite enkla saker som att följa efter villigt när du leder honom, stanna när du stannar, följa/gå undan för tryck, backa m.m. Massor med beröm när han gör rätt och träna bara korta korta stunder till att börja med så kommer han tycka att det är skitkul att lära sig nya saker :) :bump:
Jag lånade en bok på bibilioteket för evigheter sen där det fanns ett kapitel just om att göra olika NH-övningar med ett föl, men kommer inte ihåg vad tusan den hette :cool: Det var en bok om westernridning iaf.

Sånna saker har vi redan börjat med ;) Han följer efter mig frivilligt till och med utan grimma, springer jag så travar/galopperar han efter. Han stannar så fort jag stannar och även om kompisarna förvinner utom synhåll så håller han sig lugn. Man behöver knappt nudda honom så flyttar han sig. Jag brukar gå ut och gå med honom antingen ensam eller tilsammans med min kompis och hennes sto på 17 år. Han lär sig nya saker väldigt fort så man behöver knappt träna någonting. Jag köpte honom för ca 3 månader sedan och då var han inte hanterad alls och var livrädd för människor.
 
Sv: Nh

Sånna saker har vi redan börjat med ;) Han följer efter mig frivilligt till och med utan grimma, springer jag så travar/galopperar han efter. Han stannar så fort jag stannar och även om kompisarna förvinner utom synhåll så håller han sig lugn. Man behöver knappt nudda honom så flyttar han sig. Jag brukar gå ut och gå med honom antingen ensam eller tilsammans med min kompis och hennes sto på 17 år. Han lär sig nya saker väldigt fort så man behöver knappt träna någonting. Jag köpte honom för ca 3 månader sedan och då var han inte hanterad alls och var livrädd för människor.

Oj va duktig!! :) Bra jobbat! Du råkar inte ha en bild eller två på underverket? ;)
Så himla bra när man börjar med dem redan när de är unga, de lär sig på tre sekunder och blir så trevliga att hålla på med :) Det där kommer nog bli en riktig toppenhäst :)
 
Sv: Nh

Det är en fölunge som du har o den ska bara hanteras lagom mycket- daglig hantering. Lyfta fötterna o ledas till o från hagen.

sätt fast den i boxen med kort grimskaft när du ska sköta den ca. 5 min.
Låt den sen vara häst.

Lär den INTE att springa efter- den blir sen större o folk kan tor att den jagar folk- vilket den kanske t o m gör då:mad:
 
Sv: Nh

Det är en fölunge som du har o den ska bara hanteras lagom mycket- daglig hantering. Lyfta fötterna o ledas till o från hagen.

sätt fast den i boxen med kort grimskaft när du ska sköta den ca. 5 min.
Låt den sen vara häst.

Lär den INTE att springa efter- den blir sen större o folk kan tor att den jagar folk- vilket den kanske t o m gör då:mad:

Jag springer med honom kanske en gång i veckan, jag är den enda han följer efter och han jagar mig definitivt inte, ibland när jag bara sitter i hagen och kollar på honom så kommer han fram för att gosa lite och när han tröttnat så skrittar han iväg några meter och börjar sen travar, sen stannar han och vänder på huvudet som för att säga; kommer du inte så vi kan springa? Min moster går ut och går med sitt föl nästan varje dag och jag går bara ut och går 2 gånger i veckan. Hästar blir mer lätthanterliga om dom blir hanterade redan som unga.
 
Sv: Nh

Ja, de blir mer lätthanterliga, men de är heller inga leksaker.

Sedan är det skillnad på hantering och hnatering.
Kvalitet eller kvantitet,,,
 
Sv: Nh

Låter inte som att du är så erfaren inom NH.

Jag håller definitivt med dig om att en häst ska få vara häst, där tycker jag att du har helt rätt. Personligen låter jag dem helst vara nästan helt ifred till de är kring två år, präglingsträning är inte min grej..

Men att hästen skulle tro att den jagar någon, det tror jag inte. Har hästen respekt för "sin människa" och ser henne som sin naturliga ledare så är det också naturligt för den att följa, i det tempo den behöver.

Min arab följer mig lös i den gångart han behöver, men håller sig alltid en till två meter bakom. Det är absolut inga problem för honom att sakta ner eller stanna i tid om jag gör det.

Men men, olika åsikter..
Inom den klassiska hästhanteringen vet jag att det mesta inom NH inte är accepterat.
 
Sv: Nh

Även om jag anser att NH inte är en Guds frälsning så kan det bli fel när barn ska börja fostra hästbarn- utan vägledning.
NH är när man lär sig hästvett av sina redan kunniga föräldrar/ mentorer- inte via en film eller några böcker.

Få människor är begåvade med en medfödd känsla för hur man hanterar hästar.
 
Sv: Nh

sätt på den grimma och led den till hage med jämnåriga kamrater.
Sätt dig utanför och studera dem=nh:idea:

Det är människan inte hästen som ska läras i nh

Fasen du vet ju precis hur det funkar Älgen! :bow:
Nä, skämt åsido. Men det är ju faktiskt lite så..

Det är ju inget man ska lära ut till sin häst.
NH är en livsstil/förhållningssätt där man lär sig att praktiskt taget tänka lite mer som en häst.
 
Sv: Nh

Det är en fölunge som du har o den ska bara hanteras lagom mycket- daglig hantering. Lyfta fötterna o ledas till o från hagen.

sätt fast den i boxen med kort grimskaft när du ska sköta den ca. 5 min.
Låt den sen vara häst.

Lär den INTE att springa efter- den blir sen större o folk kan tor att den jagar folk- vilket den kanske t o m gör då:mad:

Du och jag har inte ofta många lika åsikter.
Men där har du faktiskt en poäng, Axel.
6-9 månaders hingstar har en tendens att ibland "spralla till det" enligt egen erfarenhet och de är inga man vill ska kasta framhovarna över ens axlar. :angel:;)
Så där rekommenderar jag att man håller hästen ganska nära bakom sig och inte låter den få hela grimskaftet när den går efter.
Ett litet tip of the day, eller nåt. :D
 
Sv: Nh

Åhå.
MEN i det här fallet var det väl lös i hagen o den har inte förstått ännu att man kan skrämmas så- alla är förstås INTE såna, men om.

Har själv varit med om ett mkt aggressivt halvblod som attackerade folk i hagen- högg dem i huvudet om de försökte att värja sig mot den- viftade med armarna. Den sparkade även med alla 4.
Den var snäll mot mig, men inte andra- enmanshäst. Så jag fick nog ganska tidigt lära mig på egen hand att läsa även såna hästar. Var väl en 14- 15 då o hästen var 170cm hög.
 
Sv: Nh

Ja det är sant.
Man får vara lite varsam så att inte leken "spårar ur" när det handlar om så unga hästar.
Det är mycket lek i deras liv just då och hästar som leker med varandra kan vara ganska hårdhänta.
Jag skulle inte vilja vara "den andra hästen".
Så att vara konsekvent är viktigt när man hanterar föl/unghästar.
Inga oönskade beteende får tillåtas.
Då måste man vara där med en fast hand och korrigera och vägleda hästen lite.
Det är vid den perioden hästar måste börja lära sig hur man beter sig och det är då man knyter starka band till dem, och de måste lära sig att förstå och lyssna på vad ledaren (människan) vill ha sagt.
Självklart ska det som alltid vara ömsesidigt.

Lek i hagen där fölet springer efter måste ske under verkligt uppmärksammade omständigheter.
Det kan vara roligt.
Men det kan oxå vara som bäddat för fel inlärning.
Inlärning som präglar en häst för många år framöver.

Så TS, var varsam och tänk på att även om du leker med din häst, måste du tänka Inlärning/uppfostran hela tiden.
Det är nu du lär din häst vad den ska hitta på för saker som vuxen.

Det är Ok så länge den inte börjar tycka det är så roligt att jaga dig så hästen börjar springa efter folk så fort de visar sig i hagen.
Det är DU som bestämmer när leken är slut.


Lycka till med lill-killen och hoppas att ni får många underbara år tillsammans! :bow:
 
Sv: Nh

Håller med, jättebra att han är så lyhörd på dig, du har kommit långt, men akta dig för att springa i hagen, inget jag rekommenderar.
Han blir äldre och då ser han dig som en kompis.. har du sett hingstar leka med varandra..:eek: Jag vill inte vara lekkompis till en hingst på 160cm..
Låt hästen vara ifred i hagen är mitt tips, träna på banan.

Lycka till!
 
Sv: Nh

TS jag tycker de verkar gå jätte bra för dig och din häst. De verkar som att ni har fått ett förtroende för varannoch en bra början till en bra vänskap. Fortsätt som du gör:)

Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 821
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp