Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Tack för ert stöd, det är så skönt att bara kräkas ur sig här i viss anonymitet. Haft en jäveldag igen. Trodde att vi skulle kunna ha lite trevligt när pojken somnat - se en film eller så på lördag kväll. Jag var iväg en sväng till vårdcentralen ikväll - vilket faktiskt kändes som ett nöje en lördagskväll efter en dag med skrik och bråk, smäll i dörrar och gnäll om precis allting! Jag trodde att pojken skulle sova när jag kom hem kl 21 men det gjorde han inte så jag tog över läggningen eftersom min man har dragit det största lasset idag med alla konflikter. Det slutade med att jag tappade tålamodet efter 50 minuters tjafs om allt möjligt så nu har vi bytt igen. Sonen har en favoritbok som heter Läskiga boken och den måste läsas på exakt rätt sätt med alla ord i rätt ordning (hans ordning) annars går det inte att gå vidare. När vi läser den där boken så tänker jag faktiskt att han har drag av aspbergers men vid utredningen för ett år sen kom man fram till att han inte har aspbergers så... ja vi får väl se. BUP är helt överbelastat i Västerbotten där vi bor så det är extremt långt mellan gångerna vi får komma dit på föräldrasamtal. Sonen står sen i höstas i kö för att påbörja behandling med Theraplay och vi står även i kö för en lägenhetsvecka där man har behandling varje dag under kontorstid och bor i lägenheten - det har vi gjort två gånger förut först när han var 2,5år och en gång till när han var i fyraårsåldern. Vi har haft theraplaybehandling förut. Vi har även väntat sen i höstas på att få gå en föräldrautbildning. Jag fick remiss i våras till psykiatrin när jag berättade om mina självmordstankar och om hur dåligt jag mår. Förra veckan var jag på ett inledande samtal och man kom fram till att jag ska få hjälp inom primärvården och kommer troligen få KBT-behandling privat med landstingsbidrag. Jag får veta mer om hur och när i slutet av September. Vi har nu bytt medicin för några dagar sen men det är väl lite tidigt att utvärdera men det känns som om det är sämre. Han bara gnäller och bråkar och vill i princip inte göra någonting annat än spela tv-spel och titta på film. Man får tjata, muta och förhandla så kan han motvilligt gå med på nåt annat men han leker naturligtvis inte själv. Jag har sökt hjälp sen han var 2,5år och mycket har ju hänt men köerna är jättelånga. Jag ringer vår psykolog på BUP och pratar av mig och gråter ut ibland men hon kan inte göra så mycket. Hon hjälpte oss med lite förtur till läkaren som skulle skriva ut medicin.

Vi har kontakt med SOC och avlastning/kontaktfamilj i form av min svärmor som bor 35 mil bort så det är inte tal om en helg i månaden men en helg då och då och sonen har varit där en dryg vecka i sommar. Sonen vill helst inte släppa mig ur sikte alls så att lämna honom till främlingar hade absolut inte fungerat och min man vill inte det. Vi får passa på och gå ut när våra föräldrar är här. Sonen vill absolut inte ha barnvakt, det blir ett fruktansvärt liv när vi för det på tal. Vi har provat att ha en 12årig pojke några timmar då och då och det gillar vår son för han är ju bra på att leka men den pojken kan inte sätta gränser för vår son och därmed funkar det inte att han ska sköta läggning och sånt.

Mitt liv tog slut när jag fick detta monster till barn och jag har accepterat det efter två års psykoterapi. Jag har inte gått i terapi det senaste året - man blir faktiskt less på att hålla på och söka hjälp hela tiden så ibland får det bara vara, ingenting kommer ju att förändras. Jag måste förändras själv och få ett starkare tålamod så jag sätter mitt hopp till den kommande behandlingen med KBT. Jag har provat SSRI-preparat men det hade ingen större effekt tycker jag.

Nån skrev om att jag måste hitta energi. Jag har hållit på något drygt år med långdistanslöpning och att äta hälsosamt för att orka med. Nu har jag dessutom äntligen häst igen som kan ge mig lite kraft. Jag reser bort en del, några dagar här och där och försöker ha positiv kvalitetstid med sonen - tex på badhus men det känns som om inte ens det funkar längre. Ibland tänker jag att han kan väl få sitta där med sin iPAD eller wiii resten av livet för det är bara då han är glad och nöjd.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Bra om buke kan bli ett andningshål, du verkar ha mycket att skriva om.
Vi som inte har barn med funktionshinder har nog svårt att ta in, bra att du ärligt skriver om din verklighet.

Har inte så mycket att ge dig förutom att försöka få dig att orka bråka, skrika efter den hjälp, avlastning du behöver och har rätt till.

Kanske ett tips att dela upp texten, inläggen då det är vansinnigt jobbigt att läsa såsom du nu skrivit.

Kolla din stavning, det heter asperger.
När det gäller din undran om autism så är det vanligt att barn med dubbeldiagnoser, adhd + någon form av autism, visar mer adhd som yngre och att autismens symtom kommer mer i vuxnare ålder.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Jag tycker att du med mycket gott samvete kan ta heeeela dagar då barnet sitter vid datorn.
Vilken skillnad annat än att du undviker konflikter kan det innebära?
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Jag har funderat på att skriva ett svar till dig ett tag, det finns så mycket man kan skriva men det är väldigt svårt att formulera det.

Jag vet och kan förstå precis vad du menar med att ditt liv vänts upp och ner på sen du fick din son. Jag är inte själv mamma, men dock storasyster till en nu 19 årig kille med ADHD. Min mamma har kämpat och slitit för att få den hjälpen som behövs ända sen han var väldigt liten. Diagnosen fick han dock inte förrän han var 16 år gammal. Det är helt befängt.

Ända sedan han var liten har det alltid varit mycket konflikter runt min bror, i de flesta fall framprovocerade av honom själv för att få uppmärksamhet och så vidare. Både jag själv och resten av min familj har fått utså extrema raseriutbrott och provokationer dygnet runt. Man BLIR trött. Man FÅR vara trött på det. Det är fruktansvärt påfrestande för alla runt omkring.

Tyvärr ser samhället ut som så att "enbart" ADHD inte ses som nog för att få tillgång till exempelvis LSS, vilket hade behövts för många barn med ADHD för att de själva och familjen runt omkring ska få en dräglig tillvaro. Jag skulle vilja sätta min brorsa med flera av de handläggarna som han varit i kontakt med och se hur länge de hade fixat att leva ett normalt liv.

Du skriver att du ser din son som ett monster och att han har förstört ditt liv. Jag förstår vart du kommer ifrån men samtidigt tror jag att det handlar mycket om att man måste göra skillnad på personen och diagnosen. Jag tror definitivt att din son, med rätt verktyg kan "blomma ut" och kanske inte alltid uppfattas som en pain in the ass. Du skriver också att sonen inte skulle acceptera familjehem/korttids, jag skulle ändå försöka få till något liknande. Det FINNS människor, tro det eller ej, som är extremt kapabla till att hantera diagnoser som ADHD och oviljan från sonens sida skulle kanske ändras om han får komma någonstans där han faktiskt trivs jättebra och där diagnosens uttryck kan bemötas på ett bra sätt. Du som förälder behöver den avlastningen för att orka vara en bra förälder till din son när han är hemma.

För att sammanfatta det så är det ett fruktansvärt tufft jobb att leva ihop med en funktionshindrad person, speciellt om man är ansvarig för personen i sig. Jag hoppas verkligen att du förstår att jag inte på något sätt försöker se ner på er situation eller ert sätt att hantera den utan jag har verkligen förståelse för den och jag hoppas för alla parters skull att ni kan komma till en punkt där allting blir lite mer hanterbart.
Kram!
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Väldigt bra, välformelerat!

Till TS- i frustrationen som symtomen ger kan personer "bli" sin diagnos i perioder.
Det tar mycket tid och idel lärdomar för personer med funktionshinder att hitta sig själva, hitta balans i något som man till början inte förstår själv.
Det kan vara svårt för närstående att se personen bakom funktionshindret när det hela bara handlar om hantering av symtom.

Hoppas verkligen att ni som familj hittar proffs som kan ge er verktygen som underlättar.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Blev lite irriterad på ditt sätt att anmärka på stavning och hur jag skriver, det känns inte helt viktigt i sammanhanget. Om du tycker att det är jobbigt att läsa kanske det är bättre att du lämnar denna tråden. Du skrev ju själv inledningsvis att du inte hade så mycket att tillföra. Men det finns det ju andra som har så...
Förlåt men jag är inte i skick att orka med anmärkningar och pekpinnar just nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Eldunari!
Ditt inlägg gav mig mycket kraft och var tankeväckande, tack! Intressant att höra synpunkter från ett syskon. Vi har valt att inte sätta fler barn till världen eftersom det barnets liv skulle bli ett helvete. I vårt samhälle är det onormalt och fult att bara ha ett barn så vi har fått utstå en del för vårt beslut. Folk tycker det är synd om ensambarn.

Som det ser ut nu jobbar jag mycket helger eftersom jag inte orkar vara hemma. Mitt jobb som Barnsjuksköterska inom akutsjukvården är mycket påfrestande och stressigt men jobbet är ändå ett andningshål - då förstår ni kanske hur påfrestande vår hemsituation är. Jag har provat i några år att endast ha lite sommarsemester på grund av vår hemsituation eftersom jag inte orkar vara hemma men sommarsituationen på sjukhus tar så mycket kraft att jag har fått sjukskriva mig nån vecka varje höst så i sommar har jag försökt med andra strategier än att vara på jobbet.

Mitt hem är min mest stressande plats i tillvaron och hemmet är för andra människor en plats för återhämtning. Vi har hus med renoveringsbehov och vi är arbetsamma människor både min man och jag men sysslor och jobb hemma kan bara göras av den förälder som inte punktmarkerar vår son som behöver 100% uppmärksamhet all sin vakna tid. Ibland måste vi växeldra för att orka men det är mest min man som orkar med att vara med sonen hela dagar. Jag orkar någon timme åt gången.

När vi har barnvakt (som är väldigt sällan eftersom vi inte har något nätverk här i länet) åker vi iväg ut och äter eller går på bio men jag längtar efter att vara hemma och ta det lugnt eller bara få greja lite ostört hemma.

Jag skulle gärna lämna bort sonen 1-2 helger i månaden till någon som bor i närheten men min man har inte velat detta. Jag har även vädjat till mina svärföräldrar att flytta närmare oss så det inte blir 70 mil tur och retur för att ha avlastning men de vill inte flytta.

Jag ska ta upp innehållet i denna tråden med psykologen på BUP och med min man. Jag känner mest hat mot min son just nu. Ibland känner jag kärlek också men mest vill jag bara att han ska försvinna. Nästan varje dag tänker jag inom mig att det hade varit skönt om han försvann eller att jag försvann och det är inga fina tankar.

Vi älskar varandra min man och jag och det var kärleken som gjorde att vi ville ha ett barn tillsammans men detta barn gör att vår kärlek och våra liv förstörs.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Jag tycker hemsituationen låter helt ohållbar, jag tror att detta att du inte tycker om sonen längre utan ser honom som monstret som förstört ditt liv gör det ännu mer påfrestande, att människor man älskar är krävande är jobbigt nog, men att leva med en krävande person man tycker illa om måste vara nästan outhärdligt.

Situationen låter desperat, för er alla, och jag funderar på om det vore ett alternativ för er att flytta? Närmare släkten så att ni kan få mer stöd, och till ett annat län där köerna för att få hjälp inte är så absurt långa. Det kanske är lite drastiskt, iofs, men som du beskriver din hemsituation så låter det ju som helvetet, för alla inblandade.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Jag tycker att du har alldeles för stora krav på dig själv - och på din omgivning som följd.. Stryk saker på att göra listan -SKIT I DET HELT ENKELT.
Du är ju trött - så in i märgen trött.
Om din man vill aktivera ert barn så låt honom göra det. Men om du vill måla en stol på ditt "pass" så låt barnet sitta vid datorn.
Du verkar känna att du ska vara en perfekt mamma till barnet. Och det går ju inte - GÅR INTE. INTE FÖR NÅGON.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Jag blir imponerad av dig som grejar det trots att du har det förjävligt.
Du lever ett mardrömsliv :(

Jag tror också att ni behöver någon sorts avlastning för er familj, för allas skull.
Nu har jag inga syskon eller barn med såna problem men när jag var liten tog min mor emot barn med diverse olika diagnoser/sjukdomar.
De barnen kom oftast varannan helg + 1-2 dagar/nätter i veckan för att avlasta familjen.
Vad jag vet så var det ett väldigt välfungerande koncept för alla inblandade.
Jag tror att din son känner av att du inte orkar mer och det gör nog att allt bara blir ännu värre...

Jag hoppas att du orkar vara en krigar mamma en stund till.
För du måste nog kriga som en krigarprinsessa för att komma vinnande ur det här eländet.
Ni måste ju bara få all hjälp och stöttning ni kan få!
Åhh jag blir sååå arg och frustrerad när jag läser om sånt här och systemet inte fungerar :( :rage: :banghead:

Skickar en hel drös med pepp och styrkekramar att du grejar det här iaf!
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Blev lite irriterad på ditt sätt att anmärka på stavning och hur jag skriver, det känns inte helt viktigt i sammanhanget. Om du tycker att det är jobbigt att läsa kanske det är bättre att du lämnar denna tråden. Du skrev ju själv inledningsvis att du inte hade så mycket att tillföra. Men det finns det ju andra som har så...
Förlåt men jag är inte i skick att orka med anmärkningar och pekpinnar just nu.

Du har rätt att vara så snarstucken du vill men jag kan berätta för dig att det finns många med aspergers som tar mycket illa vid sig om man inte kan vara så pass respektfull att stava deras ofta hatade åkomma rätt.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Nog har jag haft lust att flytta närmare svärföräldrarna men frågan är om någon av oss orkar med flytt och gårdsförsäljning. Om vi säljer gården i det skick den står nu så gör vi nog en förlust på 2 miljoner mot vad vi lagt ner på stället. Dessutom är sonens skola fantastisk, superbra rektor och superbra personal och han har kompisar i skolan och är trygg i den miljön. Jag tror en flytt skulle ta oss ur askan i elden. Det är för mycket att fixa helt enkelt. Men jag har pratat med min mamma idag och frågat om de vill flytta närmare oss och det verkar inte helt omöjligt så vi får se.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Det är ju förtusan en felstavning, inte någon form av respektlös markering?!


prinsus_ hoppas det går att lösa med att din mamma flyttar närmare eller att maken går med på avlastning!
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Du har rätt att vara så snarstucken du vill men jag kan berätta för dig att det finns många med aspergers som tar mycket illa vid sig om man inte kan vara så pass respektfull att stava deras ofta hatade åkomma rätt.

Vilket onödigt och tramsigt inlägg.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Det kanske det är om man inte är nära dom med aspergers och vet hur dom reagerar.
Nog om det.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Angående avlastning.

Finns det någon som skulle kunna hjälpa till på eftermiddagen? Då lämnar ni ju inte bort honom på samma sätt. Om han kunde äta middag borta, eller åka med någon till simhallen, biblioteket eller något sådant. Sådana små saker skulle jag uppskatta. Äta middag i lugn och ro...
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Jag tycker att du med mycket gott samvete kan ta heeeela dagar då barnet sitter vid datorn.
Vilken skillnad annat än att du undviker konflikter kan det innebära?

Alla barn är ju olika. Men slarvar vi för mycket med datorn och låter sonen sitta där för mycket blir han mycket värre. Gnäller mer och får mycket värre utbrott. För någon gång måste man stänga av, och sen sover han mycket sämre och oroligare under natten. Inte sagt att det gäller lill-prinsus, men...
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Med tanke på vad du skriver här så verkar det som om din man har lättare för "att stå ut" med eran son. Han verkar ju inte intresserad av stödfamilj heller. Fungerar dom bättre ihop? Vad är det som gör att han står ut att vara en hel dag med pojken? Har han några knep?
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Fy fan för hur du beter dig i den här tråden.

TS:

Du har mitt fulla, fulla stöd och jag lider SÅ med dig. Jag tror som Mabuse att en bra lösning vore att flytta. Även om skolan är kanon där ni är nu så kanske ni åtminstone kan kolla upp möjligheterna för flytt närmare föräldrarna? Så att det inte hänger på om de vill flytta eller ej liksom.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Jag kan knappt föreställa mig hur trött du måste vara och hur enormt psykiskt påfrestande det måste vara!
Jag har en son på 2,5 år och vissa dagar kan han vara gnällig av olika anledningar och då slår jag knut på mig själv för att vara påhittig och hitta på roliga sätt och klä på sig, äta, leka ja allt som gör att sonen är på gott humör att ha det så varje dag måste slita nått fruktansvärt på en.

Det är verkligen fruktansvärt att det ska ta sån jäkla tid för er med medicin och hjälp. När folk inte förstår hur allvarligt det är med ens barn blir man ju helt galen.
Min son har förkylningsastma så vi har gjort ett antal akut besök till sjukhus där vi har fått tjata och faktiskt skälla oss till både syrgas och annat.

Hur är er son med djur? hästar, katter, hundar, kaniner?
Jag har jobbat lite med barn med ADHD, autism och liknande och har sett hur många får en fantastisk mjuk och fin kontakt med djuren.

Många styrke kramar från mig!
Och innan någon tar illa upp så ber jag om ursäkt om jag stavat fel!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 492
Senast: nejlica
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 272
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp